PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyUkryta prawda o produktach? Nie tylko w parabankach

Ukryta prawda o produktach? Nie tylko w parabankach

Analizy 20.08.2012 (11:11)

Za nami gorzka lekcja naiwności klientów. Żeby uniknąć powtórki z Amber Gold, wypada pamiętać, że naciąć można się również w całkiem dobrze nam znanych instytucjach. Banki mistrzowsko opanowały sztukę niedopowiedzeń i omijania niewygodnych faktów. Przypominamy, gdzie najłatwiej stracić czujność, wybierając konto, lokatę czy kredyt.

Nie tylko Amber Gold manipulował reklamami, oferując pożyczki pod postacią lokat. Niejasności i niedopowiedzeń w sprawie ofert spodziewać się można również w bankach. O szczegółowych warunkach klient dowie się dopiero, gdy skrupulatnie przestudiuje regulamin.

Uwaga na kredyty

Pierwszy z brzegu przykład to kredyty. Banki mogą wpisać w reklamie w zasadzie dowolne wartości, bo gdzieś na dole znajduje się wyjaśnienie, że stawka podana jest dla modelowego klienta. Czyli takiego, który jest marzeniem z punktu widzenia banku. Ma duże dochody, mnóstwo innych produktów i ogromne oszczędności w depozytach. A tacy zdarzają się raz na kilka tysięcy i z reguły nie są zainteresowani kredytem. BZWBK reklamował kredyt na 5,99 proc., w praktyce jednak uzyskanie pożyczki na takich warunkach było mało realne dla przeciętnego klienta.

Oprocentowanie nominalne podawane w reklamach kredytów w zasadzie nijak ma się do rzeczywistej ceny. Obok oprocentowania pojawiają się dodatkowe koszty – kilkuprocentowa prowizja, obowiązkowa składka z tytułu ubezpieczenia, a czasami nawet płatne konto osobiste, z którego pobierane są kolejne raty. W praktyce różnice mogą być tak duże, że koszt kredytu na 15 tys. może się różnić między ofertami nawet o 6 tys. zł!

Z 4 proc. można zrobić nawet 10

To kolejny majstersztyk bankowych reklam. Obecnie średnie oprocentowanie najlepszych lokat oscyluje w okolicach 5-6 proc. Są jednak banki, które kuszą stawką znacznie wyższą, np. oprocentowaniem do 10 proc. Taką ofertę ma Inteligo. Problem w tym, że jest to lokata progresywna, a zysk na poziomie 10 proc. można osiągnąć tylko w ostatnim miesiącu. Średnie oprocentowanie wynosi 5 lub 5,23 proc. – w zależności od długości depozytu. A od zysku trzeba jeszcze odjąć 19-proc. podatek Belki. Rzeczywisty zysk wyniesie zatem nieco powyżej 4 proc.

Podobny chwyt stosował GetinOnline, oferując Lokatę Maratończyka. To depozyt 42-miesięczny, bo tyle kilometrów ma bieg maratoński. Choć reklama biła po oczach wielką 10-tką, w praktyce średnie oprocentowanie depozytu wynosiło 7,13 proc. (5,78 proc. po opodatkowaniu). A jeśli klient nie dobiegł do mety długiego maratonu i zerwał depozyt, otrzymał tylko 75 proc. odsetek.

Bezpłatne konto z haczykiem

Niemal każdy bank oferuje konto osobiste dla internautów. Niemal każdy bank podkreśla, że takie konto jest bezpłatne. I niemal każdy bank nie mówi wprost, że pobiera opłatę za kartę. Prowizji często można uniknąć wykonując określone operacje, ale w praktyce opłata za kartę jest integralnie związana z obsługą konta. Karta jest kluczem do środków zgromadzonych na rachunku.

Inny przykład niedomówień to oferta depozytu powiązanego z kontem. Owszem, bank jest w stanie zaoferować nawet 9 proc. na lokacie, ale stawia drobny warunek – klient musi otworzyć konto osobiste. A takie konto nie zawsze jest bezpłatne. Co niektórzy uzależniają natomiast oprocentowanie od wykupienia dodatkowych produktów, np. programu systematycznego oszczędzania (np. Idea Bank i słynne IKE na 8,5 proc.).

Wybrane przykłady to tylko kropla w morzu bankowych niedomówień. Wystarczy przyjrzeć się bliżej dowolnej reklamie, by pozbyć się złudzeń na temat wyjątkowych cech danego produktu. Czy zatem reklama kłamie? Nie. Każda z nich ma w sobie ziarnko prawdy. Za to eksponuje tylko wybrane fakty.

Źródło: Bankier.pl

parabanki 2012-08-20
Redakcja PRNews.pl
Tagi: parabanki

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców