PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościNieruchomościRodzaje klientów i ich preferencje na rynku nieruchomości

Rodzaje klientów i ich preferencje na rynku nieruchomości

Nieruchomości 28.04.2010 (10:44) artykuł nadesłany

Po sporych zawirowaniach na rynku mieszkaniowych warto zwrócić uwagę na to czym kierują się klienci biur nieruchomości oraz działów sprzedaży deweloperów przy szukaniu mieszkania dla siebie.

Rodzaje klientów biur nieruchomości i deweloperów są ściśle powiązane z okresem życia który przypada na moment decyzji o kupnie mieszkania. To założone demograficzne kryterium pozwala wyodrębnić poniższych pięć podstawowych grup klientów:

  • Single
  • Młode małżeństwa
  • Dojrzałe rodziny
  • Inwestorzy (mieszkania dla dzieci)
  • Seniorzy

1.

Single (o ile nie zostali „wyposażeni” przez rodziców we własne mieszkanie) okupują masowo rynek najmu. Nie posiadając jeszcze rodziny zdają sobie sprawę, że ewentualna relokacja nie jest dla nich zbyt skomplikowaną operacją. W momencie kiedy singiel znajdzie swoją drugą połówkę, rozpoczyna z nią wspólne poszukiwanie mieszkania. Jeśli jednak singiel już postanawia „mieszkać na swoim”, oczywistym jego wyborem jest mieszkanie 1 – pokojowe. Nie bez znaczenia jest też lokalizacja – single z racji bardzo niskich kosztów stałych mają sporą często zdolność kredytową co pozwala im na nabycie lokali o stosunkowo wysokiej cenie za metr kwadratowy. Charakterystyczną cechą singla jest też częstsze niż ma to miejsce w przypadku małżeństw i rodzin korzystanie z publicznej oferty miasta (bary, restauracje, kluby etc.). To też sprzyja, zwłaszcza w przypadku zamożnych singli w szukaniu lokum dla siebie bliżej centrum.

2.

Wśród zdecydowanej większości młodych małżeństw kryterium decydującym o wyborze mieszkania jest jego cena. Młode małżeństwa wychodzą z założenia, że ich pierwsze mieszkanie nie musi od razu być majstersztykiem mieszkaniowym i wizytówką do końca życia. W efekcie tego, osoby takie są w stanie zaakceptować dość odległe osiedla byleby zmieścić się w założonej cenie mieszkania. Zauważalnym stymulatorem tego jest program „Rodzina na Swoim”. Program ten ma odgórny limit ceny metra kwadratowego poniżej którego pomaga przez 8 lat młodym małżeństwom w spłacie odsetek kredytu. Profil wspomnianego programu z racji swojej konstrukcji w oczywisty sposób pomaga w sprzedaży mieszkań z segmentu niskiego co przekłada się na obecne ożywienie w tym segmencie rynku pierwotnego.

Ciekawostką jest fakt, iż często młode małżeństwa razem poszukują mieszkania. Tzn. razem pojawiają się w biurze nieruchomości bądź w biurze sprzedaży mieszkań dewelopera.

3.

Dojrzałe rodziny reprezentują małżeństwa, które już mają za sobą pierwszy etap opisany powyżej. Są to osoby w wieku około 40 lat, których dzieci chodzą już do szkoły i poprzez to mieszkanie staje się po prostu za ciasne. Jeśli na dodatek w ostatnich kilku latach pojawiło się trzecie, najmłodsze dziecko – staje się to często katalizatorem decyzji o przeprowadzce do „czegoś większego”. Oczywiście wszystko zależy od sytuacji ekonomicznej. W przeciwieństwie do młodych małżeństw gdzie różnice w zarobkach nie są duże (wszyscy absolwenci zarabiają na starcie podobne pieniądze), rodziny z dziećmi są już na dalszej drodze życia. W efekcie tego spotykamy w tym segmencie różne możliwości finansowe. Najczęściej właśnie w tym okresie życia znajdują się osoby które od niedawna zaczynają zarabiać ponad przeciętną co w momencie gdy dodamy drugiego małżonka o podobnym dochodzie daje takiej rodzinie spore możliwości finansowe.

Na ciekawą uwagę zasługuje tutaj bardzo charakterystyczny element: osoby w wieku lat ok. 40, a które posiadają już jakąś nieruchomość (kupioną ok. 10-15 lat temu na pierwszym etapie swojego wspólnego życia) są w bardzo uprzywilejowanej finansowo sytuacji. Wynika to z prostej rachuby, która porównując ceny nieruchomości sprzed kilkunastu lat pokazuje jak posiadana nieruchomość zyskała dużo na wartości do dnia dzisiejszego. A to oznacza najczęściej stosunkowo małe zobowiązania kredytowe związane z pierwszym mieszkaniem. Omawiana więc przykładowa rodzina z dziećmi, której rodzice mają obecnie około 40 lat i posiadają na własność nieruchomość kupioną w okresie zawarcia prze z nich małżeństwa, często dysponuje „bonusem” w postaci właśnie tej nieruchomości. Przy sprzedaży lub wynajmie stanowi ona bardzo poważną pomoc w lżejszym ponoszeniu comiesięcznych kosztów obsługi kolejnego zobowiązania kredytowego związanego z następnym, większym mieszkaniem.

Co do wyboru jakościowego mieszkań przez powyższe rodziny, widzimy chęć podwyższenia nie tylko jakości życia poprzez zwiększenie powierzchni mieszkalnej przypadającej na każdego członka rodziny, ale również na podwyższeniu standardu samej nieruchomości. Dla rodziny pełnej przeprowadzka jest o wiele większym wyzwaniem pod każdym względem niż dla singla lub młodego małżeństwa. Dlatego spotykamy się z podejściem motywowanym starannym, przemyślanym i bardzo strategicznym wyborem na lata. Brane są pod uwagę elementy związane z infrastrukturą taką jak transport publiczny, przedszkola i szkoły, opieka medyczna. Często rodziny pełne posiadają już dwa samochody, a więc w grę wchodzi dostępność łatwego parkowania (w różnej postaci) w bezpośrednim sąsiedztwie mieszkania.

Segment klienta

Lokalizacja

Charakterystyka mieszkania

Single

Śródmieście

kawalerki

Młode małżeństwa

Dzielnice mieszkaniowe i peryferia

2 – pokojowe

Dojrzałe rodziny

Dzielnice mieszkaniowe , domy

3, 4 – pokojowe

Inwestorzy (mieszkania dla dzieci)

Różne obszary miasta

kawalerki

Seniorzy

Śródmieście

2- pokojowe

Tabela 1. Główne rodzaje klientów i ich preferencje mieszkaniowe. Źródło: Opracowanie własne – Północ Nieruchomości S.A.

W odróżnieniu od modelu „Młodego Małżeństwa” na chodzenie razem do biur nieruchomości i deweloperów zapracowani 40-latkowie nie mają już czasu. Często decyzję o nowym lokum podejmuje wtedy mama, która ma już zaplanowany każdy szczegół nowego – wyimaginowanego jeszcze mieszkania.

4.

Kolejnym typem klienta są inwestorzy którzy z kolei dzielą się na dwa podtypy. Pierwszym typem inwestora to osoba, która kupuje nieruchomość wyłącznie w celu ulokowania kapitału i czerpania dochodów z wynajmu i/lub późniejszej odsprzedaży tejże nieruchomości za większą kwotę. Takimi osobami są osoby zazwyczaj minimum 40- letnie. Drugim z kolei typem inwestora jest „inwestor – rodzic”. Osoba taka traktuje taką inwestycję jako pewną awaryjna lokatę kapitału, lecz w głównej mierze zależy jej na kupnie nieruchomości dla swoich dzieci by miały od razu ułatwiony start w postaci braku troski o pierwsze własne „M”. Taki model nabycia mieszkania wynika tez z podejścia wg którego lepiej inwestować w rzeczywistą własność niż płacić konsumpcyjnie za „pusty” pobyt (wynajem).

5.

Seniorami są osoby, które chcą zamienić mieszkanie z większego na mniejsze, często w lokalizacji centrum miasta. Przypadek taki ma miejsce, gdy dzieci są już dorosłe i mieszkają „na swoim”. Mieszkanie, które było prze lata gwarne i duże (3, 4 pokoje) zaczyna uwydatniać swoje braki. Często usytuowane na wysokich kondygnacjach bez windy (3, 4 piętro) staje się utrudnieniem dnia codziennego. Jeśli dodamy do tego sporą odległość od centrum, która coraz bardziej daje się we znaki w podeszłym wieku, zmiana charakteru okolicy (czasami niestety na gorsze), łatwo przyjdzie nam zrozumieć decyzję małżeństw w podeszłym wieku (60-70 lat) do przeprowadzki. Tendencja ta nie jest spotykana na masową skalę (wedle zasady „starych drzew się nie przesadza”) jednak osoby, które w swoim dorobku kilkukrotnie zmieniały miejsce zamieszkania nie są aż tak zespolone z lokalizacją w której żyją od kilkunastu/kilkudziesięciu lat i są bardziej skłonne do przeprowadzki. Opisany powyżej model jest bardzo wygodnym rozwiązaniem bowiem sprzedając mieszkanie 3 pokojowe w dzielnicy typowo mieszkaniowej, starsze małżeństwo może uzyskać środki na 2 – pokojowe mieszkanie w śródmieściu miasta

Przykład (Kraków):

• Małżeństwo na emeryturze postanawia sprzedać mieszkanie o powierzchni 70 m 2 ulokowane w mieszkaniowej części dzielnicy Krowodrza (średnia cena w tej dzielnicy wynosi ok. 7200 zł/m2).

Wg powyższej stawki otrzymuje 504 000 zł

• Za uzyskane 504 000 zł (i zmianie na mniejsze – 2 pokojowe np. o powierzchni 45 m2) możemy uzyskać mieszkanie które kosztuje 11 200 zł za m2

• Przy takiej cenie możemy myśleć o przeprowadzce do mieszkań o wyraźnie podwyższonym standardzie już w Śródmieściu Krakowa np. w obszarach takich jak:

– Kazimierz

– Łobzów

– Zwierzyniec

– Kleparz

Dzięki temu mieszkamy o wiele bliżej centrum, często w kamienicy, lub w nowej inwestycji (plombie) o wysokim standardzie które ułatwi i uprzyjemni bardzo jesień życia poprzez np.: bliskość parków, centrów medycznych, zabytków, bibliotek, ośrodków kultury (bliskość Starego Miasta) i o wiele lepsza komunikacja – tramwaje.

Domy


Domy są kupowane i budowane w przeważającej mierze przez klasę dojrzałych małżeństw. To one mają najczęściej na tyle rozwiniętą zdolność finansową i energię życiową do tak strategicznej decyzji. W przypadku młodych małżeństw blokadą są często możliwości finansowe, a w przypadku seniorów – chłodna kalkulacja: dzieci odchowane, duża odległość od centrum, bezpieczeństwo, smutne poczucie pustki dwójki osób w domu.

Źródło: Biuro Nieruchomości PÓŁNOC

nieruchomości 2010-04-28
Redakcja PRNews.pl
Tagi: nieruchomości

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców