PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRSkutki globalizacji zdaniem Europejczyków

Skutki globalizacji zdaniem Europejczyków

Marketing i PR 04.11.2005 (15:41)

Z badania Eurobarometr wynika, że co piąty (18%) respondent z krajów UE postrzega globalizację jako przyczynę wzmożonej konkurencji pomiędzy firmami na ich lokalnych rynkach. Niewiele mniej (16%) Europejczyków uważa, że globalizacja sprzyja pozyskiwaniu nowych rynków zbytu. Co dziesiąty obywatel Wspólnoty (12%) postrzega ją jako szansę swojego lokalnego rynku na zagraniczne inwestycje.

 

Wyniki badania wskazują na wyraźną różnicę poglądów na temat globalizacji pomiędzy obywatelami nowych (w tym Polski) i 15 starych krajów członkowskich UE. W krajach piętnastki aż 40% jej członków postrzega relokację firm na tańsze rynki pracy jako efekt globalizacji. Wśród nowych członków Unii tylko co czwarty (26%) respondent podziela ten pogląd. Podobna różnica opinii występuje w kwestii postrzegania inwestycji zagranicznych jako pozytywnego efektu globalizacji. Wśród nowych państw Wspólnoty blisko co piąty (18%) obywatel jest tego zdania, podczas gdy w krajach starej Unii tylko co dziesiąty (10%).

Globalizacja handlu ma wiele konsekwencji. Kiedy słyszy Pan(i) słowo „globalizacja”, co najpierw przychodzi Panu(i) na myśl?

 

EU 25

EU 15

Nowi członkowie Unii

 

Polska

Przenoszenie się niektórych firm do krajów, gdzie siła robocza jest tańsza

38%

40%

26%

 

 

25%

Większa konkurencja dla [krajowych] firm

18%

17%

20%

 

21%

Szanse dla [krajowych]  przedsiębiorstw na nowe rynki zbytu

16%

16%

15%

 

15%

Inwestycje zagraniczne w [kraju]

12%

10%

18%

 

16%

Inne (spontanicznie)

2%

3%

2%

 

3%

Trudno powiedzieć

14%

14%

19%

20%

 

”Ocena globalizacji wśród obywateli starych i nowych krajów członkowskich UE jest zupełnie inna. Zdecydowanie częściej negatywne oceny o globalizacji deklarowali członkowie społeczeństw dobrze ugruntowanych w Unii. W tych krajach proces ten jest utożsamiany ze spadkiem produktywności i utratą miejsc pracy na lokalnych rynkach” – wyjaśnia Teresa Szczurowska z TNS OBOP – koordynator polskiej części badań. „W Polsce – nowym kraju w strukturach Unii – również dominuje negatywna ocena następstw globalizacji. W najbliższym czasie, wraz z nasilaniem się tendencji do przenoszenia działalności gospodarczej do państw, gdzie praca jest tańsza, pogląd ten może się jeszcze umocnić” – dodaje Teresa Szczurowska.

 

Relokacja firm jest efektem globalizacji zdaniem większości: Francuzów (59%), Belgów (56%) oraz Niemców (51%). Zdecydowanie rzadziej twierdzą tak obywatele Holandii (13%), Litwy (14%) oraz Łotwy (14%). Znaczna cześć obywateli spoza UE uznaje inwestycje zagraniczne za skutek globalizacji. Twierdzi tak co trzeci mieszkaniec Rumunii (32%) oraz Turcji (30%). Z kolei Holendrzy (35%) a także Skandynawowie (średnio ok. 25%) dostrzegają w globalizacji źródło nowych możliwości rozwoju dla firm. Odsetek ten jest zdecydowanie wyższy niż wynosi średnia w Europie (16%).

 


 

 

Który z następujących poglądów jest bliższy Pana(i) własnej opinii? Firmy, które przenoszą swoją działalność do innego kraju ogólnie rzecz biorąc…

 

 

EU 25

EU 15

Nowi członkowie Unii

 

Polska

Nie mają innego wyjścia, jeżeli chcą uniknąć upadłości

21%

21%

19%

 

18%

Czynią tak, aby zwiększyć swoje zyski

69%

68%

71%

 

72%

Trudno powiedzieć

11%

11%

10%

 

10%

 

Z badania Eurobarometr wynika ponadto, że oceny powodów przenoszenia działalności gospodarczej za granice są spójne zarówno wśród starych, jak i nowych członków Wspólnoty. Zdecydowana większość Europejczyków uważa, że celem relokacji jest przede wszystkim dążenie firm do zwiększania zysków. Opinia taka jest podzielana przez ponad dwie trzecie członków starej (68%) i blisko trzy czwarte mieszkańców nowej (71%) Unii. Podobnie myślą Polacy – 72%. Zdaniem co piątego obywatela tak starej (21%), jak i nowej Unii (19%), a także Polski (18%) firmy lokują swoją działalność za granicą, by uniknąć upadłości. Podobnie przedstawia się ocena relokacji firm ze względu na dążenie do zwiększania zysków.

 

 

Badanie zostało przeprowadzone metodą face-to-face w okresie od 9 maja do 14 czerwca 2005 r. na próbie 30 348 osób z 25 krajów UE

2005-11-04
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców