W roku 2008 Deutsche Bank PBC S.A. wypracował zysk netto w wysokości ponad 63,5 miliona złotych, co oznacza wzrost względem poprzedniego roku o 72%. Wynik z działalności bankowej wyniósł ponad 675 milionów i był wyższy niż w roku 2007 o niemal 70%.
Saldo depozytów wzrosło o 76%, a kredytów o 75% – tym samym suma bilansowa Deutsche Bank PBC przekroczyła poziom 15,5 miliarda złotych, co przy wzroście aż o 92% w ujęciu rocznym, plasuje bank w czołówce najbardziej dynamicznie rozwijających się instytucji finansowych w Polsce. Po kolejnym podniesieniu kapitału fundusze własne na koniec 2008 roku przekroczyły poziom 1 miliarda złotych – po rejestracji ostatnich zmian w strukturze kapitału przewidywany poziom funduszy własnych w 2009 roku wyniesie ponad 1 miliard 340 milionów złotych.
Pozytywne wyniki zostały osiągnięte mimo znacznych nakładów inwestycyjnych związanych z realizacją strategii rozwoju organicznego. W roku ubiegłym Bank uruchomił 73 nowe placówki; w tym 19 pod marką Deutsche Bank (bankowość doradcza – obecnie 84) oraz 46 w ramach Linii Biznesowej Consumer Finance (db kredyt – obecnie 120). Działania dystrybucyjne obu linii biznesowych uzupełnione zostały przez rozbudowę ogólnopolskiej sieci agentów bezpośrednich, która obejmuje 300 doradców bankowości doradczej oraz ponad 1130 agentów oferujących produkty Consumer Finance, w tym karty kredytowe.
Bankowość doradcza
W roku 2008 Deutsche Bank PBC osiągnął bardzo dobre rezultaty po stronie bankowości doradczej. W tej części banku ubiegły, trudny dla rynków finansowych rok, wiązał się przede wszystkim z rozwojem atrakcyjnych rozwiązań depozytowo-transakcyjnych, co spowodowało 76 procentowy wzrost salda produktów depozytowych do poziomu ponad 8,5 miliarda złotych.
Równocześnie bank zaoferował inwestorom 15 subskrypcji produktów strukturyzowanych z pełną lub częściową ochroną kapitału, które w obliczu globalnej dekoniunktury stanowiły odpowiedź na oczekiwania rynku dotyczące wyższego bezpieczeństwa inwestowanych środków. Były one dostępne zarówno w formie certyfikatów w ofercie publicznej, jak i w formie ubezpieczeń z linii db Gwarancja. Dodatkowo oferta poszerzona została o nową linię produktów inwestycyjnych z regularną składką – db Inwestuj w Przyszłość. W roku 2008 bank zrealizował także 4 emisje obligacji Private Placement skierowanych do najbardziej zamożnych klientów indywidualnych oraz firm. W marcu 2008r. Deutsche Bank PBC rozpoczął własną działalność maklerską, prowadzoną w ramach struktur Departamentu Centrum Inwestycyjne. Oferta objęła kompleksowe usługi w zakresie inwestycji na rynkach kapitałowych zarówno w Polsce, jak i na najważniejszych giełdach światowych.
Po stronie zdalnych kanałów dostępu, w oparciu o analizę opinii i oczekiwań użytkowników, Deutsche Bank PBC wdrożył nową wersję skierowanego do klientów indywidualnych oraz mikrofirm systemu bankowości elektronicznej – db easyNET. Równocześnie poszerzony został internetowy dostęp do oferty funduszy inwestycyjnych. Obecnie, w ramach dostępu online, klienci mogą nabywać fundusze 9 spośród 12 współpracujących z bankiem TFI.
W roku 2008 Bank uruchomił także pierwsze Regionalne Centra Inwestycyjne dedykowane najbardziej zamożnym klientom indywidualnym o aktywach przekraczających 1 milion złotych. W ofercie znalazły się, oprócz oferowanych do tej pory przekrojowych rozwiązań inwestycyjnych, między innymi usługi z zakresu doradztwa podatkowego, spadkowego, bezpośredni dostęp do usług maklerskich w placówce, czy zarządzanie aktywami klienta.
– Tworząc w ciągu ostatnich kilku lat ciekawą, przekrojową ofertę produktów rynku kapitałowego udowodniliśmy, że nasze rozwiązania charakteryzuje przede wszystkim innowacyjne, wyprzedzające rynek podejście. Byliśmy jednym z pierwszych banków stosujących strategię otwartej architektury w zakresie funduszy inwestycyjnych, wprowadziliśmy na rynek pierwsze produkty strukturyzowane i będziemy nadal rozwijać tę ofertę koncentrując się przede wszystkim na bezpiecznych produktach z gwarancją kapitału i rozwiązaniach z regularną składką – mówi Leszek Niemycki, Wiceprezes Deutsche Bank PBC S.A. odpowiedzialny za działania banku po stronie bankowości doradczej – W roku 2009 planujemy jednak także rozwój rozwiązań z zakresu tzw. Daily Banking. Tym razem chcemy zaoferować obecnym, ale też nowym klientom wysokiej jakości rozwiązania depozytowo-transakcyjne. Chcemy, żeby Deutsche Bank PBC stał się dla wielu z nich bankiem pierwszego wyboru nie tylko w zakresie inwestycji czy kredytów mieszkaniowych, ale też w kontekście codziennej obsługi finansowej. Dotyczy to zarówno klienta indywidualnego, jak i biznesowego.
Nowe rozwiązania dla segmentu MSP objęły między innymi poszerzenie pakietu usług z zakresu finansowania transakcji handlowych, zarówno w obrocie krajowym, jak i zagranicznym, a także wprowadzenie specjalnych pakietów opartych o indywidualne, elastyczne dostosowywanie warunków cenowych prowadzenia rachunków. Dodatkowo bank rozwijał rozwiązanie db-FranchiseFinance oferujące możliwość kredytowania projektów franczyzowych.
Rok 2008 był pierwszym pełnym rokiem działalności faktoringowej Deutsche Bank PBC. W ciągu 12 miesięcy bank zrealizował obrót faktoringowy (suma wykupionych wierzytelności) w wysokości ponad 312 milionów złotych (w porównaniu do 61 milionów w roku 2007) i zanotował wzrost rok do roku o ponad 411%. Oferta faktoringu uzupełniona została o kolejne w pełni profesjonalne narzędzie faktoringowe tj. system WebFaktor, który stanowi aplikację online pozwalającą na elektroniczną wymianę danych pomiędzy faktorantem i głównym systemem faktoringowym banku Ebi Faktor.
Consumer Finance
Na przestrzeni ostatnich miesięcy Deutsche Bank PBC realizował dalszy, dynamiczny rozwój sieci dystrybucji usług Consumer Finance. Na koniec roku 2008, zgodnie z założeniami strategii, bank posiadał 120 placówek db kredyt głównie w średnich i większych miastach na terenie całego kraju. Równocześnie aktywnie rozwijana była sieć sprzedaży bezpośredniej (360 agentów) oraz współpraca z pośrednikami zewnętrznymi – firmami Unilink i Fines. W październiku bank poszerzył ofertę kart płatniczych dla klientów indywidualnych o 4 karty kredytowe z logo Mastercard. Oferta objęła zarówno skierowaną do klientów segmentu Consumer Finance kartę db kredyt, jak i wypukłe karty z logo Deutsche Bank: Silver, Gold i Platinum, dostępne w Oddziałach bankowości doradczej oraz poprzez sieć doradców i pośredników.
– Rozwój sieci, intensyfikacja sprzedaży oraz wprowadzenie kart kredytowych wpłynęły na znaczną dynamikę wzrostu naszych wyników. Wolumen udzielonych kredytów wzrósł o 335% względem końca roku 2007, a przychody o niemal 240% – mówi Grzegorz Górski, Członek Zarządu Deutsche Bank PBC oraz Dyrektor Linii Biznesowej Consumer Finance – Przyjęty model biznesowy oparty o wielokanałową dystrybucję pozwala na dotarcie z produktami do zróżnicowanych segmentów rynku. Tworzymy też specjalne oferty dedykowane, w tym rozwiązania dla grup zawodowych czy poszczególnych partnerów zewnętrznych. Nasza strategia na najbliższe miesiące oparta będzie właśnie o intensyfikację sprzedaży w ramach istniejącej sieci oraz rozwój oferty produktowej o kolejne rozwiązania w zakresie kredytów gotówkowych i konsolidacyjnych.
Podsumowanie strategii banku zrealizowanej w latach 2004-2008
Marek Kulczycki, Prezes Zarządu Deutsche Bank PBC S.A.
Znaczna dynamika wzrostu Deutsche Bank PBC w ostatnich latach potwierdza sukces przyjętej przez nas w 2004 roku długofalowej strategii pozycjonowania Banku na polskim rynku usług finansowych. Strategia obejmowała dwa podstawowe etapy: restrukturyzację oraz organiczny rozwój zarówno po stronie sieci sprzedaży, jak i oferty produktowej. W wyniku tych działań fundusze własne Deutsche Bank PBC wzrosły w okresie realizacji strategii ponad 7-krotnie. Zwiększyliśmy 6-krotnie sieć oddziałów i ilość zatrudnionych Pracowników. W tym czasie suma bilansowa wzrosła niemal 8-krotnie przekraczając pod koniec 2008 roku poziom 15,5 miliarda złotych. Ponad 5-krotnie zwiększyliśmy wolumen depozytów, a aktywa w kredytach wzrosły 12,5-krotnie. Równolegle, mimo znaczących nakładów na inwestycje, rosły nasze wyniki. Wynik z działalności bankowej na koniec 2008 roku był ponad 7-krotnie wyższy niż w roku 2004, a zysk netto w roku 2008 wzrósł o 72% względem końca roku 2007. Jesteśmy jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się banków na polskim rynku – zgodnie z danymi po III kwartałach ubiegłego roku* – Deutsche Bank PBC osiągnął 3. pozycję pod względem dynamiki zysku netto i 4. pod względem dynamiki wyniku z działalności bankowej.
Od końca roku 2004 liczba Klientów Deutsche Bank PBC wzrosła 3-krotnie i to jest obszar, w którym zamierzamy intensyfikować działania w najbliższych latach. Tym samym będziemy koncentrować się nie tylko na rozwoju specjalistycznych rozwiązań inwestycyjnych czy oferty dla biznesu, ale też tworzyć nową jakość w zakresie tzw. usług Daily Banking. Chcemy więc być postrzegani nie tylko jako bank dla Klientów zamożnych i większych firm segmentu MŚP, ale też jako instytucja posiadająca w swojej ofercie szeroki zakres podstawowych rozwiązań finansowych. Nie chodzi nam jednak o repozycjonowanie, ale poszerzenie zakresu usług i grupy Klientów docelowych. Pierwszym krokiem było wprowadzenie w roku 2007 rozwiązań Consumer Finance, które są skierowane także do segmentu masowego Klienta detalicznego Teraz, po stronie bankowości doradczej, będziemy tworzyć innowacyjne rozwiązania depozytowo-transakcyjne i optymalizować obecną ofertę oraz zdalny dostęp do naszych usług.
* dane: banki, na podstawie: Rzeczpospolita, zestawienie z dnia 17 listopada 2008r.
Źródło: Deutsche Bank PBC