W I kwartale 2013 roku Citi Handlowy wypracował skonsolidowany zysk netto w wysokości 355,4 mln zł, co oznacza wzrost o 111,9 mln zł (tj. 45,9%) w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. W tym samym okresie przychody Grupy zwiększyły się o 56,1 mln zł (tj 7,6%) i osiągnęły poziom 794,7 mln zł.
Bank zakończył pierwszy kwartał 7,6 proc wzrostem rok do roku wyniku z opłat i prowizji, który na koniec I kwartału 2013 wyniósł 163,6 mln zł, w dużym stopniu dzięki zwiększonej prowizji z tytułu działalności maklerskiej DM Citi Handlowy, a także w wyniku zwiększenia obrotów akcjami o 28,8 proc rok do roku.
Pierwsze trzy miesiące 2013 przyniosły jeden z najwyższych kwartalnych wyników finansowych w historii w zakresie działalności skarbcowej – 292,7 mln zł w IQ2013 wobec 189,9 mln zł w IQ2012. Wzrost ten był związany z realizacją zysków w sprzyjajacych warunkach na krajowym rynku długu. Dodatkowym potwierdzeniem silnej pozycji były otrzymane wyróżnienia – TreasuryBond Spot Poland od GPW za aktywność na sesjach fixingowych i największe obroty w 2012 roku, oraz pozycja lidera w konkursie na pełnienie funkcji Dealera Skarbowych Papierów Wartościowych Ministerstwa Finansów. Działalność na rynkach finansowych w tym kwartale szczególnie wspierał DM Citi Handlowy, który w okresie tym osiągnął spektakularny wynik.
12,4 proc obrotów akcjami na rynku wtórnym realizowano za pośrednictwem brokera Citi Handlowy, co dało DM Citi Handlowy I pozycję na rynku. Wartość transakcji sesyjnych i pakietowych zawartych za pośrednictwem DM Citi Handlowy na rynku akcji na GPW wyniosła 17,7 mld zł i zwiększyła się o 28,8% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Co kluczowe, DM Citi Handlowy był jedynym Domem Maklerskim na rynku, który wziął udział we wszystkich najważniejszych transakcjach na rynku kapitałowym w tym okresie – w jego portfelu znalazły się oferty BZ WBK, Pekao SA, PKO BP, NG2, Dexia czy Polskiego Holdingu Nieruchomości, czyli projekty na skalę milionów złotych.
W I kwartale koszty działania i ogólnego zarządu spadły i wyniosły 344,7 mln zł wobec 415,0 mln zł, co oznacza spadek o 16,9 proc wobec I kwartału 2012. Koszty niższe o ponad 70 mln zł są pochodną przeprowadzonej w 2012 roku optymalizacji sieci i restrukturyzacji zatrudnienia. Wskaźnik kosztów do dochodów wyniósł 43 proc versus 56 na koniec marca 2012. Tym samym utrzymany został cel strategiczny ze wskaźnikiem koszty/dochody na poziomie poniżej 50 proc.
Zgodnie ze strategią Citi Handlowy rozwija bankowość detaliczną dla klientów zamożnych. W I kwartale 2013 roku liczba aktywnych klientów zamożnych, których bank definiuje przez pryzmat zdeponowanej w Citi Handlowy kwoty 200 tys. zł wzrosła o 6 proc. W tym samym czasie bank odnotował znaczący wzrost depozytów bieżących i sald na kontach oszczędnościowych w I kwartale 2013 roku o 13% kw./kw. (12% r./r.). Łączne saldo zgromadzonych na kontach oszczędnościowych środków wyniosło niemal 3 mld zł na 195,7 tys. rachunkach wobec 222 tys. kont oszczędnościowych o łącznym saldzie 2,5 mld zł w roku ubiegłym. W I kwartale bank pozyskał też ponad 22 tys. nowych Kart Kredytowych. Wyższy o 36% kw./kw. I 40% r./r. wynik sprzedażowy to zasługa m.in. unikatowego na polskim rynku modelu sprzedaży Kart Kredytowych, który opiera się na współpracy z ponad 5 agencjami.
Bank konsekwentnie broni wysokiej jakości obsługi w strategicznych obszarach. W I kwartale 2013 roku NPS dla jakości obsługi w oddziałach wyniósł 47 proc., dla obsługi klientów Citigold – 52 proc. W przypadku CitiService, telefonicznego centrum obsługi przedsiębiorców, NPS na koniec minionego roku sięgnął pułapu 54 proc.
W I kwartale do rozwiązań z obszaru bankowości detalicznej, takich jak Citi Mobile dołączył segment bankowości dla firm z platformą CitiTrade Portal. Ta platforma bankowości elektronicznej dostarcza usługi faktoringowe firmom, a od I kwartału realizuje także akredytywy importowe. Citi Direct cieszy się powodzeniem wśród klientów Banku – ogólna liczba transakcji przetworzonych przez systemy platformy w I kwartale 2013 wyniosła 6 mln. Kolejną innowacją w obszarze rozwiązań dla przedsiębiorstw były nowości kredytowe – takie jak program finansowania inwestycji zwiększających efektywność energetyczną ze środków KfW, oferowany przez Biuro ds. UE Citi Handlowy, jako jeden z dwóch podmiotów na rynku. W odpowiedzi na nowe regulacje jakie wprowadziło Ministerstwo Finansów Citi Handlowy zaproponował przedsiębiorcom w marcu kredyt na finansowanie VAT.
Konsekwentnie wysoką popularność utrzymuje platforma transakcyjna CitiFX Pulse adresowana do klientów korporacyjnych. 75% transakcji wymiany walutowej minionego roku zawartych zostało właśnie poprzez elektroniczny CitiFX Pulse. Rosnącą popularność rozwiązań internetowych w bankowości detalicznej Citi Handlowy odzwierciedla tymczasem udział transakcji dokonanych online vs. liczba transakcji w pozostałych kanałach, który w I kwartale tego roku doszedł do poziomu 67%. Podobną popularnością cieszy się także bankowość mobilna Citi Mobile, która w minionym kwartale zyskała 14 tysięcy nowych klientów i powiększyła grono swoich użytkowników do poziomu 125 tysięcy. Warto przy tym zaznaczyć, że 80% spośród nich korzystało z Citi Mobile w wersji aplikacyjnej.
