W minionym już roku najbardziej popularnym modelem w polskim Internecie okazała się Skoda Octavia, zdobywając tym samym drugi już tytuł Internetowego Samochodu Roku w historii konkursu dla Skody. Za plecami najpopularniejszego modelu w zeszłym roku uplasowały się Volkswagen Golf oraz Opel Astra.
Najbardziej popularny model 2009 roku Skoda Octavia powtórzył sukces modelu Fabia sprzed dwóch lat. W 2008, podobnie jak i 2005 roku najbardziej popularnym modelem okazał się Ford Focus, w 2006 roku Internauci najchętniej szukali informacji o Hondzie Civic, zaś w pierwszej edycji konkursu, czyli w 2004 roku, zwycięzcą okazał się Chevrolet Aveo. Plebiscyt na Internetowy Samochód Roku, przeprowadzany na stronach mojeauto.pl, jest nietypowym konkursem, który nie ma żadnego innego odpowiednika. Internauci nie głosują w tym plebiscycie na konkretne modele, ale czynią to zupełnie nieświadomie podczas przeglądania szczegółowych cenników wraz z danymi technicznymi oraz wyposażeniem wszystkich modeli, jakie dostępne są na polskim rynku.
TABELA 1 – TOP TEN mojeauto.pl – najczęściej oglądane modele w 2009 r.
Miejsce |
Modele samochodów |
Punkty* |
1 |
Skoda Octavia |
201029 |
2 |
Volkswagen Golf |
167093 |
3 |
Opel Astra |
159916 |
4 |
Honda Civic |
141119 |
5 |
Toyota Avensis |
134375 |
6 |
Volkswagen Polo |
126556 |
7 |
Opel Insignia |
122386 |
8 |
Volkswagen Passat |
120454 |
9 |
Mitsubishi Lancer |
106473 |
10 |
Skoda Fabia |
101889 |
* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe
Choć zwycięstwo Skody Octavii nie było jakimś nokautem, jednak przewaga kompaktowej Skody nad następnymi w klasyfikacji modelami była sporo wyższa niż chociażby miało to miejsce rok wcześniej, gdy triumfował Ford Focus. Nie ma się zresztą czemu dziwić. Octavia od początku roku cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem, spowodowanym głównie wprowadzeniem pod koniec 2008 roku wersji po liftingu. Aż sześciokrotnie średnich rozmiarów Skoda zajmowała pierwsze miejsca w zestawieniach miesięcznych, pięć razy była też na drugim miejscu. Jeden jedyny raz w grudniu Octavia wypadła poza pierwszą trójkę, plasując się wówczas na czwartej pozycji.
Drugie miejsce na podium przypadło autu, które stanowi podstawę technologiczną dla Octavii, czyli szóstej już generacji Volkswagena Golfa. Ten najbardziej popularny model na Starym Kontynencie dwukrotnie był najbardziej popularnym modelem w zestawieniach miesięcznych (4 razy na drugim miejscu, raz na trzecim), a szczyt jego popularności przypadł na środek ubiegłego roku.
Również dwa zwycięstwa w rankingach miesięcznych i w efekcie trzecie miejsce w rocznym zestawieniu przypadło największemu rywalowi Golfa, czyli Oplu Astrze. Przy czym trzeba podkreślić, iż w ubiegłym roku na rynku dostępna była jeszcze trzecia generacja tego kompaktowego Opla i dopiero pojawiające się informacje o czwartej generacji modelu w drugiej połowie roku spowodowały znaczący wzrost zainteresowania tym autem. Dobitnie podkreśla to fakt, że triumfy w rankingach miesięcznych Opel Astra odniósł w dwóch ostatnich miesiącach roku.
Najbardziej popularny model w 2006 roku – Honda Civic – w dwóch ostatnich edycjach plebiscytu zajmował drugie miejsca. W 2009 roku sztuka ta już się nie udała, ale czwarte miejsce pokazuje, że auto to wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem potencjalnych nabywców. Co niezwykle ciekawe, Honda Civic w ubiegłym roku ani razu (!) w zestawieniu miesięcznym nie znalazła się w czołowej trójce, co świadczy tylko o tym, że choć nie na szczytach, to cały czas znajdowała się wysoko w rankingach popularności.
Wśród modeli, którym udało się zwyciężyć w miesięcznych edycjach rankingu, znalazły się jeszcze Toyota Avensis i Volkswagen Polo – odpowiednio piąte i szóste miejsce w rocznej klasyfikacji. Dla japońskiego średnia szczególnie udany był początek roku, kiedy to po styczniowym zwycięstwie, w lutym był drugi. Z kolei mały Volkswagen dużo bardziej udane miał zakończenie roku. Przyznany mu tytuł Car of the Lear 2010 spowodował niemal natychmiast wzrost zainteresowania i w efekcie łącznie czterokrotną pozycję na „pudle”.
Kolejne w klasyfikacji modele – Opel Insignia, Volkswagen Passat oraz Mitsubishi Lancer – po jednym razie znalazły się w pierwszej trójce miesięcznych rankingów, zaś ostatniej Fabii sztuka ta nie udała się ani razu. Z kolei dwa modele – Ford Fiesta i Fiat Bravo – zdołały wspiąć się na trzecie miejsce (Bravo nawet dwukrotnie), jednak okazało się to za mało, by na koniec roku cieszyć się ze swojej obecności w czołowej dziesiątce zestawienia.
TABELA 2 – TOP TEN mojeauto.pl – najczęściej oglądane marki w 2009 r.
Miejsce |
Marka |
Punkty* |
1 |
Volkswagen |
700652 |
2 |
Opel |
512556 |
3 |
Toyota |
511272 |
4 |
Skoda |
459006 |
5 |
Fiat |
453505 |
6 |
Ford |
435644 |
7 |
Renault |
357237 |
8 |
Honda |
334560 |
9 |
Audi |
320057 |
10 |
Kia |
313579 |
* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe
Kiedy w ubiegłym roku Volkswagen w końcu zdetronizował po trzech latach Toyotę z pozycji najbardziej popularnej marki, wydawało się, że od tego czasu rywalizacja w tej kategorii będzie dużo bardziej zawzięta. Nic bardziej mylnego. 2009 rok był pod tym względem zdecydowanie rokiem Volkswagena. Jeszcze styczeń niczego takiego nie zapowiadał, w pierwszym miesiącu zeszłego roku najbardziej popularna była Toyota. Ale od tego momentu, w każdym miesiącu zwyciężał już Volkswagen. I to w większości bezapelacyjnie.
Toyota w ostatecznym rozrachunku okazała się gorsza nie tylko od Volkswagena, ale także od Opla. Choć tu akurat tylko o przysłowiowy włos. Japońska marka po dobrym początku roku (pierwsze miejsce i dwukrotnie drugie lokaty), później już tylko dwukrotnie znalazła się w pierwszej trójce miesięcznych rankingów. Opel pod tym względem był bardziej regularny, no i miał dużo lepszy finisz. W sumie trzy razy ta niemiecka marka zajmowała drugą pozycję i aż pięciokrotnie trzecie miejsce. O zwycięstwie w tej bezpośredniej rywalizacji przesądziły także dwa modele Opla w czołowej dziesiątce, podczas gdy Toyota miała tylko jednego swojego przedstawiciela w tym gronie. Dwa modele, poza Octavią także Fabia, nie pomogły Skodzie zdobyć choćby najniższego miejsca na podium, choć pięć razy taka sztuka udała się z rankingach miesięcznych. Z kolei piąty Fiat nie miał w 2009 roku ani jednego swojego modelu w pierwszej dziesiątce rankingu Top Ten, jednak od kwietnia do lipca ta włoska marka plasowała się w czołowej trójce.
Poza wymienioną pierwszą piątką najbardziej popularnych marek, jeszcze tylko Fordowi (dwukrotnie) udało się zdobyć podium w zestawieniach miesięcznych, co świadczy dobitnie, że gusta polskich Internautów są dość stałe.
W porównaniu do 2008 roku w rankingu marek za 2009 roku zaszły jeszcze dwie istotne zmiany. Miejsce Citroena zajęła Kia, zaś jedyną marką z segmentu Premium był Audi, wyprzedzając w tej swoistej podkategorii Mercedesa.
TABELA 3 – TOP TEN mojeauto.pl – najczęściej oglądane auta użytkowe w 2009 r.
Miejsce |
Model |
Punkty* |
1 |
Mercedes Sprinter |
41954 |
2 |
Volkswagen Transporter |
41263 |
3 |
Skoda Fabia |
36197 |
4 |
Kia cee’d |
29452 |
5 |
Skoda Octavia |
27833 |
6 |
Fiat Ducato |
26404 |
7 |
Ford Transit |
25253 |
8 |
Volkswagen Crafter |
22587 |
9 |
Iveco Daily |
20038 |
10 |
Mercedes Vito |
19896 |
* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe
Na kształt ostatniej z kategorii Internetowego Samochodu Roku – pojazdy użytkowe – spory, jeśli nie decydujący wpływ mają nasi rządzący, który dość często zmieniają przepisy odnośnie wykorzystywanych w działalności gospodarczej pojazdów (możliwość odliczania 100% podatku VAT). Duży wpływ, choć w ostatecznym kształcie rankingu jak się okazało jeszcze nie decydujący, miała jednak decyzja z końcówki 2008 roku, kiedy to Europejski Trybunał Sprawiedliwości zakwestionował polskie przepisy odnośnie ograniczeń w odliczaniu podatku VAT od samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Decyzja ta wywołała sporo zamieszania na gruncie polskiego prawa, w efekcie czego do życia ponownie powróciły auta z kratką, wyrastając niczym grzyby po deszczu. Do końca 2009 roku wszyscy chyba obecni na polskim rynku producenci mieli w swojej ofercie osobowe auta z homologacją ciężarową
Ten ponowny boom na modele z oddzieloną kratką przestrzenią bagażową dość szybko stał się widoczny także i w rankingach Top Ten mojeauto.pl. Jednak dopiero w październiku pierwsze miejsce na podium w miesięcznym zestawieniu zajęło tego typu auto. Sztuka ta udało się Kii cee’d, a w ostatnich dwóch miesiącach roku Skodzie Octavii. We wcześniejszych miesiącach auta typowo dostawcze (jednak głównie z segmentu MCV) broniły się dzielnie. Trzy razy na pierwszym miejscu uplasował się Mercedes Sprinter, cztery Volkswagen Transporter i raz Ford Transit. Modele te wraz ze wspomnianą dwójką „osobówek” z kratką najczęściej pojawiały się także na pozostałych miejscach na podium.
Ostatecznie jednak w końcowej klasyfikacji najbardziej popularnych aut użytkowych zwycięzcą okazał się Mercedes Sprinter, triumfując już po raz piąty w historii tego rankingu (raz tylko musiał uznać wyższość Nissana Navary). Jednak przewaga dostawczego Mercedesa nad najbardziej popularnym dostawczakiem Volkswagena – Transporterem była wręcz minimalna.
Łącznie pojazdy typowo dostawcze miały w pierwszej dziesiątce rankingu siedmiu swoich przedstawicieli, podczas gdy auta, które stały się pojazdami dostawczymi po zainstalowaniu dodatkowej kratki trzech. Jednak dość wysokie pozycje (od trzeciej do piątej) oraz wciąż spore zainteresowanie tą grupą aut mogą być zapowiedzią, że w 2010 roku nie tylko więcej tego typu modeli ujrzymy w czołówce, ale zajmą one tam wyższe lokaty. No, chyba że ponownie nastąpi zmiana przepisów w tym obszarze.
Źródło: MojeAuto.pl