W I kwartale br. Alior Bank wypracował 891,4 mln PLN przychodów. Pomimo trudnych warunków zewnętrznych bank poprawił zysk netto o 36 mln PLN r/r, co dało wynik w wysokości 108 mln PLN. Koszty działania były niższe o 13 proc. w ujęciu r/r i wyniosły 417,9 mln PLN. Wskaźnik C/I w I kw’21 znalazł się na poziomie 46,9 proc., a bez uwzględnienia składek na BFG 39,8 proc. Na koniec I kw.’21 współczynnik TIER1 wyniósł 13,14 proc., co oznacza 2 236 mln PLN nadwyżki kapitału ponad minima regulacyjne, natomiast TCR 15,27 proc. (2 299 mln PLN). Koszty ryzyka spadły o 18 proc. r/r z 296 mln PLN w I kw.’20 do 243 mln PLN w I kw.’21.
– Wyniki pierwszego kwartału br. wskazują na znaczące odbicie w wielu kluczowych aspektach funkcjonowania Alior Banku. To efekty pracy całego zespołu, dzięki której bank powraca na ścieżkę osiągania stabilnych, dobrych wyników finansowych. Co więcej, już dziś jesteśmy na drodze do realizacji ambitnych planów w kolejnych kwartałach. Tworzymy solidną bazę, zarówno pod kątem aktywów, jak i klientów, która pozwoli na dynamiczny rozwój po zakończeniu pandemii COVID-19. Budowanie rozwijającej się instytucji finansowej, otwartej na nowoczesne technologie pozwoli nawiązywać silniejsze i trwalsze relacje z odbiorcami naszych usług – mówi Iwona Duda, Prezes Zarządu Alior Banku.
Digitalizacja i kolejne usprawnienia w obsłudze klienta
Stale wzrasta znaczenie kanałów cyfrowych w codziennym korzystaniu z usług bankowych. Liczba użytkowników aplikacji Alior Mobile konsekwentnie rośnie od kilku kwartałów i aktualnie wynosi 630 tys., co daje przyrost o 25 proc. r/r.
Alior Bank kontynuuje budowanie ekosystemu usług pozabankowych w aplikacji mobilnej. Chce rozwijać kanały cyfrowe poprzez wdrażanie funkcjonalności, wykraczających poza codzienne zarządzanie finansami. Celem jest wzrost uproduktowienia klientów, czyli dostarczenia im szerokiego wachlarza zarówno bankowych, jak i pozabankowych usług, w których każdy znajdzie rozwiązania na miarę swoich potrzeb. W pierwszym kwartale 2021 roku Alior Bank m.in. umożliwił klientom nadanie ePINu w Alior Online stanowiącego dodatkowy czynnik zabezpieczający w internecie, a klienci korzystający z oferty kredytowej w procesie zdalnym otrzymali równocześnie dostęp do kanałów cyfrowych banku (Alior Online i Alior Mobile).
– Wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych służących klientom stanowi dla nas główny kierunek rozwojowy. Naszym celem jest dostarczenie im funkcjonalności, które zaadresują najważniejsze potrzeby wykraczające poza standardowe usługi finansowe. Użytkownicy aplikacji mobilnej coraz chętniej korzystają z palety oferowanych już przez bank usług dodanych, jak: Bilety MPK, łatwe parkowanie oraz coraz bardziej popularne przejazdy autostradami – mówi Agata Strzelecka, Wiceprezes Zarządu Alior Banku, odpowiedzialna za obszar IT, w tym bezpieczeństwo elektroniczne, jakość rozwiązań informatycznych i rozwój oprogramowania.
W pierwszym kwartale 2021 roku Alior Bank uruchomił głosową asystentkę infolinii infoNina, która pomaga usprawnić kontakt z klientami. Voicebot rozpoznaje intencję rozmówcy i na tej podstawie przekierowuje go do odpowiedniego doradcy. W kolejnym etapie rozwoju tej usługi, asystentka głosowa przeprowadzi klientów przez podstawowe czynności, m.in. jak się zalogować do aplikacji mobilnej, opowie czym charakteryzują się wybrane produkty i usługi bankowe oraz jakie należy spełnić warunki, aby móc z nich skorzystać.
Dobra sprzedaż kluczowych produktów
– Alior Bank skutecznie wykorzystał rosnący popyt na kredyty hipoteczne. W analizowanym okresie odnotowaliśmy wzrost sprzedaży w tym segmencie o 58 proc. r/r, osiągając poziom 746 mln PLN. Tym samym liczba klientów z kredytem na zakup nieruchomości wzrosła o 12 proc. r/r. Chcemy utrzymać wolumen sprzedaży hipotek, które są jednym z filarów strategii biznesowej banku, dlatego aktywnie dostosowujemy ofertę do oczekiwań rynku, a tym samym wzmacniamy w nim swój udział – mówi Dariusz Szwed, Wiceprezes Zarządu Alior Banku, odpowiedzialny za produkty i sprzedaż w zakresie klienta indywidualnego i biznesowego.
Alior Bank wypracował również wzrosty w całym segmencie kredytów konsumenckich (consumer finance), gdzie sprzedaż zwiększyła się o 5 proc. r/r, a liczba klientów z tego typu produktem o 15 proc. r/r. Spółka rozwija się w strategicznym obszarze oferty EKO. W pierwszym kwartale 2021 roku odnotowano 3,2 tys. nowych umów oraz 94,2 mln PLN wolumenu sprzedaży w tym segmencie.
Na koniec I kwartału 2021 r. Alior Bank obsługiwał ponad 4,4 mln klientów i posiadał 200 oddziałów własnych oraz 459 placówki partnerskie bankowości detalicznej i biznesowej.
Stabilny poziom kosztów ryzyka i bezpieczna pozycja kapitałowa
Poziomy współczynników kapitałowych TIER1 (13,14 proc.) oraz TCR (15,27 proc.) na koniec I kw. 2021 pozostawiają znaczne bufory ponad minima regulacyjne na poziomie odpowiednio: 464 p.b. (2 236 mln PLN) oraz 477 p.b. (2 299 mln PLN). Pozycja płynnościowa jest utrzymywana na bezpiecznym poziomie, co potwierdza wysoki poziom wskaźnika LCR, który wyniósł w I kw. 180 proc. Bank osiągnął stabilny poziom kosztów ryzyka, które w analizowanym okresie spadły o 18 proc. r/r i wyniosły 243 mln PLN, co oznacza zmniejszenie CoR r/r z 1,93 proc. do 1,59 proc.
– Zmiana polityki kredytowej zaczyna przynosić wymierne efekty. W wyniku działań podjętych w 2020 roku w zakresie zarządzania ryzykiem portfela kredytowego oraz na podstawie aktualnych zachowań naszych klientów, przewidujemy, że zakładany w 2021 r. CoR może być wyraźnie niższy niż planowany. Nie widzimy również zagrożenia dla kosztów ryzka, jakie bank przyjął w zaktualizowanej strategii na 2021 rok. Warunkiem niezbędnym do spełnienia tego celu jest stabilizacja sytuacji gospodarczej związanej z COVID-19 – mówi Maciej Brzozowski, Wiceprezes Zarządu Alior Banku, odpowiedzialny za obszar ryzyka.
Pogłębianie relacji z klientem biznesowym
Alior Bank utrzymuje wzrost liczby klientów biznesowych i pogłębia relacje, stając się dla nich bankiem pierwszego wyboru. W I kw. odnotował w tym segmencie wzrost o 5 proc. r/r., a liczba użytkowników produktu BankConnect wzrosła o 24 proc. r/r. Bank obsługuje już 221 tys. mikroprzedsiębiorców, którzy aktywnie korzystają z oferowanych im usług. Już ponad 75 tys. z nich płaciło składki ZUS oraz podatki za pośrednictwem konta w Alior Banku (+12 proc. r/r). Z kolei o 31 proc. r/r wzrosła liczba wykonywanych przez nich przelewów natychmiastowych.
Po spadkach spowodowanych pandemią COVID-19 oraz korektach polityk kredytowych nastąpiło widoczne odbicie sprzedaży kluczowych produktów segmentu klienta biznesowego. Łączny limit kredytowy im przyznany wzrósł do 1,8 mld PLN, co daje 33 proc. wzrost r/r.
Dalsze wzrosty w spółkach Grupy
Alior Leasing kontynuuje pozytywne trendy w swoich wynikach. Sprzedaż leasingu i pożyczki w pierwszym kwartale 2021 roku znalazła się na poziomie 717 mln PLN (+39 proc. r/r). Na koniec analizowanego okresu saldo portfela należności wyniosło 5,6 mld PLN. Mimo pandemii liczba zainteresowanych ofertą spółki wzrosła o blisko 17 tys. r/r i wynosi obecnie 71 tys.
Wysoki poziom sprzedaży netto zarządzanych przez siebie funduszy inwestycyjnych wypracowało z kolei Alior TFI, osiągając wynik na poziomie 218 mln PLN. Do końca pierwszego kwartału aktywa pod zarządzaniem w funduszach otwartych wzrosły o 114 proc. r/r, dając tym samym wartość na poziomie 1,35 mld PLN.
W I kw. 2021 r. Biuro Maklerskie pozyskało 1,6 tys. nowych rachunków maklerskich, z czego 80 proc. z nich założono w kanałach zdalnych oraz ponad 200 rachunków Alior Trader. Wolumen obrotu akcjami wzrósł r/r o 136 proc., a liczba złożonych zleceń o 63 proc.
Kluczowe wskaźniki finansowe w I kw. 2021 roku:
- Przychody: 891,4 mln PLN; zysk netto: 108 mln PLN.
- Wskaźnik ROE na poziomie 6,69 proc.
- Bezpieczna pozycja kapitałowa oraz płynnościowa banku. Współczynnik TIER1 na poziomie 13,14 proc., a TCR 15,27 proc. Nadwyżka ponad wymogi regulacyjne dla TIER1 wynosi 464 p.b. (2 236 mln PLN), a TCR 477 p.b. (2 299 mln PLN).
- CoR w I kw.’21 na poziomie 1,59 proc., wobec 1,93 proc. w I kw. 2020 r.
- Marża odsetkowa netto (NIM) banku w analizowanym okresie wyniosła 3,67 proc.
Źródło: Alior Bank