PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeW trakcie pandemii spadło zaufanie do instytucji finansowych. Wyniki badania

W trakcie pandemii spadło zaufanie do instytucji finansowych. Wyniki badania

Informacje 13.09.2021 (12:07) informacja prasowa

W czasie pandemii wielu Polaków przekonało się do zdalnych usług. Coraz chętniej robimy zakupy przez internet, pracujemy zdalnie, korzystamy z rozrywki online (np. serwisów streamingowych). Z badania Blue Media “Finanse Polaków w czasie pandemii”, zrealizowanego przez agencję badawczą Satisface, wynika jednak, że staliśmy się bardziej ostrożni korzystając z usług instytucji finansowych i fintechów. Coraz baczniej przyglądamy się także globalnym koncernom technologicznym.

fot. Mike Chai / Pexels

Banki od lat wzbudzają największe zaufanie spośród wszystkich instytucji działających na rynku usług finansowych i są pod tym względem niekwestionowanym liderem. Z kolejnych edycji badania Blue Media wynika, że od lat cieszą się one stabilnym zaufaniem 72-75 proc. respondentów. Choć w ostatnim roku wydaje się, że banki zaczęły nieznacznie tracić ten kredyt zaufania, i tak pozostawiają w tyle inne instytucje, np. globalne koncerny technologiczne. Banki są najbardziej wiarygodną instytucją świadczącą usługi finansowe wśród wszystkich badanych grup, niezależnie od płci, wieku czy miejsca zamieszkania.

Zaufanie do instytucji finansowych

Zaufanie do instytucji jest bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na chęć skorzystania z jej usług. Wyżej cenione jest tylko bezpieczeństwo. Te dwie wartości wydają się ze sobą korelować. Uważamy banki za bezpieczne, coraz bardziej im ufamy i chętnie korzystamy z ich usług. Tendencja ta nasiliła się w ciągu dwóch ostatnich lat – w 2019 r. renoma bezpieczeństwa instytucji była kluczowa średnio dla co trzeciego klienta, w latach 2020 i 2021 już dla co drugiego. Cena i wygoda w przypadku usług finansowych nie mają obecnie większego znaczenia – nieco bardziej cenią je sobie osoby młode.

Czynniki wpływające na korzystanie z usług finansowych

Konto bankowe jest także drugą – po profilu zaufanym – najchętniej akceptowaną metodą potwierdzania tożsamości w internecie. Choć bardzo niechętnie udostępniamy dane dotyczące rachunku bankowego, najbardziej skłonni jesteśmy udzielić takiej informacji właśnie innemu bankowi.

– W okresie pandemii, czyli na przełomie lat 2020/2021, spadło zaufanie do wszystkich instytucji niefinansowych. Widać, że pieniądze chcemy inwestować przede wszystkim bezpiecznie i za ten komfort jesteśmy nawet w stanie zapłacić więcej niż za usługi świadczone przez podmioty, które z różnych powodów darzymy mniejszym zaufaniem. Przed pandemią cena usług miała większe znaczenie. Teraz do finansów podchodzimy ostrożniej, większą uwagę zwracając na renomę i stabilność instytucji, której powierzamy nasze pieniądze – mówi Wojciech Murawski, członek zarządu Blue Media.

Usługi finansowe w instytucjach niefinansowych

Niemal połowa badanych nie jest skłonna korzystać z usług finansowych w instytucjach niefinansowych, zaledwie około 10 proc. badanych nie ma przed tym oporu. Bardziej otwarci są ludzie młodzi, mężczyźni i mieszkańcy wsi.

Skłonności do korzystania z usług finansowych w instytucji finansowej

– Deklarowany sceptycyzm do usług finansowych oferowanych przez instytucje niefinansowe może u wielu osób być pozorny. Część ankietowanych może nie zdawać sobie sprawy, że tak naprawdę korzysta z nich już od dawna. Z innych badań wiemy, że usługi fintech – płatności odroczone, karty wielowalutowe albo kantory online – w Polsce cieszą się szybko rosnącą popularnością i nieprzerwanie zwiększają swój udział w rynku, a klienci chwalą je sobie za szybkość i wygodę. Faktyczny odsetek osób korzystających i gotowych skorzystać z usług fintechów może więc być znacznie wyższy niż deklarowany w badaniu. Ta rozbieżność między deklaracjami klientów a faktycznym zainteresowaniem tego typu usługami pokazuje, że fintechy i banki budują już w Polsce całkiem sprawny system współpracy – te pierwsze, dostarczając na rynek innowacje, a te drugie, sprawnie je implementując i pokazując jak skalować biznes – mówi Wojciech Murawski z Blue Media.

W okresie pandemii spadło także zaufanie do usług finansowych świadczonych przez globalne koncerny technologiczne, choć tutaj jest to powiązane z ogólnym spadkiem zaufania do tego typu instytucji. Warto jednak przy tym zaznaczyć, że próba ujęta w tym wątku badania była zbyt mała, by wyciągać na jej podstawie daleko idące wnioski.

Co ciekawe, największe zaufanie zarówno do firm telekomunikacyjnych, jak i globalnych koncernów technologicznych, ma najstarsza grupa respondentów (w wieku 55+).

Deklarowany brak zaufania do instytucji niefinansowych może być w znacznym stopniu powiązany z nieufnością do nowych technologii. Na pytanie, czy nowe technologie wprowadzane przez instytucje finansowe można uznać za w pełni bezpieczne, twierdząco odpowiedziało zaledwie 23 proc. respondentów. Jednocześnie zaufanie do banków, które stale rozwijają swoją ofertę o takie usługi, jest na stałym poziomie ponad 70 proc.

Chronimy informacje o sobie

Spowodowany pandemią skok korzystania z nowych technologii w internecie idzie w parze z coraz większą świadomością, jakie dane na swój temat udostępniamy i komu, szczególnie gdy są to informacje dotyczące finansów. Zaledwie 13 proc. badanych wyraziło skłonność do udostępnienia informacji o swoim rachunku bankowym w celu uzyskania lepszej oferty finansowej. Zdecydowanie “nie” powiedziało 45 proc. Proporcje te od lat nie ulegają większym zmianom. Najbardziej skłonni do udzielania takich informacji są mężczyźni, ludzie młodzi (poniżej 35. roku życia) i mieszkańcy wsi.

Spośród wszystkich osób skłonnych do udzielenia informacji o swoim rachunku bankowym 42 proc. przekazałoby takie dane innemu bankowi, 36 proc. – operatorowi płatności jak Blue Media, 25 proc. – firmie telekomunikacyjnej, a 18 proc. – globalnemu koncernowi technologicznemu.

Podmioty akceptowalne w kontekście udostępniania danych finansowych

– Historia rachunku bankowego to dla wielu firm bezcenne źródło informacji pozwalające stworzyć bardzo dokładny profil klienta. Można na jego podstawie dowiedzieć się nie tylko, czy ma oszczędności i gdzie lubi robić zakupy, lecz nawet poznać stan jego zdrowia. Mamy coraz większą świadomość tego, jak informacje na nasz temat mogą być używane przez różne podmioty. Stąd może wynikać zauważalny ostatnio trend spadku zaufania do globalnych spółek technologicznych, które kojarzą nam się z szerokim wykorzystaniem danych w celach marketingowych. Tymczasem duże spółki technologiczne wcale nie potrzebują dostępu do naszego rachunku, by wiedzieć o nas naprawdę dużo. Wgląd w naszą prywatność daliśmy im już dawno, udostępniając informacje o lokalizacji naszego telefonu czy lajkując określone treści – komentuje ekspert.

Źródło: Blue Media

analizy 2021-09-13
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy

Sprawdź także:

a 0 BIK: Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez firmy pożyczkowe - październik 2025
08.12.2025 (04:21) – informacja prasowa

BIK: Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez firmy pożyczkowe - październik 2025

Polski rynek pożyczek pozabankowych opiera się na dwóch głównych segmentach (filarach) produktowych posiadających …

a 0 Bank Rozwoju Rady Europy wypłacił 125 mln euro kredytu Pekao Leasing na rozwój MŚP
08.12.2025 (04:19) – informacja prasowa

Bank Rozwoju Rady Europy wypłacił 125 mln euro kredytu Pekao Leasing na rozwój MŚP

Bank Rozwoju Rady Europy (Council of Europe Development Bank – CEB) wypłacił Pekao Leasing 125 mln euro drugiej …

a 0 Nadzór nad pośrednikami kredytowymi. To nie ochrona klientów, a ograniczanie konkurencji [komentarz]
08.12.2025 (04:18) – informacja prasowa

Nadzór nad pośrednikami kredytowymi. To nie ochrona klientów, a ograniczanie konkurencji [komentarz]

Ponad 40 tys. podmiotów pośredniczących w udzielaniu kredytów konsumenckich ma być kontrolowanych przez Komisję …

a 0 Podsumowanie 2025 roku w branży consumer finance
08.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Podsumowanie 2025 roku w branży consumer finance

Rok 2025 okazał się dla branży consumer finance okresem intensywnych zmian, w którym wzrost popytu na kredyty …

a 0 Automarket.pl otwiera się dla wszystkich. To drugi z ekosystemów zapowiedzianych w strategii PKO BP
08.12.2025 (04:13) – informacja prasowa

Automarket.pl otwiera się dla wszystkich. To drugi z ekosystemów zapowiedzianych w strategii PKO BP

Automarket.pl stał się od grudnia ogólnodostępną platformą ogłoszeniową z pełnym ekosystemem mobilności, wspieranym …

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

PRNews.pl

Zobacz również

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 roku polski sektor…

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców