PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościTrudno o raty zero procent, bo sklepy nie chcą podawaczy produktów

Trudno o raty zero procent, bo sklepy nie chcą podawaczy produktów

Wiadomości Wojciech BoczońWojciech Boczoń - 03.07.2013 (10:49)

Trudno o raty zero procent, bo sprzedawcy w marketach wciskają dodatkowe ubezpieczenia – pisze „Gazeta Wyborcza”. I tak będzie, bo towar jest sprzedawany nawet z ujemną marżą, a zadaniem sprzedawcy jest wypracowanie zysku na ubezpieczeniu. Rozmawiałem z kierownikiem sieci handlowej, który opisał mi, jak ten biznes działa od kuchni.

Kilka razy brałem coś na „raty zero procent” i zastanawiałem się dlaczego sprzedawcy z takim uporem wciskają dodatkowe ubezpieczenia lub gwarancje. Przekonywano mnie, że zmywarki są używane codziennie i jest to sprzęt, który po dwóch latach może się wyeksploatować. Warto więc przedłużyć gwarancję, bo wtedy zostanie wymieniona na na nową. Z kolei przy konsoli do gier namawiano mnie, bym wykupił dodatkowe ubezpieczenie od uszkodzeń fizycznych sprzętu. – Wie pan, jak to jest: dzieciak będzie skakał przed kinectem, uderzy i popsuje. A standardowa gwarancja nie obejmuje uszkodzeń mechanicznych – mówił sprzedawca. Gdy składałem wniosek do banku, pracownik przekonywał mnie, bym dokupił dodatkowe ubezpieczenie NNW z assistance. – Jest większa szansa, że bank udzieli panu kredytu, jak zobaczy, że bierze pan z ubezpieczeniem, bo będzie pan dla banku bardziej wiarygodny i odpowiedzialny – mówił.

Jakiś czas temu spotkałem się z kierownikiem jednego ze sklepów dużej sieci sprzedającej sprzęt RTV i AGD, który wytłumaczył mi, jak ten biznes działa od kuchni. Okazuje się, że jednym z głównych zadań sprzedawcy jest nie tyle doradzanie przy zakupie produktu i sprzedaż sama w sobie, co wciśnięcie dodatkowego ubezpieczenia lub gwarancji na sprzęt. Sklepy wychodzą z założenia, że klient zna się na parametrach, bo często przychodzi już po wstępnym researchu przeprowadzonym w internecie. Pozostaje tylko przekonać go do tego, żeby kupił dodatkową gwarancję lub ubezpieczenie na sprzęt, bo to przynosi sieci duże zyski. Swój procent odpala w takiej sytuacji bank lub ubezpieczyciel.

Także i w tej branży wojna cenowa doprowadziła do tego, że w niektórych działach (na przykład z telewizorami) sprzęt jest sprzedawany na ujemnej marży. Jeśli klient wyjdzie bez ubezpieczenia, to sklep jest stratny. Często już nawet przy kasie próbują przekonać klienta do zakupu gwarancji (dotyczy to także zakupów za gotówkę). To trochę tak, jak przy darmowych ROR-ach w bankowości. Bank wyda za darmo, ale jeśli klient nie będzie korzystał, to bank ponosi koszty wydania karty, korespondencji itp. Stąd metoda kija i marchewki, zachęcająca do częstego płacenia plastikiem.

Tak jak w wielu branżach, także i w sklepach ze sprzętem RTV sprzedawcy są rozliczani kwartalnie. Ci, którzy osiągają najniższe wyniki sprzedaży produktów ubezpieczeniowych czy gwarancji, idą pierwsi do odstrzału. Kierownictwo mówi wprost, że potrzebują sprzedawców, a nie podawaczy produktów (czyli osób, które tylko podają sprzęt z półki klientowi). Liczy się dobra gadka i umiejętność przekonania klienta, że potrzebuje ubezpieczenia czy gwarancji. Sklep podzielony jest na różne sekcje (RTV, komputery, AGD, etc.) i każdy zespół dwa razy w ciągu dnia raportuje do centrali, ile udało mu się wcisnąć. Dlatego historie o tym, że pracownik nawet nie złożył wniosku, gdy klient nie wziął ubezpieczenia, mogą być prawdziwe. No bo po co sprzedawca ma sobie psuć statystyki, zmniejszać swoje szanse na premię czy nawet ryzykować utratę pracy?

Nietrudno wyciągnąć wniosek, że dopóki ten biznes będzie działał na takich zasadach, nie będzie łatwo o prawdziwy kredyt zero procent. Przypomina to do złudzenia sytuację w bankowości (zresztą nie tylko, tak działa wiele branż – media też), gdzie bankierzy sąrozliczani za sprzedaż produktów i muszą wyrobić swoją wyśrubowaną do granic możliwości normę. Zakładają więc ROR-y i wciskają karty kredytowe członkom swoich rodzin i znajomym. To, że później połowa takich kont jest nieużywana, nikogo nie interesuje – norma została wyrobiona, kierownik placówki dostaje premię. Dobrze widać to zresztą po rynku kart kredytowych. Kilka lat temu mieliśmy prawdziwy boom na karty kredytowe. Bankierzy rozdawali je na lewo i prawo. Po kilku latach okazało się, że blisko połowa tych kart była wydana niepotrzebnie.

Napisz do autora: [email protected]

2013-07-03
Wojciech Boczoń

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

Autor wpisu

Wojciech BoczońWojciech Boczoń

Redaktor prowadzący PRNews.pl, analityk Bankier.pl. Dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem w bankowości i finansach. Masz temat lub…

Inne wpisy tego autora:
Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Grupa Crédit Agricole zaprezentowała plan ACT 2028,…

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay może trafić do Apple…

Booksy wprowadziło Booksy Pay – płatności jednym kliknięciem

Booksy wprowadziło Booksy Pay – płatności jednym kliknięciem

Booksy uruchomiło nową funkcję o nazwie Booksy…

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców