Choć ponad 20 mln klientów podpisało umowę umożliwiającą im korzystanie z bankowości internetowej, aktywnie korzysta z niej tylko 11 mln. Sprawdziliśmy które banki mają dziś najwięcej aktywnych w sieci właścicieli kont osobistych.
Z danych Związku Banków Polskich wynika, że na koniec marca 20,5 mln klientów indywidualnych miało umowy umożliwiające im obsługę produktów przez system bankowości internetowej. Porównując dane rok do roku nastąpił wzrost aż o 10,8 proc. Aktywnie z tego kanału korzysta natomiast niecałe 11,4 mln osób. Czyli o 8 proc. więcej niż przed rokiem.
Związek Banków Polskich podaje dane o „klientach internetowych” zbiorczo dla całego sektora. My tradycyjnie próbujemy rozdzielić te dane pomiędzy poszczególne banki. Wyniki różnią się od prezentowanych przez ZBP, bo przyjmujemy nieco inną metodologię. W ogólnym rozrachunku daje to jednak pewien ogląd sytuacji i wskazuje który z banków jest największym bankiem internetowym, a który z kolei ma najwięcej aktywnych klientów.
Nie wszystkie banki chcą udzielać odpowiedzi na naszą ankietę. Pytamy bowiem o liczbę klientów, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do swojego konta. To wrażliwa informacja, bo w przypadku banków internetowych (bez placówek) ujawnia częściowo ile spośród kont prowadzonych przez dany bank jest aktywnie użytkowanych. Dlatego takich informacji nie podaje na przykład mBank.
Z danych zebranych przez serwis PRNews.pl wynika, że najwięcej umów o korzystanie z bankowości internetowej mają podpisani klienci PKO Banku Polskiego (5,48 ,mln). Na drugim miejscu jest grupa mBanku, czyli mBank i MultiBank liczone razem (3,18 mln), trzecie miejsce zajmuje ING Bank Śląski (2,5 mln), choć po piętach depcze mu BZ WBK (2,49 mln). Dane prezentowane w poniższej tabeli pokazują liczbę klientów mających podpisaną umowę o korzystanie z bankowości internetowej, ale nie tylko z ROR-u. Są tu także osoby posiadające na przykład kartę kredytową z dostępem online.
Liczba klientów indywidualnych, którzy podpisali z bankiem umowę umożliwiającą korzystanie z bankowości internetowej (nie tylko ROR) | |||
Bank | IV kw. 2012 | I kw. 2013 | II kw. 2013 |
PKO BP | 5 045 684 | 5 340 387 | 5 482 765 |
mBank i MultiBank* | 3 098 100 | 3 149 100 | 3 180 000 |
ING Bank Śląski | 2 400 259 | 2 443 494 | 2 497 665 |
BZ WBK** | 2 004 959 | 2 401 000 | 2 488 000 |
Bank Pekao SA | 2 205 000 | 2 258 567 | 2 334 681 |
Bank Millennium | 1 363 785 | 1 301 941 | 1 389 248 |
Getin Noble Bank | b.d. | 1 030 000 | 1 145 000 |
Alior Bank | 1 022 000 | b.d. | 1 079 913 |
Citi Handlowy | 838 000 | 834 304 | 829 277 |
Credit Agricole | 597 823 | 620 443 | 633 082 |
Raiffeisen Polska | 545 158 | 553 000 | 562 900 |
BGŻ | 350 228 | 368 837 | 389 400 |
Nordea Bank Polska | 315 441 | 319 225 | 323 903 |
Deutsche Bank PBC | 258 000 | 268 300 | 275 000 |
Alior Sync | 131 600 | b.d. | 192 513 |
BNP Paribas Bank | 151 026 | 156 552 | 162 759 |
Bank Pocztowy | 140 392 | 151 251 | 162 000 |
RAZEM: | 20 467 455 | 21 196 401 | 23 128 106 |
* Z czego 527 500 w IV kw. to klienci MultiBanku. Z czego 534300 w I kw. 2013 to klienci MultiBanku
** Z czego 487 368 w IV kw. to klienci Kredyt Banku.
Źródło: banki, PRNews.pl.
Poprosiliśmy banki także o podanie danych na temat liczby klientów, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do swojego konta. Tu liczby pokazało zdecydowanie mniej banków. Także z tego względu, że nie wszyscy mają się czym pochwalić.
Liczba klientów indywidualnych, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do ROR-u za pomocą bankowości internetowej | |||
Bank | IV kw. 2012 | I kw. 2013 | II kw. 2013 |
PKO BP | 2 821 010 | 2 961 074 | 2 982 355 |
BZ WBK* | 1 562 308 | 1 440 000 | 1 458 000 |
ING Bank Śląski | 1 073 000 | 1 108 000 | 1 122 000 |
Bank Pekao SA | 935 000 | 976 008 | 1 000 320 |
BGŻ | 228 742 | 246 441 | 253 276 |
Raiffeisen Polbank | 336 395 | 301 700 | 196 150 |
Citi Handlowy | 170 621 | 183 138 | 182 000 |
Deutsche Bank PBC | 152 000 | 166 000 | 178 000 |
Bank Pocztowy | 80 730 | 87 218 | 90 257 |
BNP Paribas Bank | 68 729 | 73 324 | 76 339 |
Razem: | 7 428 535 | 7 542 903 | 7 538 697 |
* Z czego 272646 w IV kw. to klienci Kredyt Banku
Źródło: banki, PRNews.pl.
Informacje o liczbie aktywnych klientów wyglądają interesująco, jeśli zestawimy je z danymi o liczbie ROR-ów prowadzonych przez poszczególne banki. Szczegółowo rynek RORów analizowaliśmy w poprzednim Raporcie PRNews.pl. Oczywiście jest to wykres jedynie poglądowy, bo z jednej strony liczba rachunków nie jest tożsama z liczbą klientów, z drugiej strony dwóch klientów może logować się do jednego ROR-u. W uproszczeniu daje jednak pewien obraz klientów, którzy aktywnie korzystają ze swoich rachunków w internecie.
Liczba aktywnych klientów bankowości internetowej na tle ogółu prowadzonych przez bank ROR-ów. Źródło: PRNews.pl.
Na podstawie tej symulacji można pokusić się o krótki komentarz. O ile PKO BP jest bankiem z największą liczbą aktywnych internautów w skali całego sektora (blisko 3 mln osób), to jednak w sieci z rachunku korzysta mniej niż połowa z nich. To i tak bardzo dobry wynik, biorąc pod uwagę, że wciąż gros klientów stanowią osoby starsze, które rzadko korzystają z internetowych kanałów dostępu. W ING Banku Śląskim czy BZ WBK już ponad połowa klientów loguje się do swojego konta przynajmniej raz w miesiącu. Najbardziej internetowi są z kolei klienci niewielkiego DB PBC. Jeśli zestawimy aktywnych z posiadającymi rachunki, to okazuje się, że aż 64 proc. klientów loguje się do konta regularnie.
Dane zebrane z banków potwierdzają, że dostęp do konta osobistego przez bankowość internetową to dziś już w zasadzie standard. Liczba osób korzystających z elektronicznych kanałów dostępu będzie nadal rosła. Niekoniecznie dlatego, że z bankowości internetowej zaczną korzystać seniorzy. Wpływać na to będzie w głównej mierze wchodzenie na rynek nowych pokoleń klientów, dla których internet to naturalne środowisko. Nieuniknioną konsekwencją będzie jednak stopniowe ograniczanie liczby placówek, a co za tym idzie redukcja etatów w sektorze bankowym. Bankowcy nie mają bowiem wątpliwości, że do placówek będziemy zaglądać coraz rzadziej.
Napisz do autora: [email protected]