Pomimo spowolnienia gospodarczego i trudnej sytuacji na rynku leasingu, Spółki Leasingowe
BZ WBK w 2009 r. wypracowały drugi w swojej historii wynik finansowy. Zysk netto w wysokości 32,7 mln zł był tylko nieznacznie (o 5,8%) niższy od rekordowego wyniku z 2008 roku.
Miniony rok upłynął w Polsce pod znakiem spowolnienia w gospodarce. Przedsiębiorcy ograniczyli inwestycje, a to pociągnęło za sobą spadek wartości przedmiotów oddawanych w leasing – wyjaśnia Wojciech Nowacki, prezes zarządu BZ WBK Finanse & Leasing. W 2009 r. obie spółki leasingowe Banku Zachodniego WBK, czyli BZ WBK Leasing oraz BZ WBK Finanse & Leasing osiągnęły sprzedaż na poziomie 1,319 mld zł, czyli o 27% mniej niż w zeszłym roku. Spadek sprzedaży rok do roku
w Spółkach Leasingowych BZ WBK był jednak mniejszy od spadku całego rynku, co pozwoliło firmie zwiększyć udział w rynku i zająć trzecie miejsce pod względem dynamiki sprzedaży wśród największych polskich firm leasingowych.
W minionym roku Spółki Leasingowe BZ WBK radziły sobie lepiej od rynku dzięki konsekwentnie stosowanej od wielu lat strategii dywersyfikacji ryzyka przejawiającej się zbilansowaniem zaangażowania w poszczególnych branżach. To sprawiło, że podczas spowolnienia mieliśmy mniejsze problemy z nieterminową spłatą zadłużenia przez naszych klientów – dodaje Wojciech Nowacki.
Bardzo dobry wynik finansowy Spółek Leasingowych BZ WBK w 2009 r. jest w dużej mierze zasługą efektywnego różnicowania źródeł dochodów. Firma uzupełniała swoją ofertę nie tylko o nowe produkty leasingowe oraz pożyczki, ale także nowe ubezpieczenia. W 2009 r. zaproponowano klientom m.in. program ubezpieczeniowy Bezpieczna Rata, zapewniający spłatę rat w przypadku czasowej utraty zdrowia, czy Ochronę Prawną – ubezpieczenie zapewniające kierowcom pomoc w dochodzeniu roszczeń z tytułu odszkodowań oraz zwrot związanych z tym kosztów.
Kryzys gospodarczy osłabił konkurencję cenową pomiędzy firmami leasingowymi, ale dzięki niższemu poziomowi rynkowych stóp procentowych opłaty leasingowe dla umów zawartych w zeszłym roku zasadniczo nie wzrosły w stosunku do lat ubiegłych. Co więcej klientom, którzy zawierali umowy przy wyższych poziomach stóp procentowych konsekwentnie w 2009 roku obniżaliśmy opłaty leasingowe. Tym samym wzrost naszych dochodów, który zrekompensował nam koszty związane z ryzykiem kredytowym nie odbył się kosztem naszych klientów – tłumaczy Krzysztof Kowalewski, dyrektor finansowy Spółek Leasingowych BZ WBK. Jednocześnie w celu zachowania wysokiej rentowności oferowaliśmy nowe produkty i ograniczaliśmy koszty wewnętrzne, co pozwoliło nam osiągnąć wysokie wskaźniki efektywności.
Źródło: BZ WBK Leasing