PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyReklamacja transakcji opłaconych kartą

Reklamacja transakcji opłaconych kartą

Analizy 11.02.2011 (07:31)
Karty

Procedura chargeback pozwala odzyskać pieniądze, gdy sprzedawca towaru lub usługi, za które zapłaciliśmy kartą, nie wywiązał się ze swoich zobowiązań. O jej istnieniu wie niewielu polskich klientów banków, tymczasem w innych krajach (np. w USA) jest niezwykle popularna, a czasami wręcz nadużywana.

Procedura zwrotnego obciążenia karty płatniczej (tak na język polski próbuje się przetłumaczyć angielski termin chargeback) jest jedną z przyczyn, dla których w niektórych sytuacjach warto wykorzystać plastik zamiast innych dostępnych form płatności. Z pozoru płatność kartą jest nieodwołalna – podobnie jak w przypadku płatności przelewem czy gotówką nie możemy cofnąć transakcji i odzyskać przekazanych sprzedawcy pieniędzy. W pewnych przypadkach jednak zakończony proces płatności można odwrócić – bank działający w imieniu posiadacza karty ma narzędzia pozwalające obciążyć rachunek akceptanta (sprzedawcy) i odzyskać wpłacone tam środki. Narzędziem takim jest właśnie chargeback – procedura przygotowana przez organizacje płatnicze z myślą o ochronie płacącego kartą przed nieuczciwością kontrahenta lub błędami wynikającymi z niedomagań infrastruktury rozliczeń.

 Zobacz profil PRNews na Facebooku!

Jako klienci banków nie musimy na szczęście być obeznani ze wszelkimi zawiłościami procedury zwrotnego obciążenia karty. Jest to zagadnienie bardzo skomplikowane – podręcznik organizacji MasterCard opisujący postępowanie chargeback liczy sobie ponad 500 stron! Zgłaszając reklamację transakcji, uruchamiamy machinę, która działa bez naszej późniejszej ingerencji. Dialog odbywa się przede wszystkim pomiędzy agentem rozliczeniowym obsługującym sprzedawcę i sprzedawcą. Dla płacącego kartą najważniejszy jest ostateczny wynik, czyli zwrot środków na rachunek lub odmowa uznania reklamacji.

Upadłość, oszustwo, pomyłka? Możesz zażądać zwrotu pieniędzy
Zakres przyczyn, dla których możemy zażądać obciążenia zwrotnego jest ściśle ograniczony i zależny od polityki organizacji płatniczej, która wydała kartę. Wymienione w dokumentach Visy i MasterCarda powody reklamowania transakcji to m.in.:
  • niezgodność otrzymanego towaru z zamówieniem – np. otrzymaliśmy inny model aparatu fotograficznego niż określono w złożonym w sklepie internetowym zamówieniu;
  • wadliwy towar – uszkodzony lub niedziałający;
  • towar nie został dostarczony lub usługa nie została wykonana – dotyczy to także sytuacji, kiedy sprzedawca zbankrutował i nie jest w stanie sfinalizować transakcji;
  • kwota obciążenia jest inna niż kwota transakcji – np. pobrano opłatę dwukrotnie lub w zawyżonej wysokości;
  • pobranie płatności za odwołaną wcześniej subskrypcję lub płatność cykliczną – np. zrezygnowaliśmy z odnawialnej prenumeraty czasopisma opłaconej kartą, a karta i tak została ponownie obciążona.

Szczegółowe listy przyczyn wszczęcia procedury chargeback podlegają okresowym zmianom. Organizacje kartowe je porządkują i aktualizują, dostosowując do zmieniających się warunków. Przyczyny wymienione powyżej określone są bardzo ogólnie, stąd czasami możemy mieć wątpliwości czy sytuacja, w której się znaleźliśmy może być podstawą do żądania zwrotu części lub całości wydatków. Przykładowo: standard hotelu, w którym pobyt opłaciliśmy kartą, odbiegał od obiecanych warunków – możemy uznać to za niezgodność wykonanej usługi z zamówieniem. Jeśli nie udało nam się wyegzekwować rekompensaty na miejscu, warto spróbować zareklamować tę transakcję przy pomocy chargebacku.

Jak składać reklamację?

Reklamację transakcji kartowej składamy w banku, który wydał kartę płatniczą. To on w naszym imieniu rozpocznie procedurę chargeback. Do żądania zwrotu środków powinniśmy dołączyć dodatkową dokumentację, najlepiej szczegółowo uzasadniającą nasze roszczenia. W przewodniku chargeback organizacji MasterCard zaleca się, aby bank sprawdził m.in.:

  • Czy posiadacz karty faktycznie brał udział w transakcji? Przydatny będzie dowód obciążenia karty, np. slip z terminala.
  • Czy posiadacz karty próbował zwrócić wadliwy lub niezgodny z zamówieniem towar lub w inny sposób starał się zyskać zadośćuczynienie od sprzedawcy i spotkał się z odmową? Przydatne są w tym przypadku np. e-maile wymieniane ze sprzedawcą.

Bank może z przyczyn formalnych odmówić wszczęcia procedury zwrotnego obciążenia. Jeśli natomiast uzna naszą reklamację za zasadną, dalsze kroki odbywają się już bez naszego udziału. Żądanie trafia za pośrednictwem organizacji płatniczej do agenta rozliczeniowego, który dokonuje zwrotu kwestionowanej kwoty potrącając ją z rachunku sprzedawcy. Sprzedawca może kwestionować reklamację i będzie musiał uzasadnić swoje racje popierając je odpowiednią dla danej sytuacji dokumentacją.

W przypadku uznania żądania złożonego przez posiadacza karty, otrzyma on zwrot części lub całości kwoty transakcji na swój rachunek bankowy. Proces ten może być jednak bardzo długotrwały – wiele zależy od postawy sprzedawcy.

Ciemne i jasne strony chargebacku

Możliwość odwołania transakcji kartowej może rodzić patologie. W Stanach Zjednoczonych, gdzie chargeback jest wykorzystywany powszechnie, a organizacje kartowe przyjmują bardziej prokonsumenckie niż w naszej części świata podejście do zgłaszanych reklamacji, zwrotne obciążenia są plagą trapiącą sprzedawców. Problemem jest szczególnie tzw. friendly fraud (ang. przyjazne oszustwo), czyli żądanie zwrotu pieniędzy mimo otrzymania zamówionych towarów czy usług. Osoba, która zgłosiła niesłusznie żądanie chargebacku trafia na czarną listę. Obecnie jest na niej 6 milionów osób z USA i Kanady. Akceptant, u którego chargebacki stanowią 1% przeprowadzanych transakcji może być karany przez agenta rozliczeniowego, od reperkusji finansowych począwszy, na odmowie świadczenia usług skończywszy. Tym bardziej bolesne są zatem dla niego przypadki niesłusznie składanych reklamacji kartowych.

Polscy użytkownicy kart mieli okazję sprawdzić przydatność chargebacku m.in. w przypadku upadłości linii lotniczych Air Polonia. Płacący plastikiem otrzymali zwrot poniesionych wydatków bez oczekiwania na zakończenie procesu upadłości. Ciężar rekompensaty spoczął na agencie rozliczeniowym obsługującym transakcje. Procedura zwrotnego obciążenia ma w założeniu stanowić tarczę ochronną dla posiadaczy kart płatniczych. Dochodzenie praw kupującego może być trudne, gdy nabywcę i sprzedawcę dzielą tysiące kilometrów. Pośrednictwo banku i organizacji płatniczej pozwala mieć nadzieję na korzystne rozstrzygnięcie nawet pozornie beznadziejnych sporów. Z tego powodu warto sięgnąć po kartę, dokonując internetowych zakupów.

Michał Kisiel
[email protected]

Źródło: Bankier.pl

karty płatnicze płatności 2011-02-11
Redakcja PRNews.pl
Tagi: karty płatnicze płatności

Sprawdź także:

a 0 Niemiecki nadzór finansowy BaFin zaostrza nadzór nad N26. Neobank dostaje „specjalnego pełnomocnika” i ograniczenia w hipotekach
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
16.12.2025 (09:47)

Niemiecki nadzór finansowy BaFin zaostrza nadzór nad N26. Neobank dostaje „specjalnego pełnomocnika” i ograniczenia w hipotekach

BaFin ogłosił 15 grudnia 2025 r. pakiet środków wobec berlińskiego N26 po wykryciu uchybień w obszarze zgodności. …

a 0 Magdalena Różczka przedłużyła współpracę z VeloBankiem. Rozmowa z aktorką
16.12.2025 (05:38) – informacja prasowa

Magdalena Różczka przedłużyła współpracę z VeloBankiem. Rozmowa z aktorką

Magdalena Różczka przedłużyła na kolejne dwa lata współpracę z VeloBankiem. W rozmowie aktorka opowiedziała o …

a 0 ING sponsorem filmu „Lalka”
16.12.2025 (05:35) – informacja prasowa

ING sponsorem filmu „Lalka”

ING Bank Śląski będzie Sponsorem Strategicznym najnowszej ekranizacji powieści Bolesława Prusa …

a 0 Robert Tomaszewski na czele zarządu Link4
16.12.2025 (05:34) – informacja prasowa

Robert Tomaszewski na czele zarządu Link4

Rada Nadzorcza LINK4 SA w wyniku przeprowadzonego postępowania kwalifikacyjnego podjęła 5 grudnia 2025 r. uchwałę w …

a Kariera w finansach 0 Zmiany w zarządzie Unum Życie TUiR od stycznia 2026 roku
16.12.2025 (05:33) – informacja prasowa

Zmiany w zarządzie Unum Życie TUiR od stycznia 2026 roku

Rada Nadzorcza Unum Życie TUiR S.A. zdecydowała powołać do zarządu spółki dwóch nowych członków - Renatę Stawiczny …

a 0 Szerszy dostęp do e-podpisu mSzafir. KIR wprowadza nową metodę weryfikacji tożsamości
16.12.2025 (05:31) – informacja prasowa

Szerszy dostęp do e-podpisu mSzafir. KIR wprowadza nową metodę weryfikacji tożsamości

Od momentu wprowadzenia na rynek, kwalifikowany e-podpis mSzafir był dostępny online, dzięki weryfikacji tożsamości …

PRNews.pl

Zobacz również

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Placówek bankowych w Polsce nadal ubywa, choć…

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Po publikacji artykułu o nagrodach rocznych w…

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Apple Watch SE 3 to jeden z…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

manhee:

Co za idiotyzm: betoniarka, chirurżka, cieślini, drukarka, majsterka, nianiek, rybaczka, szlifierka, tapicerka …

sob., 13 gru 2025 (15:59) • Neutralne nazwy stanowisk obowiązkowe od grudnia

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców