Dyrektywa o kredycie konsumenckim nakłada na kredytodawców (dostawców kredytu konsumenckiego) szereg obowiązków o charakterze informacyjnym, które należy wypełniać reklamując kredyt konsumencki, na etapie przedkontraktowym i w treści umowy zawieranej z konsumentem.
We wrześniu 2011 r. Komisja Europejska zarządziła weryfikację stron internetowych dostawców kredytu konsumenckiego, którzy oferują kredyt online, w zakresie ich zgodności z Dyrektywą o kredycie konsumenckim, zwłaszcza w odniesieniu do informacji udzielanych konsumentowi w reklamie i przy zawarciu umowy.
W ramach tej inicjatywy dokonano sprawdzenia w sumie 565 stron internetowych dostawców kredytu konsumenckiego na terenie Unii Europejskiej oraz Norwegii i Islandii.
W przypadku 70 % stron internetowych (dokładnie w przypadku 393 serwisów online) stwierdzono uchybienia, które wymagały dalszej kontroli przez krajowe organy nadzoru. Po przeprowadzeniu w tym roku dodatkowej kontroli, 57 stron internetowych zostało ostatecznie uznane za zgodne z Dyrektywą o kredycie konsumenckim, 18 stron internetowych przestało istnieć, a 194 serwisy zostały zmienione zgodnie z zaleceniami dokonanymi przez krajowe organy nadzoru. Natomiast 124 strony internetowe wciąż są przedmiotem postępowania kontrolnego prowadzonego w poszczególnych krajach.
Najczęstsze nieprawidłowości wykryte podczas kontroli dotyczyły podawania konsumentom niepełnych danych w reklamie kredytu konsumenckiego (np. w zakresie informacji o rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania) oraz nieprawidłowego informowania konsumentów o kosztach kredytu (np. brak wskazania na rodzaj oprocentowania kredytu). W pierwszym przypadku problem ten dotyczył łącznie 258 stron internetowych, w drugiej sytuacji wykryto nieprawidłowości w działaniu 244 stron internetowych.
W Polsce zweryfikowano w sumie 9 stron internetowych, przy czym w przypadku 4 stron zgłoszono zastrzeżenia. W wyniku podjętych działań, usunięto wszelkie nieprawidłowości i obecnie żadna ze stron internetowych kredytodawców oferujących udzielenie kredytu przez Internet, działających na terenie naszego kraju, nie jest przedmiotem postępowania kontrolnego w ramach tej inicjatywy. Oznacza to, że nasi kredytodawcy w pełni stosują się do postanowień Dyrektywy o kredycie konsumenckim i ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim.
„Inicjatywa podjęta przez Komisję Europejską pokazuje, iż w Polsce kredytodawcy w sposób należyty wdrożyli przepisy Dyrektywy, a następnie ustawy o kredycie konsumenckim” – powiedział Dyrektor Generalny KPF, Andrzej Roter. „Cieszy nas zwłaszcza fakt należytej ochrony konsumentów w tym obszarze, bowiem zgodna z przepisami ustawy o kredycie konsumenckim komunikacja kredytodawcy i konsumenta jest fundamentem prawidłowo działającego rynku kredytu konsumenckiego w naszym kraju” – zakończył Andrzej Roter.
Marcin Czuga, radca prawny
Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce
