Skuteczne i szybkie działanie patroli Warszawskiej Straży Miejskiej opiera się na dobrej współpracy i komunikacji pomiędzy operatorami obsługującymi telefony alarmowe oraz dyspozytorami zarządzającymi pracą załóg w terenie. Dla skrócenia czasu od wpłynięcia zgłoszenia do podjęcia interwencji, potrzebne było ściślejsze powiązanie tych dwóch działów i usprawnienie przepływu informacji między nimi. Poprzednio użytkowany przez Straż Miejską system informatyczny posiadał zasoby rozproszone w wielu bazach danych, przez co np. nie umożliwiał weryfikacji zgłoszeń dokonywanych w tej samej sprawie, ale różniących się w treści. Przestarzała technologia nie pozwalała ponadto na dalszy rozwój systemu wraz ze wzrostem liczby przetwarzanych informacji o zdarzeniach.
W połowie 2004 roku, Warszawska Straż Miejska rozpoczęła pierwsze prace nad sfinalizowaniem projektu nowego systemu. Przetarg publiczny na wykonanie systemu wygrała firma WASKO SA, mogąca pochwalić się realizacją pokrewnych systemów wspomagających działania służb porządkowych oraz ratowniczych w wielu miastach Polski.
„Dzięki nowemu systemowi możemy szybciej przekazywać do realizacji zgłoszenia o wydarzeniach, co wpływa decydująco na sprawność działania patroli. Wykorzystujemy także wiele możliwości analitycznych i statystycznych naszego systemu” – mówi Andrzej Dubiel, Naczelnik Wydziału Stanowisko Dowodzenia Straży Miejskiej m.st. Warszawy.
System Wspomagania Dowodzenia korzysta z jednej centralnej bazy danych, do której użytkownicy mają dostęp w ramach swoich uprawnień. Zastosowanie takiej architektury pozwoliło na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa danych i niezawodności całego systemu. System jest otwarty, modułowy, można łatwo uruchamiać następne funkcje oraz powiększać zakres danych przechowywanych w bazie. System rejestruje nie tylko samo zgłoszenie, ale całą historię konkretnego kontaktu, wspomaga obsługę poszczególnych zdarzeń, udziela niezbędnych podpowiedzi oraz obrazuje na mapie wektorowej położenie patroli dzięki zastosowaniu terminali samochodowych i odbiorników GPS produkcji Ente Sp. z o.o. Odciąża to kanały łączności radiowej i pozwala na lepsze wykorzystanie ich przepustowości, gdyż część komunikatów jest zastąpiona przez automatyczne sygnały lokalizacyjne, statusowe oraz tekstowe. Daje to także bardzo dobre możliwości nadzoru działania patroli w czasie rzeczywistym.
„Baza Oracle jest powszechnie znana jako świetnie sprawdzająca się w sprawnym przetwarzaniu dużych ilości danych. Rozrost naszej formacji i gwałtowne zwiększenie liczby wpływających zgłoszeń spowodowały, że w pewnym momencie podjęliśmy decyzję o przejściu na wyższy poziom technologiczny, który zagwarantuje nam niezawodność oraz bezpieczeństwo teraz i bezpieczny wzrost w następnych latach” – dodaje Andrzej Dubiel.
