PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizySiedem pytań do Łukasza Piasty i Marka Kępińskiego z NORD/LB Bank Polska

Siedem pytań do Łukasza Piasty i Marka Kępińskiego z NORD/LB Bank Polska

Analizy 29.06.2005 (18:53)
Bankowość internetowa

Michał Macierzyński, PRNews.pl: NORD/LB jest stosunkowo mało znanym bankiem w Polsce. Proszę zatem powiedzieć coś więcej o jego działalności i głównym udziałowcu

Łukasz Piasta, Dyrektor Departamentu Marketingu i PR w NORD/LB Bank Polska: NORD/LB Bank Polska rozpoczął działalność na polskim rynku w kwietniu 2002 r. – początkowo jako MHB Bank Polska S.A. (Grupa NORD/LB była właścicielem pakietu większościowego akcji Banku MHB Mitteleuropäische Handelsbank A.G.). W tym okresie był to bank zajmujący się głównie obsługą niemieckich klientów NORD/LB działających w Polsce. W październiku 2003 roku bank zmienił nazwę na NORD/LB Bank Polska Norddeutsche Landesbank S.A. i rozpoczął działalność na szerszą skalę, rozszerzając ofertę i pozyskując nowych klientów.

NORD/LB Bank Polska jest bankiem korporacyjnym. Od początku swojej działalności w Polsce specjalizuje się w segmencie obsługi dużych i średnich przedsiębiorstw. Głównym obszarem działalności banku jest finansowanie projektów inwestycyjnych i kredytowanie bieżącej działalności firm, w szczególności finansowanie krótko- i średnioterminowe, a także długoterminowe finansowanie strukturyzowane. Bank zajmuje się również finansowaniem transakcji handlu zagranicznego i bankową obsługą przedsiębiorstw, jest też organizatorem dużych konsorcjów kredytowych. Obok finansowania Bank oferuje nowoczesny system bankowości internetowej NORD/LB NET oraz instrumenty zabezpieczające przed ryzykiem walutowym i stóp procentowych.

Główny udziałowiec – NORD/LB Norddeutsche Landesbank Girozentrale jest wiodącym bankiem w północnych Niemczech. Z aktywami na poziomie 202,4 mld euro (dla zobrazowania – aktywa PKO BP wynoszą ok. 20 mld euro) należy też do 10 największych banków w Niemczech. NORD/LB pełni funkcję banku krajowego dla czterech krajów związkowych Niemieckiej Republiki Federalnej: Dolnej Saksonii, Saksonii Anhalt, Meklemburgii Przedpomorza i Bremy. Jest też bankiem centralnym dla 90 kas oszczędnościowych (Sparkassen) w tych krajach. W Europie NORD/LB realizuje strategię uzyskania pozycji wiodącego banku w jej północno-wschodniej części, przede wszystkim w basenie Morza Bałtyckiego. Stąd obecność w Polsce – na rynku będącym ważną częścią Europy i najprężniej rozwijającym się regionie gospodarczym w tej części kontynentu. U podstaw decyzji o obecności NORD/LB w Polsce jest także dotychczasowy i przewidywany wzrost polsko-niemieckiej współpracy gospodarczej oraz rosnące zainteresowanie niemieckich firm polskim rynkiem i rozwojem ich działalności w Polsce.

MM: Na polskim rynku działa już wiele banków korporacyjnych. Czym zatem wyróżniacie się od konkurencji? Czy wasi klienci to polskie oddziały firm zagranicznych, czy obsługujecie również rodzime przedsiębiorstwa?

Ł.P. W tej chwili nasz rynek docelowy to przedsiębiorstwa, które osiągają obroty przekraczające 10 mln euro rocznie. Są wśród nich zarówno klienci zagraniczni prowadzący działalność w Polsce, jak i przedsiębiorstwa krajowe, z polskim kapitałem. To, co wyróżnia NORD/LB na tle innych banków korporacyjnych, to nieco inny model biznesowy. Bank stawia na nowoczesność i specjalizację, a wartości, które oferuje klientom to – oprócz bezpieczeństwa transakcji finansowych – specjalizacja, szybkość i mobilność działania oraz wygoda obsługi. Płaska struktura organizacyjna pozwala skrócić proces decyzyjny, a co za tym idzie – prowadzić aktywną politykę kredytową. Bank nie posiada oddziałów – w tradycyjnym rozumieniu oddziału banku. W to miejsce – dysponujemy placówkami, ulokowanymi w pięciu regionalnych centrach korporacyjnych – Regionach, które pokrywają swoim zasięgiem obszary kraju o największym potencjale. Działalność Regionów oparta jest z kolei na mobilnej sieci doradców klienta. Cały back office jest w centrali banku w Warszawie. Takie rozwiązanie – w połączeniu z selektywną i specjalistyczną ofertą produktową oraz oparciem procesów biznesowych na bezpiecznej platformie internetowej – pozwala na elastyczne podejście do klientów. Bank oferuje też specjalizację sektorową (m.in. przemysł stoczniowy, chemiczny, samochodowy, czy spożywczy), stara się także tworzyć wartości dodane dla klientów – np. poprzez pewne typy transakcji – np. finansowanie strukturyzowane i finansowanie transakcji handlowych, wieloopcyjne i wielowalutowe limity kredytowe oraz kredyty na stałą stopę, czy bardzo nowoczesny serwis bankowości internetowej NORD/LB NET. Stworzyliśmy także GERMAN & NORDIC DESK – specjalny, dedykowany serwis dla klientów, których działalność związana jest z Europą Północno-Wschodnią, w rejonie Bałtyku. Dzięki tej usłudze klienci obsługiwani są w jednym miejscu, w którym uzyskują dostęp do informacji o możliwościach i zasadach prowadzenia działalności na obcych rynkach, mają dostęp do szerszych kontaktów handlowych, a dzięki brakowi barier językowych negocjacje prowadzone mogą być w języku polskim, angielskim lub niemieckim.

MM: Rozwijacie się zatem bardzo dynamicznie. Czy może Pan zatem powiedzieć coś więcej na temat wyników NORD / LB Polska?

Ł.P. Ubiegły rok bank zakończył zyskiem brutto w wysokości 10,05 mln zł, co dało 8,34 mln zł zysku netto. To niemal czterokrotny wzrost w porównaniu z rokiem 2003 (wówczas zysk netto wyniósł 2,23 mln zł). Wynik z działalności bankowej wyniósł 34,28 mln zł, co oznacza dwukrotny wzrost w stosunku do końca roku 2003. Suma bilansowa banku wyniosła na koniec 2004 roku 1,17 mld zł – o połowę więcej niż rok wcześniej. Pierwszy kwartał tego roku – to dalszy wzrost wyników. Zysk brutto po I kwartale to 4,74 mln zł, czyli niemal połowa całego ubiegłorocznego wyniku. Suma bilansowa banku wyniosła na koniec I kwartału 2005 roku 1,35 mld zł – o 15% więcej niż na koniec roku 2004. Widać zatem wyraźny trend wzrostowy. Ambicją banku jest utrzymanie średniorocznego wzrostu wyników o 50% we wszystkich obszarach.

MM: A jakie macie Państwo plany na przyszłość?

Ł.P. Określić je można w dwóch słowach: dalszy rozwój. Rozszerzana jest oferta produktowa – systematycznie zwiększa się wachlarz produktów zabezpieczających przed ryzykiem kursowym i ryzykiem stopy procentowej, a także produktów kredytowych, czy z obszaru trade finance. W dalszym ciągu rozwijana będzie platforma technologiczna – zarówno w zakresie zaplecza informatycznego dla procesów biznesowych i prowadzonych projektów, jak i w warstwie bankowości transakcyjnej. Wciąż nowe funkcjonalności – poprawiające wygodę obsługi oraz poszerzające możliwości zabezpieczeń transakcji – uzyskuje serwis bankowości internetowej dla firm NORD/LB NET. Planowany jest dalszy rozwój regionalny. O wynikach już wspomnieliśmy. Warto też wspomnieć, że w ostatnich dniach właściciel NORD/LB Bank Polska oraz największy bank norweski DnB NOR podpisały umowę w sprawie utworzenia nowego banku dla Europy Północno – Wschodniej. Nowy bank rozpocznie działalność w styczniu 2006 r. i będzie działał pod nazwą DnB NORD w krajach regionu Morza Bałtyckiego – w Danii, Finlandii, Polsce, na Łotwie, Litwie i w Estonii. NORD/LB Bank Polska wejdzie w struktury nowej grupy bankowej, a to oznaczać może dodatkowy, silny impuls do rozwoju banku na rynku polskim.

MM: Swoim klientom zaproponowaliście od razu system korporacyjnej bankowości internetowej. Z tego co pamiętam, cały proces od momentu pojawienia się pomysłu do jego wykonana i zaoferowana klientom trwał zaledwie 100 dni. Czy nie obawialiście się, że zwyciężą obawy i przyzwyczajenie i klienci będą woleli korzystać ze sprawdzonych systemów, np. Multicasha?

Marek Kępiński, Dyrektor Departamentu Bankowości Transakcyjnej NORD/LB Bank Polska: Tak krótki czas wdrożenia jest z pewnością dużym osiągnięciem. Zwykle realizacja tego typu projektów, trwa kilka razy dłużej. Niewątpliwie przyczyniła się do tego skala banku, choć przede wszystkim jest on wynikiem profesjonalnego podejścia do zarządzania projektem oraz wyboru do współpracy doświadczonych partnerów: firm Comarch i Deloitte. Jeśli chodzi o rynek EB w Polsce: faktycznie siła przyzwyczajenia do bankowości elektronicznej jest duża. Jednak klienci, którzy zdecydowali się na bankowość internetową już po tygodniu użytkowania wskazują internet jako znacznie wygodniejszy i oferujący większe możliwości. Jestem przekonany, że przyszłość należy do takich systemów jak NORD/LB NET.

MM: Proszę przybliżyć funkcjonalność waszego systemu Nord/LB Net. Jakie chcecie wprowadzić w nim teraz zmiany? Czy to już koniec wdrożeń, czy planujecie jeszcze jakieś nowe usprawnienia?

M.K. NORD/LB NET jest serwisem przeznaczonym dla dużych przedsiębiorstw, oferuje tej wielkości firmom pełen zakres funkcji niezbędnych do kontaktów z bankiem w zakresie bieżącej obsługi. Ponieważ NORD/LB jest bankiem aktywnym w sferze finansowania – w czerwcu wdrożyliśmy rozbudowany moduł umożliwiający podgląd produktów kredytowych. Klienci mają możliwość prześledzenia historii każdego kredytu z uwzględnieniem zmian oprocentowania, ciągnień, transz czy częściowych spłat. Innym usprawnieniem było wprowadzenie informacji w czasie rzeczywistym. Dzięki bezpośredniemu podłączeniu do systemu księgowego banku, NORD/LB NET udostępnia klientom informacje natychmiast po jej zaksięgowaniu, bez jakichkolwiek opóźnień charakterystycznych dla systemów, w których dane uaktualnia się np. raz na pół godziny. Oczywiście wciąż pracujemy nad kolejnymi usprawnieniami – w najbliższych planach jest moduł wspomagający rozliczenia z odbiorcami.

MM: Jak Pan ocenia przyszłość rynku bankowości elektronicznej dla korporacji? Czy przyszłość należy do systemów internetowych?

M.K. Nie mam najmniejszych wątpliwości, że przyszłość bankowości transakcyjnej jest w systemach internetowych. Dla banku oznaczają one niższe koszty użytkowania, a dla klientów najwygodniejszy i dający największe możliwości sposób na ciągły dostęp do banku. Oczywiście istnieją pewne zagrożenia tego procesu: banki muszą zwracać szczególną uwagę na bezpieczeństwo oraz zapewnienie odpowiedniej wydajności proponowanych rozwiązań. Myślę, że najpóźniej w 2007 roku wszystkie liczące się w biznesie korporacyjnym banki będą w migrowały systemy elektroniczne na internetowe.

bankowość internetowa Nord NORD/LB 2005-06-29
Redakcja PRNews.pl
Tagi: bankowość internetowa Nord NORD/LB

Sprawdź także:

a Kariera w finansach 0 Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji
18.12.2025 (05:23) – informacja prasowa

Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. Najnowsza edycja „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service pokazuje, …

a Analizy 0 Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion
18.12.2025 (05:21) – informacja prasowa

Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion

Większość banków gotowa jest już pożyczyć rodzinie ponad 900 tysięcy złotych na zakup mieszkania. Wymagają jednak …

a 0 Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu
18.12.2025 (05:19) – informacja prasowa

Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu

SALTUS Ubezpieczenia został oficjalnie ogłoszony Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu na …

a 0 Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć
17.12.2025 (14:48) – informacja prasowa

Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć

W miarę jak rynek będzie się rozwijał, ubezpieczyciele przejdą od ogólnych modeli wyliczeń do szczegółowego audytu …

a 0 BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych
17.12.2025 (14:46) – informacja prasowa

BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) zainwestował 25 mln euro w fundusz PIMCO European Data Centre Opportunity Fund …

a 0 Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360
17.12.2025 (14:44) – informacja prasowa

Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360

Już działa na rynku Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360, pierwsze w Polsce zintegrowane rozwiązanie …

PRNews.pl

Zobacz również

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców