Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Sfinks Polska wyniosły 38,3 mln zł w czwartym kwartale 2009 r. Spółka odnotowała przy tym stratę netto na poziomie 17,1 mln zł. Narastająco po czterech kwartałach Sfinks osiągnął skonsolidowane przychody na poziomie 174,5 mln zł.
– Na wynikach czwartego kwartału zaważyła przede wszystkim trudna sytuacja na rynku gastronomicznym w 2009 r. oraz zmiany wewnętrzne związane z porządkowaniem grupy. Przejęliśmy prowadzenie 26 restauracji od 14 franczyzobiorców w celu ich restrukturyzacji, mamy zapewnione zaplecze do weryfikacji skuteczności działania naszych restauracji, co jest bardzo przydatne na etapie zmian, w jakim się znaleźliśmy. Docelowo część restauracji działających na efektywnych zasadach zamierzamy przekazać w zarządzanie nowym franczyzobiorcom.
Równolegle prowadzimy intensywne prace związane z inwestycjami w całkowicie nowe lokale zarówno w mniejszych miastach jak Opole czy Zgorzelec, jak też w bardzo prestiżowych lokalizacjach jak Galeria Malta w Poznaniu czy Park Handlowy Ikea w Łodzi. Co istotne, część nowych restauracji będzie prowadzona przez naszych dotychczasowych franczyzobiorców, którzy chcą zwiększać zakres współpracy z nami w oparciu o sprawdzone przez siebie koncepty Sphinx i WOOK – komentuje Bogdan Bruczko, wiceprezes zarządu Sfinks Polska S.A.
– Naszym celem jest systematyczne budowanie sprzedaży i poprawianie zyskowności naszych sieci. Obecnie skupiamy się na zwiększeniu efektywności zarządzania restauracjami, jak i samego procesu inwestycyjnego w nowe lokale. Rozpoczęliśmy także wdrażanie narzędzi marketingowych i rozwiązań z zakresu obsługi klienta, które będą budować przywiązanie klientów do naszych marek i systematycznie przyciągać nowych. Spółka dysponuje ogromnym kapitałem, jakim jest silna marka Sphinx i bardzo dobre koncepty restauracyjne. Wymaga jednak odświeżenia marketingowego i klarownej wizji rozwoju, którą będziemy chcieli przedstawić w długoterminowej strategii – dodaje Bogdan Bruczko.
Pod koniec lutego Sfinks Polska SA pozyskała ponad 59 mln zł z nowej emisji akcji serii H z prawem poboru. W ramach zapisów podstawowych i dodatkowych inwestorzy objęli 5.608.455 akcji po 10,54 zł. Główny akcjonariusz Sylwester Cacek objął łącznie 3.165.728 sztuk akcji serii H za kwotę ponad 33 mln zł i uwzględniając akcje, które posiada pośrednio przez OrsNet Sp. z o.o. zwiększy swoje zaangażowanie w Sfinksa z 32,99% do 41,83%. Prawie 44% nowych akcji obejmą inwestorzy niezaangażowani w zarządzanie spółką.
Spółka zapowiedziała ogłoszenie długoterminowej strategii rozwoju w ciągu dwóch miesięcy. Do końca lipca ma też podjąć decyzję w sprawie przejęcia największej w Polsce sieci pizzerii – Da Grasso. W wyniku tej transakcji Sfinks będzie największą firmą restauracyjną w Polsce pod względem liczby zarządzanych placówek i wyprzedzi takich światowych potentatów jak McDonald’s czy Amrest.
Źródło: Sfinks Polska SA