PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRRynek wtórny i rynek pierwotny domen – stan rynku w Polsce

Rynek wtórny i rynek pierwotny domen – stan rynku w Polsce

Marketing i PR 19.11.2009 (06:16) artykuł nadesłany

Domena internetowa, to adres, który pozwala odnaleźć stronę WWW w Sieci. Wprowadzenie obecnego zapisu adresów internetowych przyczyniło się do rozwoju Internetu. Wpłynęło także na wzrost znaczenia oraz potencjał zarówno serwisów WWW, jak i samych domen.

Historia domeny

Zanim w świecie domen internetowych zagościło aktualne nazewnictwo, do danej witryny można było się dostać jedynie poprzez wprowadzenie w okno przeglądarki skomplikowanego IP serwisu. Składały się na niego 4 liczby od 0 do 255, oddzielonych kropkami. Taki zapis był więc trudny do zapamiętania dla potencjalnych użytkowników i nie sprzyjał wykorzystaniu serwisów internetowych w celach promocyjnych. Jednak od 24 lat Internauci mogą odnaleźć strony WWW poprzez wpisanie nazwy złożonej z liter, cyfr oraz znaku „-”. Po wprowadzeniu tej nomenklatury, tempo wzrostu liczby rejestracji domen gwałtownie wzrosło, a one same stały się celem inwestorów, a także cyberprzestępców.

Polski rynek pierwotny

Polska domena krajowa .pl powstała w 1990 roku, a jej operatorem został NASK, czyli Naukowa Akademicka Sieć Naukowa. W domenie .pl utworzone zostały do tej pory 152 rozszerzenia: 33 funkcjonalne oraz 119 regionalnych. Taka liczba zróżnicowanych końcówek powoduje, iż przedsiębiorstwa niemal z każdej branży mają możliwość rejestracji adresu, który będzie rozszerzeniem odpowiadał gałęzi gospodarki, w której działają. To samo dotyczy domen regionalnych. Ich wysoka liczba, odpowiadająca zarówno największym, jak i mniejszym miejscowościom, pozwala na dobranie najwłaściwszej dla Abonenta kombinacji nazwy wraz z końcówką.

Od momentu powstania, domena polska zyskała ogromną popularność i jest obecnie najczęściej rejestrowanym przez Polaków rozszerzeniem. Obecnie samych adresów z końcówką .pl, bez polskich subdomen, zarejestrowanych jest ponad 1 mln 40 tys., po doliczeniu domen regionalnych oraz funkcjonalnych daje to sumę ok. 1,55 mln adresów. W przypadku rozszerzeń regionalnych wśród naszych rodaków największym zainteresowaniem cieszą się odpowiadające dużym, najbardziej uprzemysłowionym miejscowościom, np. Warszawie (05.11.2009 – ponad 26 tys. domen .waw.pl oraz ok. 4,5 tys. warszawa.pl). Natomiast spośród domen funkcjonalnych Polacy najczęściej rejestrują adresy zakończone .com.pl, .net.pl, czy .org.pl, które uznać można za „spolszczone” wersje domen globalnych (.com, .net). Ze względu na topniejącą w bardzo szybkim tempie pulę wolnych nazw, rozszerzenia krajowe zaczęły cieszyć się coraz większym zainteresowaniem przedsiębiorców, którzy zrozumieli, iż poprzez tego typu adres również można świetnie dotrzeć do odbiorcy, a nawet zwiększyć potencjał domeny poprzez identyfikację firmy np. z regonem, któremu odpowiada adres WWW.

Dużym zainteresowaniem cieszą się także w Polsce same rozszerzenia globalne oraz kontynentalne. Tych pierwszych (.com, .biz, .info, .net, .org) obecnie jest zarejestrowanych przez polskich Internautów ok. 280 tys. Jeszcze popularniejsza jest końcówka .eu, którą zarejestrować może każdy podmiot mający meldunek, bądź siedzibę na terenie Unii Europejskiej, obecnie jest to suma ok. 170 tys. adresów. Na dużą popularność tego rozszerzenia zapewne wpłynął fakt, iż jest ono stosunkowo „młode”, można je nabywać dopiero od kwietnia 2006 roku. Zostało więc utworzone w momencie, gdy Internet był już w Polsce ogólnodostępnym medium, a wartość marketingowa atrakcyjnej domeny została dostrzeżona. Polacy mieli więc możliwość nabycia wielu atrakcyjnych adresów, co nie było tak proste w przypadku innych domen, w rejestracji których Polska została ubiegnięta przez kraje, które wcześniej uzyskały szeroki dostęp do Internetu.

Ogółem przez Polaków zarejestrowanych jest aktualnie ponad 2 miliony adresów internetowych. Wynik ten osiągnięty został 3 listopada 2009. Datę tę uznać można za kolejną, przełomową w historii polskiego Internetu. Pomimo niedogodności wynikających z coraz mniejszej liczby wolnych domen, rynek rejestracji domen w Polsce wciąż się rozwija. Jak wynika z raportu NASK (październik 2009) dynamika przyrostu liczby adresów z rozszerzeniem .pl na koniec trzeciego kwartału tego roku zwiększyła się do 7%. Istotny jest tutaj także fakt, iż trzeci  kwartał 2009 roku był drugim najlepszym w historii rejestracji domen .pl. Dzienny przyrost liczby rejestracji to niemal 2,5 tys. nowych adresów.

Na polskim rynku istnieje kilkudziesięciu krajowych rejestratorów domen, którzy posiadają podpisane umowy partnerskie z NASK oraz EURid (operator domeny .eu). Jednym registrarem, który posiada akredytację ICANN (organizacja zajmująca się nadzorem nad wszystkimi domenami na świecie) jest nazwa.pl, lider rynku rejestracji i hostingu w Polsce. Obsługuje on 500 tys. domen, co stanowi około 30 proc. udział w rynku.

Rynek wtórny

Ze względu na wciąż zmniejszającą się liczbę wolnych domen internetowych, coraz większym zainteresowaniem cieszą się domeny „z drugiej ręki”. Wartość inwestycyjna wtórnego rynku domen na świecie jest bardzo duża, w Polsce jest to nadal nowe zjawisko. Jednak rosnące zapotrzebowanie na atrakcyjne adresy WWW oraz coraz mniejsza możliwość zarejestrowania ich na rynku pierwotnym powoduje, że tempo rozwoju rynku wtórnego jest niezwykle szybkie.

Sumy za jakie dokonano transakcji kupna – sprzedaży domen z polskimi rozszerzeniami  nie są tak zawrotne, jak kwoty zza oceanu (np. domena sex.com sprzedana za 14 mln USD), jednak  potwierdzają bardzo duży potencjał inwestycyjny adresów internetowych oraz rynku wtórnego w Polsce. Suma jawnych transakcji kupna – sprzedaży stu najdroższych domen w 2008 roku osiągnęła ok. 1,5 mln złotych (np. domenę urlopy.pl nabyto za 400 tys. zł). Jednak gdyby doliczyć do tego kwoty niejawnych transakcji, o których donoszą media, wartość polskiego wtórnego rynku domen uległaby znacznemu wzrostowi.
Obserwując zarówno oficjalne, jak i nieoficjalne nabycia domen od ich poprzednich Abonentów, łatwo zauważyć, iż w Polsce, podobnie jak i na świecie, największym zainteresowaniem cieszą się generyczne adresy WWW (np. sport.pl – ok. 200 tys. zł, kino.pl – ok. 150 tys. zł, historia.pl – ok. 61 tys. zł) oraz odpowiadające np. projektom i nazwom przedsiębiorstw głównie z branży telekomunikacyjnej oraz medialnej (np. orange.pl – ok. 500 tys. zł, plus.pl – ok. 250 tys. zł, n.pl – ok. 150 tys. zł).

Domeny wystawiane mogą być zarówno w ogólnych serwisach aukcyjnych, jak i wyspecjalizowanych platformach. Najpopularniejsze jak dotąd na polskim rynku były portale: PPD.pl – oferujący obecnie około 1,2 tys. domen oraz Aftermarket.pl, w którym wystawionych jest ok. 36 tys. adresów internetowych. Rewolucją okazało się wejście na wtórny rynek domen firmy NetArt, właściciela serwisu nazwa.pl, który udostępnił swoim klientom usługę Giełda Domen. W serwisie nazwa.pl zarejestrowanych oraz obsługiwanych jest ok. 500 tys. domen, z czego każda może zostać wystawiona na sprzedaż na nowoczesnej platformie aukcyjnej. Uznana marka, gwarancja bezpieczeństwa sprawiły, iż już w ciągu miesiąca funkcjonowania Giełdy Domen zaufali jej właściciele ok. 35 tys. adresów WWW.

Beata Mosór, Kierownik Sekcji PR w NetArt (serwis nazwa.pl)

Źródło: NetArt

internet 2009-11-19
Redakcja PRNews.pl
Tagi: internet

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców