PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
    • Polska bankowość w liczbach – raporty kwartalne
    • Aktywa banków
    • Bankomaty
    • Bankowość mobilna
    • Bankowość internetowa
    • Konta
    • Karty debetowe
    • Karty kredytowe
    • Karty HCE
    • Kredyty hipoteczne
    • Liczba klientów
    • Placówki
    • Zatrudnienie
    • e-administracja
  • Instytucje
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • Diners Club
    • DNB
    • EuropAssistance
    • First Data
    • Getin Noble Bank
    • HSBC Polska
    • Idea Bank
    • ING Bank Śląski
    • Inteligo
    • Marken Systemy Antywirusowe
    • Mastercard
    • mBank
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • Polski Standard Płatności
    • Provema
    • Prudential
    • PZU
    • Raiffeisen Polbank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • Standard Chartered Polska
    • T-Mobile Usługi Bankowe
    • Toyota Bank Polska
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Pod lupą
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Who is who
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeUOKiK ukarał kolejną firmę. Mogo pobierała bezprawnie dodatkowe opłaty

UOKiK ukarał kolejną firmę. Mogo pobierała bezprawnie dodatkowe opłaty

Facebook0 Twitter0 Wykop Google+ Linked in0
Informacje 22.01.2021 (12:38) informacja prasowa

Ponad 320 tys. zł łącznej kary dla MOGO za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i obowiązek usunięcia ich trwających skutków – to decyzja Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego. Przedsiębiorca ma zwrócić poszkodowanym konsumentom bezprawnie pobrane opłaty – należy złożyć w tym celu reklamację. Działania spółki łamały ustawę o kredycie konsumenckim i o ochronie konkurencji i konsumentów, były także sprzeczne z dobrymi obyczajami.

UOKiK
UOKiK, fot. Mateusz Szymański, Bankier.pl

MOGO sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie to firma udzielająca kredytów i pożyczek na zakup samochodu bądź pod zastaw samochodu. Firma pobierała od swoich klientów dodatkowe opłaty z tytułu zaległości w spłacie kredytu. W sytuacji, kiedy konsument nie spłacał kredytu, spółka MOGO przejmowała przewłaszczony samochód. Zanim jednak dochodziło do sprzedaży samochodu, pojazdy parkowane były na płatnym parkingu i przedsiębiorca pobierał dodatkowe opłaty za tzw. postojowe, którymi obciążał konsumenta. Inną formą dodatkowych nakładów pieniężnych, których nie uwzględniano ani nie wymieniono w umowie, były opłaty za holowanie samochodu. Te praktyki również generowały dodatkowe koszty dla dłużników.

Spółka nie określiła za co będzie pobierać opłaty i jaki jest ich katalog. Umowy nie zawierały informacji o wysokości opłat z tytułu zaległości w spłacie pożyczki, w związku z tym konsumenci nie byli świadomi, jaka będzie ostateczna wysokość zadłużenia wynikająca z zaciągniętej pożyczki. MOGO przekazywało konsumentom niepełne informacje na temat kosztów kredytu, które nie uwzględniały opłat związanych z czynnościami windykacyjnymi. Ponadto zdarzało się, że łączne kwoty pieniężne pobierane przez firmę z tytułu zaległości w spłacie kredytu przekraczały limit ustawowy.

– Firma pożyczkowa MOGO swoimi praktykami naruszała zbiorowe interesy konsumentów. Przedsiębiorca wykorzystywał niewiedzę swoich klientów co do faktycznie ponoszonych kosztów związanych z umową – nie określał za co będzie pobierać opłaty i jaki jest ich katalog. Leżało to w sprzeczności nie tylko z prawem, ale również z dobrymi obyczajami. Ponadto Spółka pobierała również od konsumentów spóźniających się ze spłatą pożyczki opłaty przekraczające limit ustawowy – tłumaczy Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

W czasie trwającego postępowania MOGO złożyło wniosek do UOKiK o wydanie decyzji zobowiązującej, jednak zaproponowane przez przedsiębiorcę działania były niewystarczające – niedostatecznie zabezpieczałyby interes konsumentów na przyszłość.

– Spółka działa jako instytucja pożyczkowa, a stosowane przez nią nieuczciwe praktyki uderzają w konsumentów znajdujących się nierzadko w trudnej sytuacji finansowej. Nie bez znaczenia pozostaje także szeroki zakres terytorialny stosowania tych działań, obejmujący obszar całego kraju. Biorąc pod uwagę te okoliczności, nałożyłem na firmę pożyczkową MOGO karę ponad 320 tys. zł oraz zobowiązałem firmę do usunięcia trwających skutków naruszenia zbiorowych interesów konsumentów – dodaje Prezes UOKiK.

W jaki sposób MOGO ma usunąć negatywne skutki jej praktyki po uprawomocnieniu się decyzji:

  • Przedsiębiorca jest zobowiązany poinformować każdego konsumenta, od którego zostały pobrane opłaty z tytułu zaległości w spłacie kredytu łącznie przekraczającego limit ustawowy o możliwości reklamacji. Konsumencie, jeśli pobrano od Ciebie maksymalne odsetki oraz dodatkowe opłaty z tytułu zaległości możesz wystąpić do przedsiębiorcy z wnioskiem o zwrot nadpłaconej kwoty pożyczki.
  • MOGO na podstawie reklamacji konsumentów zwróci im uiszczone opłaty windykacyjne, pobrane przy jednoczesnym naliczeniu odsetek maksymalnych za opóźnienie w spłacie pożyczki. Spółka ma na to 30 dni od dnia złożenia reklamacji.
  • Firma ma złożyć oświadczenie na swojej stronie internetowej, w której przyzna się do stosowania zakwestionowanych praktyk. Powinno to zwiększyć wśród konsumentów wiedzę o przepisach chroniących ich prawa – oświadczenie wskazuje bowiem jakie działania przedsiębiorców podejmowane wobec konsumentów mogą być uznane za sprzeczne z prawem.

Szczegóły sprawdź w decyzji Prezesa UOKiK. Rozstrzygnięcie nie jest prawomocne. Przedsiębiorca ma prawo odwołać się do sądu.

Źródło: UOKiK

Udostępnij: Facebook0 Twitter0 Wykop Google+ Linked in0
2021-01-22
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 mBank zamyka punkty usług maklerskich. Zostanie tylko jedna placówka
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
26.02.2021 (13:45)

mBank zamyka punkty usług maklerskich. Zostanie tylko jedna placówka

mBank poinformował klientów, że z dniem 1 marca zamknie większość punktów usług maklerskich Biura maklerskiego. Do …

a 0 Alior Bank zakończył czwarty kwartał 2020 r. zyskiem netto w wysokości 120,3 mln zł
26.02.2021 (11:46) – informacja prasowa

Alior Bank zakończył czwarty kwartał 2020 r. zyskiem netto w wysokości 120,3 mln zł

Alior Bank wypracował 911,4 mln PLN przychodów i zakończył czwarty kwartał 2020 r. zyskiem netto w wysokości 120,3 …

a Kariera w finansach 0 Niepokojące wyniki badań: Pandemia głównie pogrąża młodych, zamożnych i dobrze wykształconych Polaków
26.02.2021 (09:36) – informacja prasowa

Niepokojące wyniki badań: Pandemia głównie pogrąża młodych, zamożnych i dobrze wykształconych Polaków

Przeszło czterech na dziesięciu Polaków twierdzi, że ich zdrowie psychiczne ucierpiało w czasie pandemii. Głównie …

a 0 Do OLX Group dołącza obido, platforma dla deweloperów mieszkaniowych
26.02.2021 (08:37) – informacja prasowa

Do OLX Group dołącza obido, platforma dla deweloperów mieszkaniowych

OLX Group nabyła obido, serwis łączący deweloperów mieszkaniowych z potencjalnymi klientami. – Obido wpisuje się …

a Analizy 0 W 2020 roku kredyty dostawali posiadacze gotówki
26.02.2021 (08:34) – informacja prasowa

W 2020 roku kredyty dostawali posiadacze gotówki

Ubiegły rok był niecodzienny pod wieloma względami. Paradoksem na rynku kredytów mieszkaniowych było to, że …

a 0 KNF ustanowiła kuratora w Krakowskim Banku Spółdzielczym
26.02.2021 (06:37) – informacja prasowa

KNF ustanowiła kuratora w Krakowskim Banku Spółdzielczym

Komisja Nadzoru Finansowego w dniu 24 lutego 2021 r. jednogłośnie zdecydowała o ustanowieniu z dniem 1 marca 2021 …

PRNews.pl

Zobacz również

(Nie)porozumienie z nowymi pracownikami Banku Pekao

(Nie)porozumienie z nowymi pracownikami Banku Pekao

„Mówi się o zwolnieniach grupowych”, „kiedy nas…

Straszą włamaniem na konto. Trwa atak na klientów banków

Straszą włamaniem na konto. Trwa atak na klientów banków

Trwa masowy atak na klientów mBanku, Banku…

Zmiany limitow przelewów Blik i ekspresowych w mBanku

Zmiany limitow przelewów Blik i ekspresowych w mBanku

mBank wprowadza zmiany. Koniec ze zlecaniem przelewów…

KNF: Getin Noble Bank ma lepszą niż Idea Bank sytuację kapitałową i płynnościową

KNF: Getin Noble Bank ma lepszą niż Idea Bank sytuację kapitałową i płynnościową

Getin Noble Bank ma lepszą niż Idea…

Kryptowaluta Facebooka – Europejski Bank Centralny chce mieć ostatnie słowo

Kryptowaluta Facebooka – Europejski Bank Centralny chce mieć ostatnie słowo

Europejski Bank Centralny życzy sobie prawa veta…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Sergiusz Rześki:

Nie tylko przy upadłości umarzają długi. Mogą to też zrobić przed jak się …

nie, 28 lut 2021 (16:16) • 10 najważniejszych rzeczy, które powinieneś wiedzieć o upadłości konsumenckiej

Beata Mnich:

Należę do programu oddłużającego splacamswojedlugi.pl który pomaga wyjść z zadłużenia. Osoby tam pracujące …

sob, 27 lut 2021 (20:04) • Jak nie odziedziczyć długów? – poradniki Rzecznika Finansowego

Good News:

Witam, mieszkam w Louisville w stanie Kentucky, chcę bardzo podziękować medallion Financial Investments …

sob, 27 lut 2021 (13:58) • Alior Bank zawiązuje dodatkowe rezerwy w związku z epidemią koronawirusa

Zbigniew Adamski:

do 10 000 zł to podpucha równie dobrze mogliby dać 7% do 5 …

śr, 24 lut 2021 (17:29) • Pekao proponuje klientom Idea Banku lokatę na 3 proc. Ale stawia kilka warunków

Alior Loans:

Ahoj. Chcete se zbavit financních potíží? Nebo potrebujete pujcku k rozšírení svého podnikání? …

wt, 23 lut 2021 (19:56) • Świąteczna kampania Pilnej Pożyczki w Internecie

  • Kredyt gotówkowy
  • Pit 36
  • 1 procent
  • Pit 11
  • SMART Bankier
  • Pit 2020
  • Pit 39
  • Pit online
  • Pit 8c
  • Rozliczenie PIT
  • e-Deklaracje 2019
  • Kalkulator brutto netto
  • Twój e-pit
  • Pity
  • Pit 28
  • Przelicznik walut
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2021 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców