Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, jako instytucja ustawowo zobowiązana m.in. do kontroli spełnienia ustawowego obowiązku ubezpieczenia oraz zaspokajania roszczeń z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i rolników, prowadzi statystyki w zakresie opłat za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.
Kary coraz niższe
Wysokość opłaty karnej w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, obowiązującej w każdym roku kalendarzowym, stanowi co do zasady równowartość w złotych:
– samochody osobowe – 500 euro,
– samochody ciężarowe i autobusy – 800 euro,
– pozostałe pojazdy – 100 euro,
przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski wg tabeli kursów nr 1 w roku kontroli.
Jak faktycznie kształtowały się te opłaty od momentu wejścia w życie nowych regulacji aż do końca ub. roku?
Jak wynika ze sprawozdania „Opłaty za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych w Polsce w latach 2004-2008”, po wejściu w życie ustawy z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, średnia wysokość opłaty za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych systematycznie maleje, co bezpośrednio wynika ze spadku średniego kursu euro na początku danego roku. Średnia wysokość opłaty komunikacyjnej w 2008 roku była o 23,5% niższa od średniej wysokości opłaty z 2004 roku.
Spraw coraz mniej
UFG prowadzi też ewidencję spraw dotyczących opłat karnych za brak obowiązkowego OC. Do rejestracji takiej sprawy dochodzi:
– w wyniku zawiadomienia otrzymanego od zewnętrznego organu obowiązanego lub uprawnionego do kontroli spełnienia obowiązku ubezpieczenia (np. Policja, organy celne, Inspekcja Transportu Drogowego),
– na podstawie tzw. „ustaleń własnych” będących następstwem wewnętrznych kontroli dokonywanych przez pracowników merytorycznych UFG,
– w oparciu o dokumentację zgromadzoną w sprawach opłat i szkód.
Liczba spraw zarejestrowanych w ciągu czterech ostatnich lat systematycznie ulega zmniejszeniu: z 45109 w 2004 roku do 36362 w roku ubiegłym. W II kwartale 2008, Fundusz uruchomił dodatkową kontrolę spełnienia obowiązku ubezpieczenia z wykorzystaniem danych zawartych w Ośrodku Informacji UFG i bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), co spowodowało, że liczba spraw zarejestrowanych na podstawie ustaleń własnych Funduszu wzrosła ponad 4-krotnie w porównaniu do 2007 roku.
Wprowadzenie nowej procedury przeprowadzania kontroli ma zwiększyć skuteczność identyfikowania pojazdów nie posiadających obowiązkowego OC. Procedura ta polega na sprawdzeniu czy dla wybranej grupy pojazdów, figurujących w bazie CEP jako pojazdy zarejestrowane, istnieje jakakolwiek polisa OC w bazie OI UFG. W celu zapewnienia jak największej poprawności wyszukiwania polis jest ono realizowane z uwzględnieniem zarówno numeru rejestracyjnego, jak i numeru VIN. Kontrole są prowadzone kolejno w poszczególnych województwach, powiatach i systematycznie obejmą obszar całej Polski.
***
Przypomnijmy – do ustawowych obowiązków UFG należy:
– zaspokajanie roszczeń z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych OC posiadaczy pojazdów mechanicznych
i rolników,
– zaspokajanie roszczeń w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń,
– udzielanie zwrotnej pomocy finansowej zakładowi ubezpieczeń przejmującemu portfel ubezpieczeń obowiązkowych (OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i rolników),
– prowadzenie rejestru umów i szkód z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz z ubezpieczenia dobrowolnego auto-casco (OI UFG),
– kontrola spełnienia ustawowego obowiązku ubezpieczenia.
Więcej informacji na temat ubezpieczeń w Dziale Ubezpieczenia Portalu Bankier.pl