Umowy Providenta spełniają wszystkie wymogi Ustawy o kredycie konsumenckim, która weszła w życie pod koniec 2011 r. i postawiła przed przedsiębiorcami konieczność stosowania dużo bardziej rygorystycznych warunków dotyczących udzielania kredytów.
Głównym celem przeprowadzonej w okresie od marca do listopada 2012 roku przez UOKiK analizy było wykrycie naruszeń i wyeliminowanie niekorzystnych dla konsumentów praktyk. Urząd zbadał 147 wzorców umów, przekazanych przez 31 badanych instytucji finansowych, oceniając ich zgodność z obowiązującymi przepisami prawa. W badaniu wzorców umów stosowanych przez przedsiębiorców zostały przeanalizowane trzy rodzaje instytucji finansowych, udzielających kredyty konsumenckie. Pod lupę urząd wziął banki (w tym banki spółdzielcze i instytucje kredytowe), spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe (SKOK) oraz firmy pożyczkowe.
Rozległa tematyka badania została podzielona na poszczególne obszary tj. przekaz reklamowy, formularz informacyjny do umowy, naruszenie przepisów dotyczących informowania o RRSO, całkowita kwota i całkowity koszt kredytu (art. 24-25 u.k.k.), naruszenie przepisów dotyczących odstąpienia od umowy (art. 53 i 54 u.k.k.), postanowienia dotyczące ubezpieczenia kredytu, postanowienia dotyczące rozwiązania umowy oraz inne postanowienia niedozwolone. W opinii UOKiK praktycznie ze wszystkich wymienionych zapisów Provident wywiązuje się wzorcowo, a umowy przedstawiane klientom są zgodne z obowiązującym prawem.
Dla przykładu, w przekazach reklamowych nie stwierdzono naruszeń dotyczących kredytu konsumenckiego, podobnie w przypadku wymogu kompletności formularza oraz terminu jego ważności. RRSO jest liczone w sposób właściwy, co potwierdza opinia urzędu: ” Przy przedstawianiu całkowitej kwoty kredytu Provident ujmował w niej również kwotę pożyczki przeznaczoną na pokrycie kosztów kredytu. Jednocześnie Provident wychodząc naprzeciw sugestiom Prezesa Urzędu, zmienił sposób obliczania całkowitej kwoty kredytu, tak że nie ujmuje w niej części pożyczki udostępnianej konsumentowi na pokrycie kredytowanych kosztów. Kwota tychże kosztów jest aktualnie wykazywana jednorazowo tylko w kwocie całkowitych kosztów kredytu”.
W przypadku interpretacji przepisów dotyczących odstąpienia od umowy Provident umożliwia swoim klientom tylko zwrot wypłaconej im kwoty, a za okres od dnia wypłaty pożyczki do dnia, w którym upływa 30-dniowy termin jej zwrotu, nie są naliczane żadne odsetki (ani od wypłaconej kwoty pożyczki ani od kredytowanych kosztów). „Bardzo się cieszymy z wyników badania i mamy ogromną satysfakcję, że test UOKiK wypadł pozytywnie. W naszej codziennej pracy dokładamy wszelkich starań, by umowy Providenta były maksymalnie przejrzyste, czytelne, zrozumiałe dla klienta oraz spełniały najwyższe standardy.” – mówi Alicja Kopeć, dyrektor pionu prawnego, doradca zarządu Provident Polska.
Jedyne zastrzeżenie urzędu dotyczy postanowień w kwestii ubezpieczenia kredytu, oferowanego przez partnera Providenta – firmę Amplico Life S.A. W opinii UOKiK zapis pozwalający na swobodny i nieograniczony dostęp zakładu ubezpieczeń do wszelkich danych osobowych dotyczących zdrowia konsumenta, pochodzących nie tylko od podmiotów wykonujących działalność leczniczą, ale też innych zakładów ubezpieczeń i wszystkich osób, które takie dane posiadają, narusza interes konsumenta. Mimo że GIODO (Generalny Inspektor Danych Osobowych) nie dopatrzył się w tym zapisie nadużyć, Provident razem z Amplico Life S.A. postanowiły przyjrzeć się raz jeszcze umowie ubezpieczenia, by wyjaśnić ewentualne niedopatrzenia.
Badanie przeprowadzone przez UOKiK wykazało, że rynek kredytów konsumenckich zyskuje coraz bardziej cywilizowany charakter, rośnie także świadomość konsumentów, którzy zaczynają dostrzegać potrzebę edukacji w tym zakresie. Provident, jako odpowiedzialny i rzetelny pożyczkodawca, w pełni popiera wszelkie działania zmierzające do edukowania klientów, jak bezpiecznie zaciągnąć pożyczkę gotówkową.
Provident Polska S.A
