PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościSondaż Deutsche Bank: Smartfon skutecznie zastąpił budziki, aparaty i nawigację

Sondaż Deutsche Bank: Smartfon skutecznie zastąpił budziki, aparaty i nawigację

Wiadomości 01.03.2016 (14:28)

 Postępująca smartfonizacja to zła wiadomość dla producentów aparatów fotograficznych, budzików, urządzeń do nawigacji GPS, kalkulatorów i odtwarzaczy muzyki. Te urządzenia, jak wynika z badania Deutsche Bank, z powodzeniem zastępuje w naszym życiu smartfon. Przydatność urządzeń mobilnych doceniamy również w takich obszarach życia, jak zakupy i zarządzanie finansami. Niestety nowoczesne smartfony dające dostęp do Internetu i atrakcyjnych aplikacji nieuchronnie też psują dobre obyczaje. Badanie jest elementem raportu Deutsche Bank Portret finansowy Polaków 2015. Plany na 2016 r.

Już niemal dwie trzecie Polaków posiada smartfon, a blisko jedna trzecia tablet. W jaki sposób te drobne urządzenia zmieniły nasze życie?

Cyfrowe wspomnienia


Największa smartfonowa rewolucja dotknęła sfery dokumentowania naszych wspomnień. Niemal połowa właścicieli smartfonów zrezygnowała z korzystania z aparatu fotograficznego. Choć nawet najlepsze telefony nie robią tak dobrych zdjęć, jak średniej klasy aparaty, to przewaga smartfonu jest oczywista – zawsze jest pod ręką. Jakość jest drugorzędna, kiedy już prawie nikt nie robi odbitek, tylko ogląda zdjęcia na smartfonie i udostępnia, aby znajomi i rodzina również oglądali na urządzeniach przenośnych.

Drugim w kolejności urządzeniem powszechnie i z powodzeniem zastępowanym przez smartfon jest budzik. Ciągle jednak z tradycyjnych budzików korzysta aż 60 proc. badanych. Jak wynika z badania Deutsche Bank, wzrost liczby użytkowników smartfonów powinien niepokoić producentów nawigacji, zegarków, kalkulatorów oraz odtwarzaczy MP3. Co trzeci badany przez Deutsche Bank wskazał, że mając smartfona nie potrzebuje już nawigacji, niewiele mniej osób obywa się świetnie bez zegarka (28 proc.). Dla co czwartego z nas zupełnie niepotrzebny stał się kalkulator, niemal co piąty nie korzysta już z osobnego odtwarzacza muzyki.

Do myślenia dane informacja, że co piątemu posiadaczowi smartfona, biorącemu udział w badaniu Deutsche Bank, to urządzenie zastępuje z powodzeniem komputer. Z jednej strony może się to wydawać niezwykłe. Z drugiej – jeśli ktoś komputera używał głównie do surfowania po sieci i odbierania poczty, mając smartfona w ręku nie potrzebuje już osobnego, większego urządzenia.

Tablet rządzi w „mobilnym” handlu i finansach


Smartfony i tablety wiele zmieniają, ale nie oznacza to, że w związku z ich rozpowszechnianiem tracą wszystkie branże, które nie są związane bezpośrednio z mobilną rewolucją. Sprzedawcy książek, muzyki, gier, odzieży, obuwia mają całkiem sporo klientów, którzy generują im przychody przez swoje urządzenia mobilne. Grupa ta regularnie rośnie. Badanie Deutsche Bank pokazało, że w zakupach mobilnych rozmiar ekranu urządzenia ma spore znaczenie. Wyraźnie preferujemy tablety – za ich pośrednictwem chętniej kupujemy wszystkie kategorie produktów.

Już co trzeci użytkownik smartfona kupił za jego pośrednictwem choć raz książki, muzykę lub gry. Co czwarty odzież i obuwie, co piąty sprzęt elektroniczny. Na tabletach zdecydowanie chętniej niż na smartfonach kupujemy kosmetyki i produkty spożywcze. Większe urządzenie ma też przewagę, jeśli chodzi o czytanie e-wydań prasy.

Tablety są też chętniej wykorzystywane do zarządzania finansami. Jako przydatne do robienia przelewów wskazało je prawie 60 proc. badanych (niemal 50 proc. ma podobne zdanie na temat smartfona). Pozostałe czynności, do których przydatny jest tablet, to sprawdzanie stanu konta w banku, opłacanie rachunków, przeglądanie historii transakcji, regulowanie rat kredytowych czy dokonywanie inwestycji. We wszystkich tych działaniach przydatność tabletu była oceniana wyżej, niż smartfonu. Ten ostatni z kolei jest bardziej przydatny, kiedy trzeba znaleźć najbliższy bankomat albo doładować telefon.

– Nasze badanie pokazuje wyraźnie, jak duży jest potencjał bankowości na urządzenia mobilne jako pełnoprawnego kanału transakcyjnego – mówi Marcin Kotarba, Dyrektor Dep. Strategii i Analiz Deutsche Bank. – Choć dziś, jak wynika z naszych danych, z bankowości mobilnej skorzystał zaledwie co 10-ty Polak, widać, że konsumenci doceniają użyteczność tego rozwiązania – dodaje. Jak podkreśla, nie ma tu większego znaczenia, czy dany bank oferuje dedykowaną aplikację mobilną, czy też system transakcyjny dostępny poprzez przeglądarkę internetową w wersji automatycznie dostosowującej się do ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlany. Liczy się przede wszystkim łatwy dostęp do mobilnej bankowości, jej intuicyjność i użyteczność.

Kiedy nie wypada


Choć smartfon stał się już jednym z ważniejszych urządzeń w naszym użyciu, a 35 procent jego posiadaczy zagląda do niego co chwilę lub średnio raz na godzinę, są sytuacje, w których warto się od tego powstrzymać. W opinii badanych denerwujące i niewłaściwe jest korzystanie ze smartfona przede wszystkim w miejscach kultu religijnego, takich jak kościoły, czy na cmentarzu. Uważa tak ponad połowa przebadanych przez Deutsche Bank Polaków (51 proc.). Była to zdecydowanie najczęściej wybierana odpowiedź. Irytujące również, choć znacznie mniej, jest sięganie po urządzenie w kinie (18 proc. wskazań) lub podczas koncertów i przedstawień (14 proc.).

Z badania Deutsche Bank wynika, że spowszedniało i już tak bardzo nie irytuje korzystanie ze smartfonów w tramwajach, autobusach bądź pociągach. Wskazało na to zaledwie 6 proc. badanych. Wynik ten nie dziwi, jeśli weźmiemy pod uwagę, że aż 69 procent użytkowników smartfonów przyznaje się do korzystania z nich właśnie w środkach komunikacji zbiorowej.

Co ciekawe, tylko 5 proc. osób irytuje to, że inni korzystają ze smartfonów w restauracjach. Jednocześnie smartfon dostępny przy jedzeniu jest czymś powszechnym. Aż 55 proc. z nas przyznaje się do pisania podczas posiłków wiadomości tekstowych. Co trzeci z nas sprawdza swojego smartfona podczas bezpośredniej rozmowy twarzą w twarz z inną osobą. Również w sytuacjach służbowych, podczas spotkań z innymi nie przestajemy działać na swoim urządzeniu mobilnych i załatwiać inne sprawy. Co czwarta badana osoba przyznała się do takiego „multitaskingu”.

Badanie wskazało też, że sporo osób nie może oprzeć się pokusie kontrolowania innych za pośrednictwem smartfona. Aż 15 proc. badanych przyznało się że choć raz w życiu sprawdzał cudzy telefon. Co dziesiąty badany wykorzystuje to urządzenie do śledzenia tego, gdzie znajdują się członkowie jego rodziny lub znajomi.

 

Badanie na użytkownikach urządzeń mobilnych jest elementem raportu Deutsche Bank Portret finansowy Polaków 2015. Plany na 2016 r.

/clearcom

2016-03-01
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Dorota Szostek-Rustecka

Dorota Szostek-Rustecka

Dyrektor Biura Prasowego, Citi Handlowy Dorota Szostek-Rustecka…

Marcin Jaworski

Marcin Jaworski

Menedżer ds. komunikacji i analiz. Rzecznik prasowy.…

Maja Lidke

Maja Lidke

Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców