Wyniki badań statystycznych wskazują, że średni wiek auta jeżdżącego po krajowych drogach to 11 lat – 12 lat. Tylko co dziesiąty samochód zarejestrowany w Polsce liczy sobie mniej niż 5 lat. Posiadacze aut, które zostały wyprodukowane np. 10 lat lub 15 lat temu muszą ponosić wyższe koszty obowiązkowego ubezpieczenia. Dzięki danym Ubea.pl można sprawdzić, czy osoby użytkujące starsze samochody dużo dopłacają za swoją polisę OC.
Ubezpieczenie starego samochodu droższe nawet o 35%
Porównywarka Ubea.pl dysponuje informacjami, które pozwalają na sprawdzenie zależności między kosztem polisy OC i wiekiem pojazdu. W ramach analizy dotyczącej jedenastu towarzystw, eksperci Ubea.pl porównali koszt ubezpieczenia Volkswagena Golfa. Ten przykładowy pojazd niedawno został kupiony przez 33-letniego mieszkańca Warszawy (patrz szczegółowe założenia pod tabelą). Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl zwraca uwagę, że w każdym z czterech wariantów analizy zmieniają się tylko parametry dotyczące auta. Dla celów obliczeniowych przyjęto następujące cechy samochodów:
-
Wariant pierwszy: czerwony Volkswagen Golf VII 1.6 TDI-CR Comfortline BMT (5 drzwi), 105 KM, rocznik 2014, zakupiony w polskim salonie, po raz pierwszy zarejestrowany w lutym 2015 r., przebieg całkowity 500 km, samochód posiada autoalarm, immobilizer oraz system GPS, auto nie miało uszkodzeń.
-
Wariant drugi: czerwony Volkswagen Golf VI 1.6 TDI Comfortline (5 drzwi), 105 KM, rocznik 2009, zakupiony w polskim salonie, po raz pierwszy zarejestrowany w lutym 2010 r., przebieg całkowity 65 000 km, samochód posiada autoalarm, immobilizer oraz system GPS, auto nie miało uszkodzeń.
-
Wariant trzeci:czerwony Volkswagen Golf V 1.6 Comfortline (5 drzwi), 102 KM, rocznik 2004, zakupiony w polskim salonie, po raz pierwszy zarejestrowany w lutym 2005 r., przebieg całkowity 135 000 km, samochód posiada autoalarm, immobilizer oraz system GPS, auto miało drobne uszkodzenia.
-
Wariant czwarty:czerwony Volkswagen Golf IV 1.6 Comfortline (5 drzwi), 101 KM, rocznik 1999, zakupiony w polskim salonie, po raz pierwszy zarejestrowany w lutym 2000 r., przebieg całkowity 190 000 km, samochód posiada autoalarm oraz immobilizer, auto miało drobne uszkodzenia.
Po obliczeniu składek ubezpieczenia OC w jedenastu towarzystwach i porównaniu ich wysokości (patrz poniższa tabela) można wyciągnąć kilka ciekawych wniosków. Dość zaskakujący wydaje się fakt, że trzy firmy (MTU, TUW TUZ oraz Uniqa) proponują taki sam koszt polisy dla każdego z analizowanych wariantów. W ośmiu pozostałych towarzystwach ubezpieczenie starszego Volkswagena jest bardziej kosztowne. Przykładowa różnica rocznej składki wynosi:
-
od 1,26% do 25,04% dla pięcioletniego VW Golfa (wariant drugi)*
-
od 12,27% do 25,55% dla dziesięcioletniego VW Golfa (wariant trzeci)*
-
od 11,78% do 34,76% dla piętnastoletniego VW Golfa (wariant czwarty)*
*- Wyniki obliczone w stosunku do kosztu ubezpieczenia nowego VW Golfa (wariant pierwszy).
Największą dopłatę za wiek pojazdu przewiduje InterRisk (25,04% dla pięcioletniego VW), Aviva Direct (25,55% dla dziesięcioletniego VW) oraz AXA Direct (34,76% dla piętnastoletniego VW). „Można uznać, że wspomniani ubezpieczyciele najbardziej premiują posiadaczy nowych samochodów” – mówi Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Ubezpieczenia OC dla kierowców: zależność między wiekiem samochodu i roczną składką* | |||||||
Nazwa ubezpieczyciela | Składka płacona przez właściciela nowego VW Golfa (wariant pierwszy) |
Składka płacona przez właściciela pięcioletniego VW Golfa (wariant drugi) |
Składka płacona przez właściciela dziesięcioletniego VW Golfa (wariant trzeci) |
Składka płacona przez właściciela piętnastoletniego VW Golfa (wariant czwarty) |
Procentowa różnica w wysokości składki (auto nowe – auto pięcioletnie) |
Procentowa różnica w wysokości składki (auto nowe – auto dziesięcioletnie) |
Procentowa różnica w wysokości składki (auto nowe – auto piętnastoletnie) |
Aviva Direct | 458 zł | 531 zł | 575 zł | 578 zł | 15,94% | 25,55% | 26,20% |
AXA Direct | 489 zł | 539 zł | 549 zł | 659 zł | 10,22% | 12,27% | 34,76% |
Compensa | 624 zł | 734 zł | 734 zł | 807 zł | 17,63% | 17,63% | 29,33% |
Generali Direct | 433 zł | 478 zł | 497 zł | 484 zł | 10,39% | 14,78% | 11,78% |
Gothaer | 608 zł | 716 zł | 716 zł | 716 zł | 17,76% | 17,76% | 17,76% |
InterRisk | 655 zł | 819 zł | 819 zł | 860 zł | 25,04% | 25,04% | 31,30% |
Liberty Ubezpieczenia | 476 zł | 482 zł | 535 zł | 596 zł | 1,26% | 12,39% | 25,21% |
Link4 | 461 zł | 525 zł | 523 zł | 526 zł | 13,88% | 13,45% | 14,10% |
MTU | 583 zł | 583 zł | 583 zł | 583 zł | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
TUW TUZ | 611 zł | 611 zł | 611 zł | 611 zł | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Uniqa | 705 zł | 705 zł | 705 zł | 705 zł | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
*- Pozostałe założenia: samochód jest parkowany w garażu indywidualnym (kod pocztowy 01-001). Właściciel nie wykorzystuje auta na potrzeby działalności gospodarczej. Samochód jest użytkowany tylko w kraju. Przewidywany roczny przebieg to 12 000 km. Właścicielem pojazdu jest trzydziestotrzyletni informatyk, który wraz z żoną wychowuje dwoje dzieci (2 lata, 5 lat). Ubezpieczony posiada prawo jazdy od 10 stycznia 2001 r. VW Golf to jego drugie auto, a wcześniejszy pojazd użytkował przez pięć lat. Ubezpieczanego samochodu nie prowadzą inne osoby. Właściciel auta w trakcie ostatnich pięciu lat posiadał polisy OC w Allianz. Bonus z ostatniej umowy to 50%. Ochrona jest przewidziana od 1 marca 2015 roku. Polisa zostanie zamówiona przez Internet i opłacona jednorazowym przelewem. Klient akceptuje domyślne pakiety ochrony, które proponują mu ubezpieczyciele.
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych porównywarki Ubea.pl
Koszt OC to nie jedyny problem dla posiadaczy starszych aut
Wyniki analizy Ubea.pl wskazują, że posiadacz starego samochodu przez większość ubezpieczycieli jest postrzegany jako bardziej ryzykowny klient. Perspektywa corocznego dopłacenia 100 zł lub 150 zł za obowiązkowe ubezpieczenie nie może jednak zredukować popytu na bardziej wysłużone auta. Dla posiadaczy takich pojazdów większym zmartwieniem niż koszt polisy jest zapowiadany podatek ekologiczny. „W ubiegłym roku znów pojawiły się informacje o tym, że rząd zamierza opodatkować właścicieli starszych samochodów. W dłuższej perspektywie wprowadzenie podatku ekologicznego jest bardzo prawdopodobne” – podsumowuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.