PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościWykorzystujesz bazy danych osobowych? Pamiętaj o swoich obowiązkach

Wykorzystujesz bazy danych osobowych? Pamiętaj o swoich obowiązkach

Wiadomości 04.07.2017 (13:50) artykuł nadesłany

Dane osobowe to cenne informacje, które zbiera coraz więcej instytucji oraz podmiotów gospodarczych. Wymagają one odpowiedniej ochrony, a ich gromadzenie jest obarczone szeregiem zasad, których naruszenie grozi poważnymi sankcjami prawnymi. Przedsiębiorstwa oraz instytucje, które zdecydują się na proces tworzenia bazy danych osobowych potencjalnych klientów, powinny najpierw zapoznać się z najczęstszymi błędami, których będą musieli się wystrzegać.

 

1. Brak rejestracji bazy danych osobowych w GIODO.


Podmioty, które zbierają dane osobowe, zasadniczo muszą zgłosić ten fakt do Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, choć przepisy przewidują wyjątki od tego obowiązku, m.in.:. w przypadku przetwarzania danych osobowych wyłącznie w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdawczości finansowej albo w sytuacji, gdy został powołany administrator bezpieczeństwa informacji, który został zgłoszony GIODO do rejestracji. Samo zgłoszenie zbioru danych osobowych jest możliwe po dokonaniu procesu wdrażania gromadzenia danych osobowych, na który składa się: zaprojektowanie sposobu uzyskiwania zgód na przetwarzanie danych oraz zawarcia umowy, a także wdrożenie wymaganych przez prawo środków ochrony tych danych. Wszystkie te czynności wieńczy zgłoszenie zgromadzonego zbioru do GIODO. Ważne, że zgłoszenia zbioru danych do rejestracji należy dokonać przed rozpoczęciem przetwarzania danych, czyli przed pierwszą czynnością, jaką administrator może wykonać na danych. Wymogi te dotyczą każdego, kto w toku prowadzenia swojej działalności dokonuje przetwarzania, opracowywania, utrwalania, przechowywania, archiwizowania, modyfikowania, udostępniania lub usuwania pozyskanych danych osobowych potencjalnych klientów lub odbiorców treści o charakterze marketingowym. Przedsiębiorcy, naruszającemu prawo i nie wywiązującemu się z obowiązków grozi grzywna, kara ograniczenia wolności, a nawet kara pozbawienia wolności do roku.

2. Brak wszystkich wymaganych zgód na wysyłkę newslettera.


Zgodnie z obowiązującym prawem adresy e-mail mogą być potencjalnie traktowane jako dane osobowe. Oznacza to m. in., że od osób zapisujących się przy ich pomocy na rozsyłany przez firmę newsletter, należy uzyskać odpowiednie zgody na przetwarzanie danych osobowych. Dodatkowo ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ustawa o ochronie danych osobowych oraz ustawa prawo telekomunikacyjne nakładają obowiązek uzyskania osobnych zgód na przetwarzanie danych osobowych, wysyłkę informacji handlowej, a także korzystania z telekomunikacyjnego urządzenia końcowego dla celów marketingowych. Akceptacja warunków musi być wyrażona wprost, dobrowolnie oraz wyraźnie. Pod żadnym pozorem nie można jej domniemywać.

3. Wysyłka ofert handlowych oraz innych informacji pomimo braku wymaganych zgód.


Wysyłanie informacji handlowych, które nie były zamówione jest jednym z najpoważniejszych błędów, jakie można popełnić w e-mail marketingu. Stanowi także poważne naruszenie prawa, które może doprowadzić do roszczeń cywilnoprawnych wobec przedsiębiorcy. Aby uniknąć nieprzyjemności, warto pamiętać o podstawowej zasadzie skuteczności w e-mail marketingu, którą jest prowadzenie komunikacji wyłącznie z osobami, które wyraziły na to zgodę, czyli tzw. marketing za przyzwoleniem.

Najlepszym sposobem, aby mieć pewność, że na listę mailingową zapisane są osoby, które rzeczywiście są zainteresowane rozsyłanymi przez firmę treściami, a także gwarancję, że adresy zamieszczone w gromadzonej bazie danych są poprawnie zapisane i istniejące, jest stosowanie modelu double opt-in. Charakteryzuje się on tym, że do nowego subskrybenta dodatkowo wysyłana jest automatyczna wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Kliknięcie w łącze powoduje, że żądany adres e-mail zostaje aktywowany w bazie subskrybentów.

4. Brak możliwości rezygnacji z otrzymywania wiadomości mailowych oraz brak informacji o firmie.


Należy również pamiętać, aby w mailach wysyłanych w ramach newslettera znalazła się opcja umożliwiająca łatwe wypisania się z niego. Poważnym błędem, jest również brak stopki zawierającej informację o przedsiębiorcy w treści wiadomości e-mail.

Firmy powinny również pamiętać, że rzetelne wywiązywanie się ze wszystkich obowiązków prawnych wzmacnia u odbiorców pozytywny wizerunek przedsiębiorcy i sprawia, że postrzegają go jako podmiot świadomy, godny zaufania oraz rzetelnie wywiązujący się z ciążących obowiązków.

Katarzyna Kosicka-Polak, partner, radca prawny z kancelarii prawnej MKZ Partnerzy

2017-07-04
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców