PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćTomasz Jabłoński: Zarządzanie zmianą po polsku

Tomasz Jabłoński: Zarządzanie zmianą po polsku

Nasz gość 22.12.2009 (06:31) artykuł nadesłany

Każdy problem, każda zmiana niesie ze sobą szansę. Oczywiście, w pierwszym odruchu możemy skupiać się na rzeczach negatywnych. Dla nas to jest bardzo naturalne. Natomiast jeżeli te rzeczy potencjalnie negatywne sobie w jakiś sposób przeliczymy, uwidocznimy, racjonalnie opanujemy, wówczas może się okazać, że dostrzeżemy dużo pozytywów i dużo szans, które da się wykorzystać. Jak najbardziej należy iść w tym kierunku – mówi Tomasz Jabłoński z ITAGMA.

Panie Tomaszu – lubi Pan zmiany?


Tak. To jest nasza codzienna praca.

A czy życie, zwłaszcza przedsiębiorcy może być bez zmian, w pewnym, stałym środowisku?


W krótkim okresie czasu? Pewnie tak. Natomiast niestety wszystko się zmienia wokół nas. Konkurenci działają, rynek działa, technologie się zmieniają, w związku z tym cały czas musimy za nimi nadążać.

Gdy widzimy, że zaczyna się dziać coś nowego, niepokojącego, jaką to reakcję budzi wśród przedsiębiorców?


To zależy jak niepokojącego. Różnie to bywa. Jeżeli chodzi o wewnętrzną sytuację w firmie, to na pewno pojawia się chęć działania. Jeżeli zaś dzieją się rzeczy niepokojące, na które nie mamy wpływu, to w zasadzie nie dużo można poradzić.

A co lepiej robić? Podejść aktywnie do problemu, spróbować z nim się zmierzyć nawet nie mając koniecznie właściwej wiedzy, czy też lepiej schować ten problem pod dywan?


Każdy problem, każda zmiana niesie ze sobą szansę. Oczywiście, w pierwszym odruchu możemy skupiać się na rzeczach negatywnych. Dla nas to jest bardzo naturalne. Natomiast jeżeli te rzeczy potencjalnie negatywne sobie w jakiś sposób przeliczymy, uwidocznimy, racjonalnie opanujemy, wówczas może się okazać, że dostrzeżemy dużo pozytywów i dużo szans, które da się wykorzystać. Jak najbardziej należy iść w tym kierunku.

A która postawa jest bardziej powszechna obecnie w Polsce Pana zdaniem?


Myślę, że w ogóle dla ludzkości jest charakterystyczna postawa dostrzegania negatywów. Wydaje mi się, że na przestrzeni wieków żeśmy się nauczyli po pierwsze: eliminować niebezpieczeństwo i unikać problemów. Natomiast z dostrzeganiem szans jest w sposób naturalny gorzej. Zwróciłbym uwagę na ciekawe zagadnienie – w języku polskim można na przykład w Wordzie wpisać w Tezaurusie słowo „problem” i zobaczyć ile jest różnych synonimów. Wszystkie one najczęściej dotykają rzeczy bardzo namacalnych, realnych, które są tu i teraz. Zaś słów związanych z korzystnym obrotem sprawy jest bardzo niewiele i większość z nich odnosi się do łutu szczęścia, do jakby raczej losu, zrządzenia losu niż do planowanego działania. Myślę, że to jest naturalna cecha ludzi, że skupiamy się na problemach.

Jakie obawy pojawiają się gdy spotyka nas zmiana? Przynajmniej możliwość zmian i na ile obawy te są racjonalne?


Często obawy są jak najbardziej racjonalne. Boimy się o to, co jest dotychczas i co działa dobrze, czego nie chcielibyśmy popsuć . Boimy się tego co będzie kiedy się znajdziemy już w sytuacji po zmianie. Najczęściej nie chcemy zmieniać swojego środowiska, jeżeli już opanowaliśmy jakieś rutynowe działania. Jeżeli jesteśmy w czymś dobrzy, to po wejściu na nowy grunt możemy czuć się niepewnie.

Jak przygotować się do tej zmiany? Jak siebie przekonać psychicznie, mentalnie, że warto zaryzykować porzuceniem dotychczasowych nawyków?


Na pewno warto jest sobie zbilansować wszystkie za i przeciw. To da nam pewność czy w ogóle warto czy nie. Jeżeli będziemy działać bez przekonania, to na pewno będziemy działać o wiele gorzej. Więc nabrać tego przekonania możemy tylko racjonalnie bilansując sobie wszystkie za i przeciw. Co możemy uzyskać? Możemy sprawdzić jak inne firmy sobie poradziły z podobną zmianą, jednakże czasami bywa to niekorzystne…

Okazuje się, że mają te same problemy to może nie ruszajmy nic, za chwilkę się poprawi.


Dokładnie tak, albo mieli problemy, próbowali coś zmienić i wyszło gorzej. Tak, zgadza się. Niestety zapamiętujemy bardzo często informacje o tym, że komuś już poszło źle … „Aha, to i mi też pójdzie źle.” Nie zawsze tak jest. Jeżeli się przyjrzymy zmianom, które już były dokonywane, czy u nas w firmie, czy też u innych przedsiębiorców, można bardzo często znaleźć kilka prostych błędów, które się bardzo często powtarzają i których wyeliminowanie już da nam szansę powodzenia.

Ano właśnie … To jakie błędy popełniamy?


Bardzo często brak jednej osoby odpowiedzialnej, zarządzającej projektem zmiany. Osoby, która byłaby zdolna przede wszystkim się komunikować ze wszystkimi, albo jeżeli już taka osoba jest, jest ona bardzo techniczna, bardzo skupiona na rzeczach twardych, ale na przykład nie wszystkie informacje do niej docierają ze względu na to, że taka rola zarządzającego zmianą, zarządzającego projektem niesie ze sobą również odpowiedzialność w sferze komunikacyjnej, w sferze umiejętnego budowania poparcia dla tej zmiany w całym zainteresowanym zespole, co jest pewnego rodzaju wyzwaniem. Brak takiej osoby to jest jeden z problemów. Często jest też tak, że nie potrafimy dobrze wyznaczyć celów zmian. Nie potrafimy wyznaczyć mierników. Warto naprawdę sobie określić takie kamienie milowe i kierunki, w których chcemy iść, żeby móc sprawdzać jak projekt postępuje, żeby móc mierzyć gdzie należy więcej uwagi poświęcić, a gdzie tak naprawdę interwencja jest niewymagana.

Czy Pana zdaniem każdy przedsiębiorca, każdy zarządzający firmą nadaje się na takiego lidera zmian?


To zależy od kompetencji. Są ludzie, którzy bardzo dobrze zarządzają na przykład finansami, są świetni w liczbach, natomiast komunikacyjnie gorzej. Są znowuż osoby, które świetnie sobie radzą z komunikacją, natomiast brak im troszeczkę zaplecza merytorycznego, dotyczącego zarządzania czasem, delegowaniem zadań. To jest tak naprawdę kwestia bardzo indywidualna. Każdy z nas ma wiele różnych cech i wydaje mi się, że dobrze jest dobrać osobę, która ma te cechy zbalansowane, czyli potrafi się komunikować i cieszy się szacunkiem w firmie a jednocześnie jest wyposażona w twarde narzędzia służące zarówno zarządzaniu projektem jak i też samym zmianom.

A jak takiej osoby nie uda się znaleźć wewnątrz firmy, co wówczas robić?


Jest w tej chwili na rynku kilka firm, które proponują takie profesjonalne usługi zarówno przygotowania do projektu, oceny wstępnej polegającej na rozpoznaniu, na powiązaniu planowanych zmian ze strategią, na zaplanowaniu ważnych kroków, jak też i zarządzania samym projektem zmiany. Zwracałbym szczególną uwagę na to, żeby tutaj bilans kompetencji też był odpowiednio ustawiony. Co mam na myśli? Żeby zarządzający nie tylko potrafili się wylegitymować świetnym certyfikatem zarządzania projektami, ale żeby również rozumieli tę miękką stronę, czyli właśnie to, jak na przykład komunikować się z ludźmi, jak budować umiejętnie poparcie. Myślę, że to jest taka umiejętność, której troszeczkę jeszcze brakuje na rynku.

Ile czasu trzeba sobie zarezerwować na taką większą zmianę w firmie, która wymaga przekształcenia wielu procesów na nowo?


To oczywiście zależy od rozmiaru. Raczej jeżeli jest to zmiana poważna i o takiej raczej tu mówimy, kiedy potrzebujemy również jakiejś pomocy z zewnątrz . To potrzebujemy tak naprawdę od 3 miesięcy do 2 lat. To zależy od tego jak wielkie są zmiany, jak daleko odchodzimy od obecnych przyzwyczajeń, jak bardzo zmienia się technologia, w której pracujemy, bo z tym mogą się również wiązać szkolenia dla ludzi. Także to zależy bardzo ściśle od tego, jaki jest dany przypadek.

Co możemy osiągnąć po tych kilku miesiącach czy nawet 2 latach?

Takim zmianom najczęściej towarzyszy wzrost wydajności … Najczęściej jest to przewaga konkurencyjna rozumiana różnie, zgodność z pewnymi standardami, zmieniającymi się przepisami prawnymi. Jeżeli dobrze zmiany przeprowadzimy to ludzie mają poczucie, że ich przedsiębiorstwo idzie do przodu, że praca, w której się znaleźli powoduje również ich własny rozwój, a jak wynika z wielu badań człowiek, kiedy czuje, że się rozwija to jest szczęśliwy.

Artykuł pochodzi z Przeglądu Finansowego Bankier.pl.

 
Chcesz otrzymywać aktualne informacje, nowe wywiady oraz podsumowanie najważniejszych wydarzeń mijającego tygodnia ze świata finansów? Zapisz się na bezpłatną subskrypcję Przeglądu Finansowego Bankier.pl, by w każdy poniedziałek otrzymywać najnowszy numer naszego tygodnika.


Zapraszamy na http://www.bankier.pl/przeglad/!

 

Źródło: Przegląd Finansowy Bankier.pl

nasz gość 2009-12-22
Redakcja PRNews.pl
Tagi: nasz gość

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców