PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćShowrooming zagrożeniem dla handlu offline? Sprzedawcy reagują

Showrooming zagrożeniem dla handlu offline? Sprzedawcy reagują

Nasz gość 22.01.2014 (08:09)

Showrooming, czyli testowanie produktów w tradycyjnym sklepie a następnie kupowanie ich w korzystniejszej cenie online, zdobywa błyskawiczną popularność w USA, Europie, Chinach czy Indiach i staje się globalnym trendem obecnym także w Polsce. Choć początkowo detaliści obawiali się utraty zysków, obecnie coraz więcej z nich szuka strategii jak wykorzystać to zjawisko. Symbioza jest możliwa.

Showrooming jest najlepszym dowodem na to, że granica między online i offline zanika także w retailu. Początkowo tradycyjni sprzedawcy podchodzili do nowego zjawiska nieufnie m.in. wprowadzając dodatkowe opłaty dla klientów, którzy używają smartfonów w sklepie. Zgodnie z zasadą zakazanego owocu, część klientów jeszcze chętniej zaczęła korzystać z mobilnych urządzeń w sklepach. Tylko w Stanach Zjednoczonych 43% dorosłych amerykanów szuka lepszych ofert za pośrednictwem urządzeń mobilnych będąc jeszcze na terenie sklepu, a co roku okres świąteczny stoi pod znakiem kolejnych rekordów sprzedaży w kanale mobilnym. W odpowiedzi, tradycyjny handel zaczął adaptować najnowsze technologie w coraz większym stopniu sprzedając styl życia, przyjemne wrażenia i serwis, którego nie może zaoferować e-commerce.

Konsumenci jeszcze nie wybrali

Prognozy dla tradycyjnego handlu nie są optymistyczne. Miarodajnym wskaźnikiem europejskich trendów w retailu jest z reguły Wielka Brytania. Z badań ośrodka Centre for Retail Research wynika, że do 2018 roku, z głównych ulic największych brytyjskich miast zniknie jeden na pięć sklepów. Odpowiedzialność za taki stan rzeczy ponosi rosnąca rola internetu jako kanału sprzedaży oraz zmieniające się postawy konsumentów, którzy chętniej niż kiedykolwiek dzielą się swoimi opiniami na temat usług i produktów, by wyszukiwać najkorzystniejsze okazje na rynku. Biorąc pod uwagę czas jaki przeciętny konsument spędza surfując w internecie (W Polsce średnio 3-5 godzin, TNS OBOP) nie dziwi fakt, że coraz więcej aktywności wcześniej zarezerwowanych dla świata offline dokonujemy w online. Czy to oznacza, że tradycyjny handel straci na znaczeniu? Niekoniecznie. Choć liczba sklepów bez wątpienia się zimniejszy na rynku pozostaną ci, którzy już teraz wdrożą odpowiednią strategię. Jest jeszcze na to czas ponieważ obecnie jesteśmy w okresie przejściowym. Konsumenci zastanawiają się jaką postawę przyjąć wobec nadchodzących zmian. Według raportu firmy IBM Globalnie 80% konsumentów dokonało ostatniego zakupu w offline. Tylko 9% jest zdecydowanych niemal całkowicie polegać na online. Jednocześnie 35% nie wie czy dokona kolejnego zakupu w tradycyjnym sklepie czy na stronie www. Dwie trzecie tzw. showroomersów wybiera różne kanały sprzedaży.

Sklepikarze kontratakują

Zjawisko showroomingu jest swoistym papierkiem lakmusowym dla gotowości retailu do podjęcia wyzwania jakim jest m-commerce. Małe sklepy kuszą klientów w USA możliwością odbioru towaru w sklepie (26% placówek) czy też gwarancją najniższych cen. Wydaje się to być krok w dobrym kierunku bo jak pokazują badania 67% konsumentów bardzo ceni sobie taką usługę i co ważne niemal połowa z nich jest skłonna kupić dodatkowy produkt podczas odbioru. Na pomoc sprzedawcom przychodzą również startupy jak np. Curebit, aplikacja która zachęca konsumentów aby dzielili się pozytywnymi opiniami i zachęcali do zakupów swoich znajomych. Jeśli ich rekomendacja przełoży się na zakup otrzymują kupony promocyjne i dodatkowe rabaty. Pomysł ten jest zaczerpnięty z branży ecommerce, gdzie powstało wiele stron pomagających konsumentom odnajdywać atrakcyjne produkty w gąszczu stron internetowych i co najważniejsze czynić z tego zajęcia aktywność społeczną polegającą na dzieleniu się radami i zdjęciami z gronem znajomych np. na Facebooku.

Centrum handlowe zmienią się w parki wyobraźni?

Potrzeba fizycznego kontaktu, uprzejmej obsługi czy rozmowy ze sprzedawcą nie znikną. Konsumenci będą poszukiwać alternatywy dla wirtualnego świata, w którym brakuje bezpośredniego kontaktu. Skorzystają na tym niektóre branże np. amerykańskie księgarnie w 1kw. 2013 odnotowały wzrost wizyt w USA o 27% ( JWT Retail Rebooted report, August 2013). Eksperci twierdzą, że wynika to w dużej mierze z potrzeby doznań innych niż wirtualne. Przykładów na potwierdzenie tej tezy można by szukać na całym świecie. W USA sklepy Disneya przyjęły nazwę „parków wyobraźni”. Zamiast koncentrować się na sprzedaży konkretnych produktów kładą nacisk na to, aby czas spędzony w ich sklepie był dla dziecka „najlepszymi 30 minutami całego dnia”. Disney przekonuje, że takie podejście przynosi krociowe zyski. W Chinach wielu konsumentów odwiedzających tamtejsze sklepy IKEA uważa je za doskonałe miejsce wycieczek lub szybkiej drzemki a niekoniecznie zakupów. Brytyjskie Tesco otwiera w swoich punktach miejsca do Yogi czy przyjęć urodzinowych. W Polsce natomiast Empik czy sieć księgarni Matras już od jakiegoś czasu posiadają w swoich punktach kawiarnie. Wydaje się zatem, że showrooming nie jest zjawiskiem groźnym dla tradycyjnego handlu lecz impulsem, by bardziej równomiernie rozłożyć akcenty pomiędzy sprzedażą produktów a dostarczaniem konsumentom przyjemnych i niezapomnianych wrażeń.

2014-01-22
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców