Organizatorem kampanii jest Komitet Założycielski Polskiego Towarzystwa Profilaktyki Zakażeń HPV, a patronat naukowy nad kampanią objęli: Polski Komitet Zwalczania Raka, Polskie Towarzystwo Ginekologiczne, Polskie Towarzystwo Ginekologii Onkologicznej. Kampanię wspiera także „Program Różowa Konwalia”, który od kilku lat prowadzi działania edukacyjne, dotyczące problemu raka szyjki macicy.
Przyczyną raka szyjki macicy są określone typy wirusa brodawczaka ludzkiego (HPV). To bardzo rozpowszechniony wirus. Szacuje się, że ponad połowa dorosłych w pewnym momencie swego życia ulega zakażeniu wirusem HPV. Od chwili zakażenia do rozwoju raka inwazyjnego mija 5-10 lat. To dużo czasu, aby wykryć chorobę w stadium, kiedy jest ona w pełni uleczalna. A jednak w Polsce spośród prawie 4 tysięcy kobiet, które zapadają na raka szyjki macicy co roku, połowa umiera, bo choroba została zdiagnozowana za późno. To oznacza, że każdego dnia, na raka szyjki macicy umiera w Polsce 5 kobiet.
Przyczyną tak wysokiego wskaźnika umieralności jest fakt, że Polki nie wykonują regularnie badań cytologicznych, które pozwalają wykryć nawet pierwsze zmiany dysplastyczne w obrębie szyjki macicy. Zaledwie 30 procent Polek wykonuje cytologię raz na trzy lata, a kolejne 30% nie wykonywało cytologii nigdy. Kobiety umierają, ponieważ dowiadują się o swojej chorobie za późno – tak jest u co drugiej Polki.
Inicjując kampanię, chcemy uświadomić kobietom, że rak szyjki macicy to nowotwór, któremu można zapobiec i gdyby każda kobieta choć raz w życiu zrobiła cytologię, ryzyko śmierci z powodu raka szyjki macicy obniżyłoby się o 40 procent. – podkreślają przedstawiciele Polskiego Towarzystwa Profilaktyki Zakażeń HPV. Już niedługo pojawi się dodatkowo możliwość stosowania profilaktyki pierwotnej raka szyjki macicy – będą ją stanowić szczepienia, zabezpieczające przed zakażeniem wirusem HPV – dodają.
W kampanię, zaangażowały się dwie znane kobiety, Anna Korcz oraz Alicja Bachleda-Curuś, które wspólnie ze środowiskiem medycznym oraz partnerami kampanii będą przekonywać kobiety, że ich zdrowie i życie są wartościami, które trzeba chronić, a najprostszą ku temu drogą są regularnie wykonywane badania profilaktyczne.
Ważnym elementem kampanii jest organizowany w dniach od 27 lutego do 5 marca br. Tydzień Walki z Rakiem Szyjki Macicy, który zapoczątkowany zostanie w poniedziałek, 27 lutego, happeningiem w Galerii Centrum w Warszawie. W czasie happeningu, znane osoby, dziennikarze, przedstawiciele środowiska medycznego będą uświadamiać kobietom potrzebę profilaktyki raka szyjki macicy – choroby, która, pod względem wysokości wskaźnika umieralności, plasuje Polskę na pierwszym, niechlubnym miejscu w Europie.
W ramach Tygodnia Walki z Rakiem Szyjki Macicy we wszystkich Galeriach Centrum oraz Multikinach w całej Polsce, trwać będzie akcja nagłaśniająca kampanię, wręczane będą broszury edukacyjne oraz symbole kampanii – Fioletowe Wstążeczki, a w Multikinach w ramach wtorkowego „Kina na Obcasach”, kobiety będą miały możliwość uzyskania dodatkowych informacji i spotkania z lekarzem.
Od początku lutego, pod adresem www.hpv.pl, działa także strona internetowa kampanii „Chronię życie przed rakiem szyjki macicy”. Strona została stworzona zarówno z myślą o kobietach, jak i o środowisku medycznym, dla którego przeznaczona jest specjalistyczna, kodowana część strony. W części ogólnodostępnej znaleźć można kompendium wiedzy o raku szyjki macicy, wirusie HPV, który jest jego przyczyną i o zasadach profilaktyki: zarówno o profilaktyce wtórnej, pozwalającej na wczesne wykrycie zmian w obrębie szyjki macicy, jak i o profilaktyce pierwotnej, która już niedługo będzie możliwa w formie szczepień profilaktycznych, zabezpieczających przed zakażeniem wirusem HPV.