PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizySprzedając mieszkanie z nierealną ceną stracisz 12 tys. zł

Sprzedając mieszkanie z nierealną ceną stracisz 12 tys. zł

Analizy 28.05.2012 (13:32)

Ogłaszając chęć sprzedaży mieszkania z nierealną ceną właściciel naraża się na znaczne wydłużenie czasu potrzebnego do sprzedaży lokalu. Rekordziści dokonują korekty swoich oczekiwań nawet 10 razy zanim zaoferowana przez nich cena osiągnie realistyczny poziom. Takie działanie generuje wymierne straty – w przypadku przeciętnego mieszkania można je oszacować na 12 tys. zł.

Aż 27,6% osób, które oferują mieszkania do sprzedaży ma nierealistyczne oczekiwania cenowe – wynika z szacunków Home Broker. Dokładnie taki udział w ogłoszeniach z rynku wtórnego mają oferty, w przypadku których cena jest przynajmniej raz korygowana. Dopiero ich obniżka powoduje, że nabywcy są skłonni mieszkanie zobaczyć i usiąść do negocjacyjnego stołu. Takie działanie z jednej strony wydłuża czas potrzebny na sprzedaż używanych mieszkań (dziś od ogłoszenia chęci sprzedaży lokalu do zawarcia ostatecznej umowy upływa około 5 miesięcy), a z drugiej naraża sprzedających na wymierne straty. Po pierwsze wynikają one z wydłużającego się oczekiwania na nabywcę w sytuacji malejących cen mieszkań, a z drugiej z faktu, że sprzedając mieszkanie szybciej można pieniądze zainwestować lub przynajmniej odłożyć na bankową lokatę.

Pierwsza obniżka dopiero po 77 dniach

Doświadczenie doradców Home Broker sugeruje, że skłonność do obniżek cen ofertowych używanych mieszkań jest niewielka. Gdy już do niej dochodzi, dzieje się tak średnio po 77 dniach od pierwotnego zamieszczenia oferty. Nie zawsze jednak właściciele skłonni są od razu do ustępstw gwarantujących zainteresowanie ofertą ze strony kupujących. W konsekwencji czasem nie kończy się na jednej korekcie. Rekordziści dokonują regularnych przecen nawet dziesięciokrotnie zanim cena osiągnie poziom bliski rynkowemu. W efekcie mija przeciętnie aż 116 dni zanim w wyniku kolejnych obniżek cena ofertowa mieszkania osiąga realny poziom. Jest to okres, o który proces sprzedaży wydłuża się w związku z nadmiernymi oczekiwaniami sprzedających.

Ile można stracić oferując do sprzedaży mieszkanie z nierealną ceną?

Wyszczególnienie

Wartość

Przeciętna wartość transakcyjna mieszkania

(dane za ostatnie 12 miesięcy)

242 523 zł

, w tym:

Szacunkowe koszty wystawienia do sprzedaży lokalu z nierealną ceną*

11 870 zł

utrata wartości przez mieszkanie**

7 245 zł

utracone korzyści z tytułu odsetek***

4 625 zł

*przy założeniu, że przed sprzedażą mija dopiero 116 dni zanim cena ofertowa zacznie być atrakcyjna

**przy założeniu, że w ostatnim roku przeciętne używane „M” straciło na wartości 9,4%

***przy założeniu, że na lokacie można było zarobić 6% w skali roku


Opieszałość kosztuje 12 tysięcy złotych

Jakie koszty takiego opóźnienia poniosły osoby, które sprzedały w ostatnich 12 miesiącach mieszkanie? Po pierwsze trzeba uwzględnić spadek wartości nieruchomości. Przeciętne mieszkanie, które zostało sprzedane w ostatnich 12 miesiącach przez Home Broker kosztowało niecałe 243 tys. zł. W takim samym horyzoncie czasowym przeciętne „M” straciło na wartości 9,4% (dane o cenach transakcyjnych Home Broker i Open Finance). Przez 116 dni właściciel modelowej nieruchomości stracił więc z tego tytułu ponad 7,2 tys. zł. To jednak nie wszystko. Gdyby bowiem lokal został sprzedany szybciej pieniądze z upłynnienia majątku mogłyby zostać zainwestowane. Korzystając z bezpiecznego instrumentu jakim są lokaty, można byłoby liczyć na odsetki w wysokości nawet 6% w skali roku. Kapitał ze sprzedaży mieszkania pracując przez 116 dni mógłby przynieść odsetki w wysokości przekraczającej 4,6 tys. zł. Łącznie daje to kwotę niecałych 11,9 tys. zł w przypadku nieruchomości wartej 243 tys. zł.

Źródło: Home Broker

Home Broker nieruchomości 2012-05-28
Redakcja PRNews.pl
Tagi: Home Broker nieruchomości

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców