Domena internetowa, to adres, który pozwala odnaleźć stronę WWW w Sieci. Wprowadzenie obecnego zapisu adresów internetowych przyczyniło się do rozwoju Internetu. Wpłynęło także na wzrost znaczenia oraz potencjał zarówno serwisów WWW, jak i samych domen.
Historia domeny
Zanim w świecie domen internetowych zagościło aktualne nazewnictwo, do danej witryny można było się dostać jedynie poprzez wprowadzenie w okno przeglądarki skomplikowanego IP serwisu. Składały się na niego 4 liczby od 0 do 255, oddzielonych kropkami. Taki zapis był więc trudny do zapamiętania dla potencjalnych użytkowników i nie sprzyjał wykorzystaniu serwisów internetowych w celach promocyjnych. Jednak od 24 lat Internauci mogą odnaleźć strony WWW poprzez wpisanie nazwy złożonej z liter, cyfr oraz znaku „-”. Po wprowadzeniu tej nomenklatury, tempo wzrostu liczby rejestracji domen gwałtownie wzrosło, a one same stały się celem inwestorów, a także cyberprzestępców.
Polski rynek pierwotny
Polska domena krajowa .pl powstała w 1990 roku, a jej operatorem został NASK, czyli Naukowa Akademicka Sieć Naukowa. W domenie .pl utworzone zostały do tej pory 152 rozszerzenia: 33 funkcjonalne oraz 119 regionalnych. Taka liczba zróżnicowanych końcówek powoduje, iż przedsiębiorstwa niemal z każdej branży mają możliwość rejestracji adresu, który będzie rozszerzeniem odpowiadał gałęzi gospodarki, w której działają. To samo dotyczy domen regionalnych. Ich wysoka liczba, odpowiadająca zarówno największym, jak i mniejszym miejscowościom, pozwala na dobranie najwłaściwszej dla Abonenta kombinacji nazwy wraz z końcówką.
Od momentu powstania, domena polska zyskała ogromną popularność i jest obecnie najczęściej rejestrowanym przez Polaków rozszerzeniem. Obecnie samych adresów z końcówką .pl, bez polskich subdomen, zarejestrowanych jest ponad 1 mln 40 tys., po doliczeniu domen regionalnych oraz funkcjonalnych daje to sumę ok. 1,55 mln adresów. W przypadku rozszerzeń regionalnych wśród naszych rodaków największym zainteresowaniem cieszą się odpowiadające dużym, najbardziej uprzemysłowionym miejscowościom, np. Warszawie (05.11.2009 – ponad 26 tys. domen .waw.pl oraz ok. 4,5 tys. warszawa.pl). Natomiast spośród domen funkcjonalnych Polacy najczęściej rejestrują adresy zakończone .com.pl, .net.pl, czy .org.pl, które uznać można za „spolszczone” wersje domen globalnych (.com, .net). Ze względu na topniejącą w bardzo szybkim tempie pulę wolnych nazw, rozszerzenia krajowe zaczęły cieszyć się coraz większym zainteresowaniem przedsiębiorców, którzy zrozumieli, iż poprzez tego typu adres również można świetnie dotrzeć do odbiorcy, a nawet zwiększyć potencjał domeny poprzez identyfikację firmy np. z regonem, któremu odpowiada adres WWW.
Dużym zainteresowaniem cieszą się także w Polsce same rozszerzenia globalne oraz kontynentalne. Tych pierwszych (.com, .biz, .info, .net, .org) obecnie jest zarejestrowanych przez polskich Internautów ok. 280 tys. Jeszcze popularniejsza jest końcówka .eu, którą zarejestrować może każdy podmiot mający meldunek, bądź siedzibę na terenie Unii Europejskiej, obecnie jest to suma ok. 170 tys. adresów. Na dużą popularność tego rozszerzenia zapewne wpłynął fakt, iż jest ono stosunkowo „młode”, można je nabywać dopiero od kwietnia 2006 roku. Zostało więc utworzone w momencie, gdy Internet był już w Polsce ogólnodostępnym medium, a wartość marketingowa atrakcyjnej domeny została dostrzeżona. Polacy mieli więc możliwość nabycia wielu atrakcyjnych adresów, co nie było tak proste w przypadku innych domen, w rejestracji których Polska została ubiegnięta przez kraje, które wcześniej uzyskały szeroki dostęp do Internetu.
Ogółem przez Polaków zarejestrowanych jest aktualnie ponad 2 miliony adresów internetowych. Wynik ten osiągnięty został 3 listopada 2009. Datę tę uznać można za kolejną, przełomową w historii polskiego Internetu. Pomimo niedogodności wynikających z coraz mniejszej liczby wolnych domen, rynek rejestracji domen w Polsce wciąż się rozwija. Jak wynika z raportu NASK (październik 2009) dynamika przyrostu liczby adresów z rozszerzeniem .pl na koniec trzeciego kwartału tego roku zwiększyła się do 7%. Istotny jest tutaj także fakt, iż trzeci kwartał 2009 roku był drugim najlepszym w historii rejestracji domen .pl. Dzienny przyrost liczby rejestracji to niemal 2,5 tys. nowych adresów.
Na polskim rynku istnieje kilkudziesięciu krajowych rejestratorów domen, którzy posiadają podpisane umowy partnerskie z NASK oraz EURid (operator domeny .eu). Jednym registrarem, który posiada akredytację ICANN (organizacja zajmująca się nadzorem nad wszystkimi domenami na świecie) jest nazwa.pl, lider rynku rejestracji i hostingu w Polsce. Obsługuje on 500 tys. domen, co stanowi około 30 proc. udział w rynku.
Rynek wtórny
Ze względu na wciąż zmniejszającą się liczbę wolnych domen internetowych, coraz większym zainteresowaniem cieszą się domeny „z drugiej ręki”. Wartość inwestycyjna wtórnego rynku domen na świecie jest bardzo duża, w Polsce jest to nadal nowe zjawisko. Jednak rosnące zapotrzebowanie na atrakcyjne adresy WWW oraz coraz mniejsza możliwość zarejestrowania ich na rynku pierwotnym powoduje, że tempo rozwoju rynku wtórnego jest niezwykle szybkie.
Sumy za jakie dokonano transakcji kupna – sprzedaży domen z polskimi rozszerzeniami nie są tak zawrotne, jak kwoty zza oceanu (np. domena sex.com sprzedana za 14 mln USD), jednak potwierdzają bardzo duży potencjał inwestycyjny adresów internetowych oraz rynku wtórnego w Polsce. Suma jawnych transakcji kupna – sprzedaży stu najdroższych domen w 2008 roku osiągnęła ok. 1,5 mln złotych (np. domenę urlopy.pl nabyto za 400 tys. zł). Jednak gdyby doliczyć do tego kwoty niejawnych transakcji, o których donoszą media, wartość polskiego wtórnego rynku domen uległaby znacznemu wzrostowi.
Obserwując zarówno oficjalne, jak i nieoficjalne nabycia domen od ich poprzednich Abonentów, łatwo zauważyć, iż w Polsce, podobnie jak i na świecie, największym zainteresowaniem cieszą się generyczne adresy WWW (np. sport.pl – ok. 200 tys. zł, kino.pl – ok. 150 tys. zł, historia.pl – ok. 61 tys. zł) oraz odpowiadające np. projektom i nazwom przedsiębiorstw głównie z branży telekomunikacyjnej oraz medialnej (np. orange.pl – ok. 500 tys. zł, plus.pl – ok. 250 tys. zł, n.pl – ok. 150 tys. zł).
Domeny wystawiane mogą być zarówno w ogólnych serwisach aukcyjnych, jak i wyspecjalizowanych platformach. Najpopularniejsze jak dotąd na polskim rynku były portale: PPD.pl – oferujący obecnie około 1,2 tys. domen oraz Aftermarket.pl, w którym wystawionych jest ok. 36 tys. adresów internetowych. Rewolucją okazało się wejście na wtórny rynek domen firmy NetArt, właściciela serwisu nazwa.pl, który udostępnił swoim klientom usługę Giełda Domen. W serwisie nazwa.pl zarejestrowanych oraz obsługiwanych jest ok. 500 tys. domen, z czego każda może zostać wystawiona na sprzedaż na nowoczesnej platformie aukcyjnej. Uznana marka, gwarancja bezpieczeństwa sprawiły, iż już w ciągu miesiąca funkcjonowania Giełdy Domen zaufali jej właściciele ok. 35 tys. adresów WWW.
Beata Mosór, Kierownik Sekcji PR w NetArt (serwis nazwa.pl)
Źródło: NetArt