PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościUbezpieczeniaUbezpieczenia direct – więcej niż standard

Ubezpieczenia direct – więcej niż standard

Ubezpieczenia 05.11.2010 (11:25)

Według obiegowej opinii określenie „direct” odnosi się tylko do sprzedaży polis przez telefon i internet. To duże uproszczenie, które zaciera prawdziwy charakter modelu. Może też przysłaniać ogrom zmian, które miały miejsce na polskim rynku ubezpieczeniowym od momentu pojawienia się Link4. Co więc kryje się pod słowem direct?

Od ośmiu lat, czyli od pojawienia się na polskim rynku Link4 – pierwszej firmy directowej, analitycy i komentatorzy ubezpieczeniowi przyzwyczaili nas do przeciwstawiania sobie ubezpieczycieli tradycyjnych i bezpośrednich. Direct w tym segmencie był tak dużą nowością, że postawa ta wydawała się całkowicie naturalna. Tym bardziej, że równocześnie na całym polskim rynku (np. w kontekście sklepów tradycyjnych i internetowych) trwała równie burzliwa dyskusja, porównująca oba typy działalności. Porównanie to jednak odwoływało się tylko do sposobu sprzedaży.

Direct – mocny gracz na rynku

Porównania nadal nie ustały, ale ich ton jest zupełnie inny. Link4 oraz inni directowi gracze stali się pełnoprawnymi uczestnikami rynku. Co więcej, narzędzia przez nich wykorzystywane są traktowane jako element budujący przewagę rynkową. Konsekwencją takiego podejścia jest uruchomienie directowych kanałów sprzedaży i obsługi klienta przez największych tradycyjnych ubezpieczycieli. Coraz częściej analitycy zwracają też uwagę, że direct to przede wszystkim kompleksowe zarządzanie relacjami z klientem.

– Uproszczone postrzeganie directów sprowadza ten model ubezpieczeń jedynie do formy dystrybucji polisy przez Call Center czy internet. Jednak wraz ze wzrostem zakorzenienia tego modelu na polskim rynku i w świadomości klientów, coraz wyraźniej widać, że tzw. „bezpośrednia sprzedaż” polis stanowi tylko 10% tego, co jest tak naprawdę jego istotą. Bardziej podstawową różnicą jest odmienny sposób nawiązywania relacji z klientem. Pojawienie się Link4 na polskim rynku i kolejnych directów spowodowało, że po raz pierwszy klient mógł już na etapie zawarcia umowy skontaktować się bezpośrednio z firmą ubezpieczeniową. I to ona odpowiada na jego potrzeby, tworząc zindywidualizowaną ofertę dedykowaną temu konkretnemu klientowi – mówi Adam Horosz, prezes Zarządu Link4 TU S.A.

Możliwość tworzenia zindywidualizowanej oferty, różnice w programach ochrony ubezpieczeniowej i wynikająca stąd atrakcyjna cena oferowana przez Link4 spowodowały, że ubezpieczenie zaczęło funkcjonować jako usługa finansowa. Wcześniej ubezpieczenie było postrzegane jako quasi podatek, na wysokość którego klient nie ma wpływu, a jego zapłacenie nie generuje dla niego żadnych korzyści.

Po pierwsze klient

Wraz z pojawieniem się modelu direct „krajobraz” polskiego rynku ubezpieczeniowego diametralnie się zmienił. Przede wszystkim poprzez wzrost świadomości ubezpieczeniowej klientów, gdyż ubezpieczenie przestało być dla nich „czarną magią”. Coraz więcej klientów doskonale wie, czego mogą wymagać od ubezpieczyciela i sami decydują o wyborze konkretnego towarzystwa. Ubezpieczyciele zaś zdają sobie sprawę, że klient nie jest kimś danym na zawsze, ale że trzeba o niego nieustannie zabiegać. Skutkuje to większym zróżnicowaniem produktów, elastycznością cenową oraz rosnącą jakością obsługi. Również towarzystwa tradycyjne, dostosowując się do zmienionych oczekiwań klienta, musiały sięgnąć do bardziej profesjonalnej i bazującej na znajomości oferty produktowej formy sprzedaży. Oznacza to, że ubezpieczyciele tradycyjni nie ograniczają się już wyłącznie do porównań cenowych. Coraz częściej bazują natomiast na dopasowaniu proponowanych produktów do indywidualnych potrzeb i wymagań kupującego.

Podstawą działalności biznesowej każdego directu jest scentralizowana baza danych. Towarzystwa tego typu wykorzystują informacje w niej zawarte na każdym etapie obsługi klienta. Jednocześnie w tym procesie konsument jest równoprawnym partnerem, świadomym wszelkich czynności, podejmowanych w związku z jego polisą. Dodatkowo dla klienta, szczególnie obeznanego z nowymi technologiami, kontakt przez telefon i internet jest kluczowy w załatwianiu różnorodnych formalności związanych z posiadaną umową. Wykorzystanie tego kanału gwarantuje wygodę i komfort obsługi. To także pewność, że pożądane informacje, pomoc itp. dostępne są 24 godziny na dobę z każdego miejsca. Dodatkowo, dzięki bazie danych, klient może być nawet uwolniony od obowiązku posiadania dokumentów ubezpieczeniowych przy obsłudze szkody. W takim przypadku to towarzystwo direct jest stroną potwierdzającą objęcie ochroną ubezpieczeniową danej osoby.

– Scentralizowana baza wspiera także zarządzanie procesami wewnętrznymi ubezpieczyciela direct takiego jak Link4. Dzięki zaawansowanej technologii możliwe jest analizowanie na bieżąco efektywności działań marketingowych oraz atrakcyjności oferty. To także okazja do precyzyjnej segmentacji klientów, uwzględniającej ryzyka charakteryzujące poszczególne grupy. Wewnętrzne analizy zachowań klientów umożliwiają nam kształtowanie oferty adekwatnej do indywidualnych potrzeb określonych grup np. kierowców. Kalkulacja składki opiera się bowiem na analizowanych wielowymiarowo kilkudziesięciu parametrach, charakteryzujących zarówno kierowcę, jak i zakres potrzebnej mu ochrony – mówi Marcin Niewiadomski, dyrektor Pionu Marketingu i członek Zarządu Link4 TU S.A.

Direct wywołuje zmiany rynkowe

Jeśli weźmiemy pod uwagę rozumienie directu jako kompleksowego systemu zarządzania relacjami z klientem, to okaże się, że jest on znacznie szerzej obecny na polskim rynku ubezpieczeniowym, niż mogłoby się wydawać.

Mocno zauważalnym trendem wśród tradycyjnych ubezpieczycieli są wdrożenia różnego rodzaju aplikacji znacznie poprawiających jakoś obsługi klienta. Wspólnym mianownikiem tych aktywności jest tworzenie scentralizowanej bazy danych, która w znaczący sposób przełoży się na efektywność pracy ubezpieczycieli. Wyraźnym przykładem tego typu działań jest choćby wprowadzenie automatycznego modelu odnowienia polisy na kolejny rok. Niezależnie od tego tradycyjni ubezpieczyciele coraz liczniej wyposażają swoich agentów w aplikacje umożliwiające elektroniczne wyliczanie składki. Pojawiły się też zapowiedzi uruchomienia kolejnych programów, dających pośrednikowi możliwość zawarcia umowy ubezpieczenia w bezpośredniej łączności z systemem informatycznym ubezpieczyciela. Kolejnym krokiem będzie więc wdrożenie przez towarzystwa tradycyjne rozwiązań technologicznych, pozwalających na bardziej skomplikowane obliczanie składki za polisę.

Drugim obszarem w obsłudze klienta w przypadku ubezpieczycieli tradycyjnych, w którym wyraźnie widoczne są elementy zarządzania typowe dla direct, jest proces likwidacji szkody. Ubezpieczyciele już prawie w całości zrezygnowali z rozdrobnionej i niezbyt efektywnej ogólnopolskiej sieci stacjonarnych punktów likwidacji szkody (nazywanych oddziałami, przedstawicielstwami, inspektoratami lub centrami likwidacji szkody) na rzecz mobilnych rzeczoznawców, zarządzanych przez jeden centralny zespół likwidatorów.

– Dla Link4, inicjatora przemian na polskim rynku ubezpieczeniowym, obserwowane trendy są źródłem satysfakcji. Bo nawet najwięksi gracze odczuli skutki rosnącej świadomości klientów, a w konsekwencji musieli dostosować swoją działalność – produkty, cenę i obsługę klientów – do ich bardzo świadomych i konkretnych oczekiwań – podkreśla Adam Horosz.

Direct – kompleksowa i jakościowa obsługa

Czym zatem jest direct? Oznacza komplementarną obsługę ubezpieczeń, która obejmuje cztery obszary:

•    obsługa przed zawarciem umowy ubezpieczenia,
•    obsługa w trakcie trwania,
•    obsługa w procesie odnowienia polisy,
•    obsługa w przypadku ewentualnej szkody.

W każdym z powyższych przypadków działania direct opierają się na kontakcie online. Dzięki temu klient jest na bieżąco informowany o wszelkich zmianach, które go dotyczą. Z kolei firma, dzięki rozbudowanej i scentralizowanej sieci informatycznej, potrafi efektywnie przeprowadzić cały proces bez nadmiernego angażowania konsumenta. Wpisuje się to bezpośrednio w obecne trendy rynków usług – nie tylko zresztą finansowych. W tej chwili wszyscy usługodawcy, w tym również ubezpieczyciele, mają bowiem jedno istotne zadanie: dostarczenie jak najlepszego produktu, w jak najlepszej cenie i do tego przy zagwarantowaniu najwyższej jakości obsługi.

Co ciekawe, także dla samych klientów obsługa polis w systemie direct ma znacznie większe znaczenie niż tylko sama forma sprzedaży.

– Nowe technologie wykorzystywane w procesach ubezpieczeniowych mają olbrzymi wpływ na poprawę jakości na etapie obsługi polis. Umożliwiają bowiem otrzymanie niemal natychmiastowej informacji zwrotnej o zdarzeniach, które są objęte ochroną. Tym samym pozwalają na natychmiastową reakcję na zaistniałe problemy. Równocześnie towarzystwa takie jak Link4 otrzymują na bieżąco informację o rozwoju ryzyk w swoich portfelach. Dzięki temu mamy możliwość stałej weryfikacji przyjętych założeń biznesowych i parametrów szacowania ryzyka oraz identyfikację nowych, potencjalnych zagrożeń. Tym samym potrafimy niemal natychmiastowo zareagować na zmiany rynkowe – dodaje Adam Horosz.

Przyszłość rynku

Wraz z upowszechnieniem nowoczesnych technologii ludzie coraz częściej kierować się będą w stronę kontaktów online. Ten kierunek wymusi zmiany u tradycyjnych usługodawców i przyśpieszy wdrażanie nowości technologicznych. Tym samym segment ten, niesłusznie postrzegany tylko przez pryzmat sprzedaży polis, będzie odgrywał coraz istotniejszą rolę w podwyższaniu jakości obsługi klienta.

Źródło: Link4

direct link4 ubezpieczenia 2010-11-05
Redakcja PRNews.pl
Tagi: direct link4 ubezpieczenia

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców