Początek 2015 r. to nieznaczne spowolnienie tempa sprzedaży mieszkań. Do 116 dni wzrósł średni czas oczekiwania na klienta. To o 20 dni dłużej niż w końcówce roku.
Początek roku to zwykle czas osłabionego popytu na mieszkania. W tym kontekście nie powinno dziwić, że ponownie średni czas sprzedaży mieszkań przez stołecznych pośredników Metrohouse przekroczył granicę 100 dni. W pierwszych dwóch miesiącach 2015 r. wzrósł o 20 dni i obecnie wynosi 116 dni. Jest to poziom bliski obserwowanemu jesienią 2014 r. Nadal dużą konkurencję dla mieszkań z drugiej ręki stanowią lokale sprzedawane przez deweloperów, które można kupić z dopłatami w ramach programu MdM. Szczególna konkurencja ma miejsce w lokalizacjach, które gwarantują wysoką podaż ofert spełniających limity cenowe programu (np. Białołęka). Na najszybszą sprzedaż mogły liczyć mieszkania z niższych poziomów cenowych. Aż 70 proc. mieszkań sprzedawanych w ciągu dwóch miesięcy posiadało ceny nie przekraczające 300 tys. zł. Ten segment mieszkań będzie nadal cieszył się dużym powodzeniem i można oczekiwać, że w transakcjach zwykle będziemy obserwować takie właśnie mieszkania. Za kontynuacją popularności mieszkań kompaktowych przemawiają coraz wyższe poziomy wkładu własnego, które skutecznie blokują zakupy droższych mieszkań.
Tym razem nie mieliśmy do czynienia ze spektakularnymi obniżkami cen na etapie ostatecznych negocjacji. Różnica pomiędzy ostatnią ceną ofertową a ostateczną ceną transakcyjną to ledwie 2,2 proc. Jedynie w przypadku dwóch lokali negocjacje przekroczyły 10 proc. O wiele łatwiej jest znaleźć przypadki, kiedy ostateczna cena nie różniła się od ceny ofertowej (17 proc. wszystkich transakcji). Dobrze negocjowało się duże lokale. Przy powierzchniach 100-120 m kw. negocjacje sięgały 6-9 proc.
Tym razem największą popularnością wśród klientów cieszył się Ursynów, Ursus, Bemowo i Śródmieście.
Metodologia
Analizie poddano ceny mieszkań z rynku wtórnego na podstawie transakcji przeprowadzonych przez brokerów Metrohouse S.A. w Warszawie.
Wartość negocjacji to wyrażona procentowo różnica pomiędzy ostatnią ceną ofertową a ceną transakcyjną uzgodnioną pomiędzy stronami umowy sprzedaży.
Czas sprzedaży został przedstawiony jako liczba dni ekspozycji oferty na rynku przez pośrednika od momentu zarejestrowania oferty w systemie, aż do dnia zawarcia transakcji. Średni czas sprzedaży wyraża średnia z wykluczeniem 10% skrajnych danych zbioru (najkrótsze i najdłuższe czasy sprzedaży).
Zastrzeżenie:
Ekspozycja oferty na rynku może być odpowiednio dłuższa z uwagi na możliwość bezpośredniego oferowania nieruchomości przez właściciela przed podpisaniem umowy pośrednictwa z agencją.
Metrohouse S.A.