PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościRoczne sprawozdanie finansowe za rok zakończony 31 grudnia 2015

Roczne sprawozdanie finansowe za rok zakończony 31 grudnia 2015

Wiadomości 24.02.2016 (12:10)

„Pomimo wielu istotnych zmian regulacyjnych, które wpłynęły na naszą działalność, osiągnęliśmy solidne wyniki finansowe za rok 2015. Miniony rok był doskonały dla IPF Digital oraz Meksyku, dlatego też zamierzamy zwiększać nakłady inwestycyjne oraz przyspieszyć plany ekspansji w tych dwóch obszarach. Mimo wymagających warunków prowadzenia działalności, nasze rynki europejskie, z wyjątkiem rynku czeskiego i słowackiego, osiągnęły wzrost zysku bazowego. Nowe regulacje prawne w Polsce i na Słowacji znacząco wpłyną na naszą rentowność w roku 2016 oraz w kolejnych latach. Ponadto oczekujemy dalszych zawirowań regulacyjnych. Niemniej jednak, zobowiązujemy się do osiągania zrównoważonych zysków dla naszych akcjonariuszy a realizacja tego zobowiązania będzie możliwa dzięki dostosowywaniu naszej strategii do zmieniającego się otoczenia rynkowego.”- komentarz Gerarda Ryana, Dyrektora Zarządzającego Grupy IPF

Solidne wyniki finansowe pomimo wyzwań regulacyjnych w Europie
Silny wzrost zysku bazowego przed opodatkowaniem i pozycjami nadzwyczajnymi o 10% (12,6 mln GBP), przed uwzględnieniem dodatkowych inwestycji w działalność IPF Digital w wysokości 2,8 mln GBP oraz niekorzystnego wpływu kursów walutowych w wysokości 17,2 mln GBP.
Zysk Grupy przed opodatkowaniem i pozycjami nadzwyczajnymi wyniósł 116,1 mln GBP.
13% wzrost udzielonych pożyczek oraz 7% wzrost liczby klientów przełożył się na 4% wzrost przychodów
Dobra jakość udzielanych pożyczek w całej Grupie – wskaźnik utraty wartości należności od klientów jako procent przychodów wyniósł 25,7%
Pożyczki z obsługą domową – znaczący rozwój odnotowany w Meksyku; reagowanie na na zmieniające się warunki rynkowe w Europie
Meksyk osiągnął bardzo dobre wyniki i przekroczył cel w zakresie zysku na klienta
Stabilne wyniki w Europie z poprawiającym się trendem
Nowa struktura produktowa w Polsce.
Silny wzrost IPF Digital oraz duże możliwości rynkowe
34% wzrost liczby udzielonych pożyczek oraz 46% wzrost liczby klientów do poziomu 134 tys.
Dobre wyniki w zakresie rozszerzania działalności w Polsce i Australii; pierwsze pożyczki udzielone w Hiszpanii
Solidne finansowanie oraz dalszy zwrot dla akcjonariuszy
Wskaźnik kapitału własnego do należności wyniósł 40,8%, co jest zgodne ze skorygowanym celem wynoszącym ok. 40%
Proponowana dywidenda roczna na poziomie 7,8 pensa na akcję

Najważniejsze dane statystyczne

FY 2014

FY 2015

Zmiana rdr
przy stałym kursie walutowym
Klienci (w tys.) 2.640 2.813 6.6%
Udzielone pożyczki (w mln GBP) 1,022.0 1,043.0 13,2%
Przychody (w mln GBP) 783,2 735,4 4,1%
Wskaźnik utraty wartości należności od klientów jako procent przychodów w ujęciu rocznym 28,1% 25,7% 2,4 p.p.
Wskaźnik kosztów do przychodów 38,8% 41,4% (2,6) p.p.
Zysk przed opodatkowaniem* (w mln GBP) 123,5 116,1
Zysk przed opodatkowaniem w sprawozdaniu finansowym** (w mln GBP) 100,2 100,2
Zysk na akcję* (w pensach) 38,0 37,1

Informacje rynkowe


Zasadniczo warunki makroekonomiczne w 2015 roku były sprzyjające, w przeciwieństwie do ostatnio obserwowanej zmienności na rynkach finansowych spowodowanej obawami spowolnienia gospodarczego. Na wszystkich rynkach utrzymywał się silny popyt na krótkoterminowe pożyczki na małe kwoty. W rezultacie pojawiło się więcej pożyczkodawców konkurujących o udział w rynku, szczególnie w Europie.

Wraz z rozwojem technologii mobilnej i cyfrowej zmienia się również środowisko pożyczek konsumenckich. W Europie rozwój technologiczny wpłynął na otoczenie konkurencyjne a szybki wzrost w zakresie liczby dostawców pożyczek on-line za pośrednictwem kanałów cyfrowych przyczynił się do pojawienia się na rynku wielu marek, produktów oraz zróżnicowania cen, co przełożyło się na większy wybór dla konsumentów, w tym segmentu konsumentów, którzy wcześniej zaciągnęliby u nas pożyczkę z obsługą domową.

Polska i Litwa


Polska i Litwa osiągnęła solidne wyniki ze wzrostem zysku bazowego na poziomie 5,0 mln GBP (7%) zrównoważone niekorzystnym wpływem kursów walutowych w wysokości 8,5 mln GBP. Podany zysk przed opodatkowaniem wyniósł 69,0 mln GBP.

2014
mln GBP
2015
mln GBP
Zmiana
mln GBP
Zmiana
%
Zmiana przy CER %
Liczba klientów (w tys.) 848 832 (16) (1.9) (1.9)
Udzielone kredyty 372.6 353.5 (19.1) (5.1) 5.2
Średni stan należności netto 299.4 287.5 (11.9) (4.0) 6.5
Przychód 308.8 267.4 (41.4) (13.4) (4.0)
Wskaźnik utraty wartości należności od klientów (84.2) (61.3) 22.9 27.2 19.2
Przychów netto 224.6 206.1 (18.5) (8.2) 1.8
Koszty finansowania (18.7) (15.8) 2.9 15.5 6.5
Prowizje Doradców (33.8) (29.8) 4.0 11.8 2.3
Inne koszty (99.6) (91.5) 8.1 8.1 (0.4)
Zysk przed opodatkowaniem 72.5 69.0 (3.5) (4.8)

W Polsce nadal obserwujemy zwiększoną aktywność konkurencyjnych firm pożyczkowych oferujących pożyczki online, a co za tym idzie ograniczone możliwości wzrostu dla naszej działalności. W konsekwencji liczba klientów zmniejszyła się o 2% rok do roku do poziomu 832,000.

Nasza nowa oferta produktowa obejmująca pożyczki długoterminowe oraz nowy produkt miesięczny miały pozytywny wpływ na 5% wzrost liczby udzielonych pożyczek. Przychód spadł o 4%, co odzwierciedla uszczuplone zyski wynikające z zaostrzenia limitu na koszty odsetkowe w Polsce. Wynika to także z faktu, iż większa liczba klientów zaciągnęła długoterminowe pożyczki po preferencyjnych cenach.

Zanotowaliśmy poprawę w zakresie wyników zbiórkowych rok do roku i wraz z zyskiem na poziomie 9,3 mln GBP (2014: 5,5 mln GBP) uzyskanym ze sprzedaży wierzytelności w Polsce, osiągnęliśmy poprawę wskaźnika utraty wartości należności od klientów jako procenta przychodów o 4,4 p.p. do poziomu 22,9%. Jak podkreślaliśmy w trakcie podsumowania III kwartału 2015, w Polsce proces sprzedaży wierzytelności przebiega w formie ciągłej i miał już miejsce, w związku z czym oczekujemy, że w 2016 zysk ze sprzedaży wierzytelności będzie o ok. 5 mln GBP mniejszy. Nadal ściśle kontrolujemy koszty i osiągnęliśmy poprawę na poziomie 0,4 p.p., jednak spadek przychodów skutkował 1,9% wzrostem wskaźnika kosztów do dochodów, który osiągnął poziom 34,2%.

Nowy produkt zostanie wprowadzony na początku marca. Jego struktura jest dostosowana do wymogów nowego ustawodawstwa wprowadzającego limit na wszelkie koszty pozaodsetkowe związane z udzieleniem kredytu konsumenckiego, wraz z pozostałymi ograniczeniami, które wejdzie w życie 11 marca 2016.

Nadal będziemy prowadzić pilota oferty pożyczek dostępnych w kanale on-line wykorzystując silną pozycję naszej marki. W ramach naszej zmieniającej się strategii rozpoczęliśmy proces, który ma na celu redukcję kosztów strukturalnych, co chcemy osiągnąć dzięki nowej strukturze sprzedażowej i obsługi. Na Litwie skoncentrujemy się na tym, aby nasze działania były w pełni zgodne z najnowszą regulacją dotyczącą poziomu wskaźnika zadłużenia do dochodów dot. pożyczek konsumenckich oraz będziemy optymalizować współpracę między IPF Digital, a naszą działalnością opartą o tradycyjny model obsługi domowej.

/Provident

2016-02-24
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców