Rosja proponuje wprowadzenie zachęt podatkowych dla przedsiębiorstw z sektora venture capital. Działania te mają na celu próbę przekonania do powrotu do kraju rosyjskich spółek, które wykorzystują struktury zagraniczne w celu zminimalizowania swoich zobowiązań podatkowych. Równocześnie, rozwiązania te mają prowadzić do zdywersyfikowania struktury rosyjskiej gospodarki mocno zależnej od surowców naturalnych poprzez zwiększenie jej innowacyjności.
Ministerstwo Gospodarki (Ministry of Economic Development) proponuje m.in. rozszerzenie zwolnienia z opodatkowania zysków kapitałowych w odniesieniu do zysków ze sprzedaży udziałów lub akcji. Warunek stanowić będzie posiadanie co najmniej 10% udziałów przez okres nie krótszy niż 5 lat. Ma to mieć zastosowanie jedynie do wybranej grupy firm, na przykład firm innowacyjnych, których innowacyjność na skalę światową potwierdzałby certyfikat renomowanej uczelni wyższej lub niezależnych organizacji zrzeszających firmy venture capital. Propozycje Ministerstwa Gospodarki zakładają również bardziej radykalne rozwiązania; osobną jurysdykcję podatkową dla „centrów innowacji” z zerową stawką opodatkowania zysków, rezygnacją z opodatkowania własności gruntów i nieruchomości, zerową stawką VAT oraz stałą, zryczałtowaną stawką dla obciążeń socjalnych w wysokości około USD160 miesięcznie na osobę zatrudnioną. Zwolnienie miałoby zastosowanie dla okresu 5 lat dla nowo zakładanych firm oraz tych, które powstały nie wcześniej niż 3 lata przed wprowadzeniem nowych regulacji.
Zgodnie z propozycją rosyjskiego Ministerstwa Finansów te zachęty powinny dotyczyć rezydentów podatkowych rosyjskich „centrów innowacyjności” oraz firm z sektora MŚP. Według propozycji Ministra Finansów składka socjalna wynosiłaby nie jak obecnie 32%, ale jedynie 14%. Dyrektor Departamentu Polityki Podatkowej w rosyjskim Ministerstwie Finansów, Ilia Trunin, podkreśla, że preferencyjne traktowanie może dotyczyć wybranych firm, ale ocena stopnia innowacyjności powinna pozostać w gestii Ministerstwa Finansów. Rosyjski Minister Finansów, Alexei Kudrin zadeklarował, że rząd rosyjski jest w stanie stworzyć zachęty podatkowe dla innowacji na poziomie 150 miliardów rubli (5 miliardów dolarów) w ciągu dwóch lub trzech najbliższych lat
Już dziś rosyjskie firmy unikają płacenia podatku od zysków kapitałowych poprzez zakładanie struktur holdingowych offshore. Zwolnienie z tego podatku zachęcałoby kapitał rosyjski do powrotu do Rosji. Niemniej wielu ekspertów wskazuje, że rosyjskie firmy działające zagranicą kierują się nie tylko względami podatkowymi, ale też stabilnością i bezpieczeństwem systemów prawnych funkcjonujących w rajach podatkowych. Zdaniem szefa podatkowej praktyki Deloitte w Rosji, Gennady’a Kamyshnikova proponowane zmiany to element szerszego planu dostosowania rosyjskiego systemu podatkowego do systemów europejskich.
„Należy zwrócić uwagę na determinację rosyjskiej administracji podatkowej do wprowadzania ułatwień podatkowych. Jak wskazują doświadczenia z uchwalania nowelizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w Polsce, inicjatorem rozwiązań przyjaznych podatkowo dla przedsiębiorców jest Ministerstwo Gospodarki” – uważa Tomasz Konik z Deloitte. „Proponowane przez Rosjan rozwiązania są bardzo korzystne dla przedsiębiorców – mogą spowodować nie tylko przypływ kapitału rosyjskiego z zagranicy, ale także wzrost inwestycji bezpośrednich kapitału zagranicznego w Rosji. Otwartą kwestią pozostaje, na ile zmiany te zostaną zaakceptowane w proponowanej formie w trakcie procesu legislacyjnego, czy proces ten nastąpi szybko i czy rosyjscy przedsiębiorcy uwierzą, że zachęty podatkowe wprowadzone zostaną na stałe.”
Zachęty podatkowe mające wspierać innowacyjność gospodarki nie są nowością. „Warto zauważyć, iż w Polsce przedsiębiorcy mają możliwość np. skorzystania z tzw. ulgi na nowe technologie zawartej w ustawie o podatku dochodowym” – podkreśla Ernest Frankowski z Deloitte. „Skorzystanie z tej ulgi obwarowane jest wprawdzie szeregiem warunków formalnych, niemniej jednak praktycznym efektem podatkowym ulgi jest możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania do 50% wydatków wdrożeniowych związanych z nabywaniem np. oprogramowania lub innych wartości niematerialnych i prawnych mających innowacyjny wpływ na funkcjonowanie danego przedsiębiorstwa. Niestety, jak wskazuje praktyka, przedsiębiorcy nie sięgają do tego rozwiązania zbyt często, pomimo, iż w przypadku wielu programów informatycznych i innych aktywów niematerialnych, stopień ich innowacyjności uzasadnia skorzystanie z takiej ulg.”– dodaje.
Źródło: Deloitte