Rynek kredytów samochodowych skurczył się w I kw. 2011 roku o 4,1 proc. wartościowo i o 7,7 proc. liczbowo. Liderem pozostaje Getin Bank, który ma prawie 38-proc. udziały zarówno pod względem wartościowym, jak i liczbowym.
Łączna sprzedaż kredytów samochodowych w bankach, które odpowiedziały na ankietę Open Finance i Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, wyniosła w I kwartale 1 mld zł, o 43,3 mln zł mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W IV kw. ub. roku było to ponad 1,4 mld zł, jednak stwierdzenie, że kwartał to kwartału zanotowaliśmy prawie 29-proc. spadek byłoby nadużyciem, bowiem w poprzednim zestawieniu znalazły się o dwa banki więcej. W I kw. 2010 roku udzielono 26,9 tys. kredytów samochodowych, o 7,7 proc. mniej niż rok wcześniej (24,8 tys.).
Tym razem informacji nie udzieliły Banque PSA Finance i Lukas Bank. Pomijając te dwie instytucje wartość rynku w poprzednim kwartale wyniosła 1,28 mld zł, co porównując do obecnej kwoty 1 mld zł oznacza spadek kwartał do kwartału o 21,9 proc.
54,7 proc. kredytów liczbowo i 64,1 proc. wartościowo to pożyczki na samochody nowe. Najwięcej takich kredytów udzielił Santander Consumer Bank – ponad 3,5 tys. sztuk na łączną kwotę 156,5 mln złotych. Oznacza to odpowiednio 26,3- i 24,7-proc. udział w rynku. Drugi w kolejności Getin ma odpowiednio 18,3- i 23,9-proc. udziały.
Kategorię samochodów używanych zdominował Getin Bank, który w I kw. 2011 roku udzielił 6,9 tys. pożyczek na łączną kwotę 229,4 mln zł. Oznacza to odpowiednio 62,3- i 64,7-proc. udział w rynku. Na drugim miejscu znalazł się BNP Paribas Bank Polska, który liczbowo miał 18,4 proc., a wartościowo 15 proc. rynku.
Banki samochodowe (należące do koncernów samochodowych) najczęściej sprzedają kredyty na auta nowe (da się to wyjaśnić brakiem placówek bankowych, które stanowią bardzo istotny kanał dystrybucji). Największy odsetek kredytów na auta nowe (liczbowo) mają Volkswagen Bank Polska (95,5 proc.) i Fiat Bank Polska (88,9 proc.). Ponad 80 proc. mają też Toyota Bank i Mercedes Bank. Banki uniwersalne, które częściej udzielają kredytów na nowe samochody niż na używane to Santander oraz mBank i MultiBank. BNP Paribas i Getin wyspecjalizowały się w kredytowaniu aut używanych.
Gdy spojrzeć na średnią kwotę kredytu to, podobnie jak w poprzednich raportach, wyróżnia się Mercedes Bank. Średni kredyt na auto nowe to w nim 106,7 tys. zł, a na używane 67,6 tys. zł. Pozostałe banki są w tej kategorii daleko w tyle, drugi w autach nowych Getin ma średnią równą 61,6 tys. zł, a drugi w samochodach używanych Volkswagen Bank Polska 35,1 tys. zł.
Większość rynkowych graczy zanotowała rok do roku spadek sprzedaży, ale w czterech instytucjach zanotowaliśmy wzrosty. Najbardziej imponujące, podobnie jak trzy miesiące temu, były one w detalicznych bankach grupy BRE Banku: mBanku i MultiBanku. Wartościowo wzrost sprzedaży wyniósł 122,8 proc., liczbowo zaś 119,8 proc. Zyskały także Volkswagen Bank Polska, BNP Paribas Bank Polska i Toyota Bank.
W związku z dynamicznym wzrostem sprzedaży kredytów w mBanku i MultiBanku zanotowały też one największą zmianę salda kredytów. W ciągu roku wzrost wyniósł 59,8 proc., do 320,1 mln zł.
Kwartalny spadek liczby i wartości udzielanych kredytów jest zjawiskiem naturalnym. Zima nie jest czasem, gdy kupuje się najwięcej samochodów, zatem i kredytów jest najmniej. Trudniej wytłumaczyć spadek rok do roku, aczkolwiek zgadza się to z danymi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar – w I kw. 2011 rku zanotowano o kilka procent mniej nowych rejestracji niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Marcin Krasoń, Open Finance
Źródło: Open Finance