W 2013 r. do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego wpłynęło 10696 skarg od klientów podmiotów rynku finansowego, najwięcej w historii Urzędu.
Liczba skarg, które odnotowano w całym 2013 r., była o 28 proc. większa niż przed rokiem, kiedy do UKNF wpłynęły 8342 pisma. Dotyczyły one przede wszystkim podmiotów sektora bankowego i ubezpieczeniowego.
Tab. 1: Liczba skarg skierowanych do UKNF w latach 2009-2013
| Rok | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | IV Q 2013 |
| Skargi skierowane do UKNF | 8975 | 8642 | 8034 | 8342 | 10696 | 2358 |
Źródło: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
Sektor bankowy
Najwięcej, bo blisko połowa skarg, dotyczyła sektora bankowego. W 2013 r. do UKNF wpłynęło 5050 pism odnoszących się do działalności podmiotów w tym sektorze. To o 18 proc. więcej niż przed rokiem.
Tab. 2: Liczba skarg na działalność banków w latach 2009-2013
| Rok | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | IV Q 2013 |
| Banki komercyjne | 3644 | 3459 | 3522 | 4180 | 4967 | 1233 |
| Banki spółdzielcze | 66 | 66 | 66 | 88 | 83 | 14 |
| Ogółem | 3710 | 3525 | 3588 | 4268 | 5050 | 1247 |
Źródło: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
Większość zastrzeżeń odnosiło się do jakości obsługi klientów, obsługi rachunków, udzielanych kredytów konsumenckich i pożyczek oraz kredytów hipotecznych. Kwestie poruszane przez skarżących dotyczyły braku informacji lub nierzetelnej informacji o produktach i usługach, niewłaściwej ich zdaniem obsługi, braku odpowiedzi na reklamacje lub wydłużonego terminu ich rozpatrywania, a także blokad rachunku na skutek egzekucji.
W odniesieniu do udzielanych kredytów i pożyczek, klienci banków skarżyli się na sprzedaż wierzytelności firmom zewnętrznym, sposób realizacji przez bank całkowitej spłaty kredytu, brak aktualizacji informacji w Biurze Informacji Kredytowej oraz ustanawianie i zmiany prawnych zabezpieczeń w formie ubezpieczenia.
Sektor ubezpieczeniowy
Znaczna część problemów zgłaszanych do UKNF dotyczyła także działalności sektora ubezpieczeniowego. W 2013 r. wpłynęły 4872 skargi odnoszące się do działalności podmiotów w tym sektorze, o 49 proc. więcej niż w roku poprzednim. Spośród nich 3932 dotyczyło funkcjonowania zakładów ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych, a 463 odnosiło się do działalności zakładów ubezpieczeń na życie. Ponadto, odnotowano 76 skarg na działalność brokerską i agentów ubezpieczeniowych oraz 501 skarg na działalność oddziałów zakładów ubezpieczeń państw członkowskich UE.
Tab. 3: Liczba skarg na działalność podmiotów ubezpieczeniowych w latach 2009-2013
| Rok | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | IV Q 2013 |
| Dział I – Ubezpieczenia na życie | 197 | 236 | 222 | 372 | 463 | 109 |
| Dział II – Pozostałe ubezpieczenia osobowe oraz ubezpieczenia majątkowe | 1940 | 3073 | 3108 | 2731 | 3932 | 748 |
| Odziały zakładów ubezpieczeń państw członkowskich UE | – | 65 | 97 | 243 | 501 | 128 |
| Inne | 4 | 2 | 2 | 8 | 76 | 19 |
| Ogółem | 2141 | 3376 | 3429 | 3346 | 4972 | 1004 |
Źródło: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
W zakresie ubezpieczeń na życie najczęściej zgłaszane przez klientów problemy dotyczyły kwestii związanych z prowadzeniem przez zakład polityki informacyjnej w zakresie ubezpieczeń inwestycyjnych, złożoności konstrukcji oferowanych produktów oraz odmowy wypłaty świadczenia. W przypadku ubezpieczeń majątkowych skargi odnosiły się przede wszystkim do opieszałości zakładów ubezpieczeń w wypłacie odszkodowania, kwestii związanych z wysokością odszkodowania oraz odmową wypłaty odszkodowania.
Sektor kapitałowy
Na działalność podmiotów sektora kapitałowego do UKNF w 2013 r. wpłynęło 361 skarg,
o 30 proc. więcej niż rok wcześniej.
Tab. 4: Liczba skarg na działalność podmiotów rynku kapitałowego w latach 2009-2013
| Rok | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | IV Q 2013 |
| Firmy inwestycyjne | 67 | 69 | 63 | 92 | 88 | 12 |
| Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych | 106 | 47 | 48 | 75 | 65 | 5 |
| Spółki prowadzące giełdę | 18 | 2 | 2 | 4 | 5 | 1 |
| Inne, w tym spółki publiczne i inni uczestnicy rynku kapitałowego | 75 | 92 | 103 | 106 | 203 | 30 |
| Ogółem | 266 | 210 | 216 | 277 | 361 | 48 |
Źródło: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
Większość skarg kierowanych do UKNF w 2013 roku w sektorze kapitałowym odnosiła się do spółek publicznych, podejrzenia manipulacji kursem notowań, a także do realizacji uprawnień korporacyjnych akcjonariuszy. W przypadku towarzystw funduszy inwestycyjnych i firm inwestycyjnych skargi miały charakter indywidualny i dotyczyły głównie jakości świadczonych usług.
Sektor SKOK
Tab. 5: Liczba skarg na działalność SKOK w 2013 r.
| Rok | 2013 | IV Q 2013 |
| SKOK | 208 | 31 |
Źródło: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
W okresie objętym sprawozdaniem wpłynęło 208 skarg dotyczących spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (SKOK). Był to pierwszy pełny rok sprawowania nadzoru nad sektorem SKOK, który został nim objęty z dniem 27 października 2012 r. Poruszane w skargach problemy w głównej mierze dotyczyły działalności SKOK związanej z udzielanymi kredytami konsumenckimi i pożyczkami, jakością obsługi klientów, a także z działalnością związaną z obsługą rachunków.
Sektor usług płatniczych
Tab. 6: Liczba skarg na działalność biur usług płatniczych w latach 2012-2013
| Rok | 2012 | 2013 | IV Q 2013 |
| Usługi płatnicze | 49 | 66 | 16 |
| Rok | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | IV Q 2013 |
| Otwarte Fundusze Emerytalne | 2858 | 1531 | 801 | 359 | 39 | 12 |
KNF
