PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRTanie usługi, wysoka satysfakcja klientów

Tanie usługi, wysoka satysfakcja klientów

Marketing i PR 28.09.2010 (07:59)

W swoim czasie pasażerów, korzystających z usług linii lotniczych, bawiły firmy w rodzaju „Cheapo Airlines” lub „No Frills Airlines”. Ich bohaterowie musieli płacić po pięć dolarów za pasy bezpieczeństwa, dostawali po jednym orzeszku w charakterze przekąski, a stewardesa informowała, że toalety są zlokalizowane na przedzie oraz z tyłu… budynku lotniska.

Sęk w tym, że rzeczywistość – z punktu widzenia przeciętnego pasażera – jest zupełnie inna. Od kilku lat badania satysfakcji klientów pokazują, że najwyżej ocenianymi dostawcami usług są tanie linie lotnicze.

Przez całe dziesięciolecia teorie ekonomiczne mówiły o tym, że klient z reguły wybiera pomiędzy wysoką jakością produktów i usług (i oczywiście względnie wyższą ceną), a usługami tańszymi, ale za to niższej jakości. Tego typu rozróżnienie było podstawą segmentacji lub procesu tzw. wartościowania klientów. W USA popularne było powiedzenie, że jeżeli chcesz uzyskać jakąś usługę „szybko, tanio i dobrze”, możesz wybrać co najwyżej dwa z trzech kryteriów. Innymi słowy, zrobimy to dla ciebie szybko i tanio (ale wówczas będzie to kiepska jakość), albo szybko i dobrze (ale wtedy zapłacisz dużo), albo wreszcie tanio i dobrze (ale wtedy zabierze to dużo czasu).

Tak naprawdę to właśnie rynek usług lotniczych pokazuje, że można zaoferować usługi świadczone tanio, szybko i dobrze, a w każdym razie – taniej, szybciej i lepiej, niż robią to tradycyjni przewoźnicy.

Kilka tygodni temu w USA ogłoszono wyniki czterech niezależnych badań satysfakcji klientów, korzystających z usług różnych linii lotniczych. Wyniki badań blisko się pokrywały i wskazywały na dominację czterech przewoźników: Southwest, JetBlue, Frontier i Hawaiian. Wszystkie cztery firmy są tanimi przewoźnikami! Tradycyjne linie lotnicze – Delta, Amercian, United i US Airways – znajdowały się najniżej w rankingach zadowolenia klientów.

Co wynika z tych badań? Przede wszystkim, w branży lotniczej nie ma żadnej korelacji poniższy wysokością opłat a realną satysfakcją pasażerów:

  • Tani przewoźnicy często mają przywilej technologiczny i organizacyjny. Posiadają nowsze, bardziej wydajne i spalające mniej paliwa maszyny. A tradycyjne linie są „uziemione” przez stare samoloty, przez wyższe koszty pracy (i rozbudowane związki zawodowe), a także poprzez skomplikowane sieci połączeń. W rezultacie muszą oszczędzać na przysłowiowych spinaczach i na oliwkach dodawanych do posiłków („zabierzemy klientom po jednej oliwce, nikt tego nie zauważy, a my zaoszczędzimy 50 tysięcy dolarów rocznie”).
  • Tani przewoźnicy od lat mają świadomość, że poza niskimi opłatami trzeba zadbać o inne czynniki – i robią to. Na przykład, wprowadzają surowe kryteria rekrutacji personelu pokładowego oraz silnie wiążą wysokość premii dla załogi z wskaźnikami satysfakcji klientów.
  • W dodatku to właśnie tanie linie lotnicze najczęściej docierają na czas (najmniejszy odsetek opóźnionych lotów) i najskuteczniej dbają o to, aby bagaż „wsiadł i wysiadł” z pasażerem we właściwym czasie i na właściwym lotnisku.

W efekcie wysoki poziom satysfakcji klientów tanich przewoźników przenosi się na zyski nawet w trudnych czasach. Jeszcze pod koniec 2008 roku wiele tradycyjnych linii lotniczych desperacko obniżyło ceny biletów, zbliżając się do taryf stosowanych przez low-cost’y. A jednak to właśnie tanie linie lotnicze wykazały dalszy wzrost udziałów rynkowych oraz wyższe przychody i zyski, niż tradycyjne linie.

Tradycyjni przewoźnicy walczą o poprawę satysfakcji Klientów. W US Airways w pierwszej połowie 2010 liczba reklamacji spadła o 50 % w porównaniu z fatalnym wynikiem sprzed trzech lat. Ponad 30 % lotów więcej dotarło na miejsce punktualnie, a liczbę pomyłek w dostarczaniu bagażu na miejsce udało się zredukować aż o 70 %.

Sęk w tym, że pasażerowie przekonali się, że można latać tanio i w przyzwoitych warunkach. Wyrobili sobie również opinię na temat aroganckich i drogich tradycyjnych przewoźników. Ten stereotyp z czasem stał się na tyle silny, że w tej chwili tradycyjne linie lotnicze mają ogromny problem z odzyskaniem swojego miejsca w głowach, sercach i portfelach klientów.

Podsumowując, tanie linie lotnicze nieubłaganie umacniają swoją pozycję w oparciu o kilka czynników, takich jak: przewaga technologiczna, bezwzględna orientacja na satysfakcję klientów, świetna organizacja pracy oraz żelazny, korporacyjny „dryl”, a także konsekwencja w prowadzeniu biznesu oraz walka o wysoki wolumen i efekt skali. Być może najbliższe dziesięciolecia będą należały właśnie do takich firm w innych branżach – klienci wciąż czekają na odpowiednik Southwest Airlines w bankowości, telekomunikacji, usługach doradczych i prawniczych itd. Coraz więcej firm twierdzi, że działa wg tego modelu, jednak tak wyraźna dominacja tanich dostawców z tak znakomitymi wynikami satysfakcji klientów jest na razie domeną wyłącznie branży lotniczej.

Źródło: Wymiatacze.pl

wymiatacze.pl 2010-09-28
Redakcja PRNews.pl
Tagi: wymiatacze.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Robert Azembski

Robert Azembski

Członek Zespołu PR w Banku Ochrony Środowiska.…

Regina Stawnicka

Regina Stawnicka

Manager PR, Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce…

Grzegorz Kondek

Grzegorz Kondek

Grzegorz Kondek Dyrektor ds. Marketingu i PR…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców