– W minionym kwartale kontynuowaliśmy strategię zakładającą równoległy rozwój części detalicznej i korporacyjnej banku. W pierwszym z tych obszarów osiągnęliśmy dalszy wzrost środków na rachunkach oszczędnościowych, szybki przyrost sprzedaży jednostek funduszy inwestycyjnych oraz depozytów strukturyzowanych. Na uwagę zasługuje prawie dwukrotny wzrost sprzedaży kredytów hipotecznych. W ostatnich tygodniach uruchomiliśmy pierwszą placówkę działającą na zasadach franczyzy. To jeden ze sposobów wzmocnienia możliwości sprzedażowych banku – powiedział Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego.
– W obszarze korporacyjnym nastąpiła dalsza rozbudowa i uzupełnienie oferty. Bank zacieśniał współpracę w innymi jednostkami Grupy ING, które oferują produkty leasingowe, faktoringowe, a także finansowanie nieruchomości komercyjnych. W pierwszym kwartale zanotowaliśmy także wzrost wartości kredytów przedsiębiorstw – dodał prezes ING Banku Śląskiego.
Wzrost sprzedaży kluczowych produktów:
· Sukces oferty oszczędnościowej – wzrost wartości środków na Otwartych Kontach Oszczędnościowych do 13,3 mld zł w I kwartale 2006 roku z 8,7 mld zł przed rokiem (wzrost o 53%).
· Prawie dwukrotny wzrost sprzedaży kredytów hipotecznych w I kwartale br. – 91 mln zł w porównaniu z 52,6 mln zł w I kwartale ub.r. (ING Bank Śląski oferuje kredyty hipoteczne tylko w złotych).
· Wzrost aktywów funduszy inwestycyjnych dystrybuowanych przez bank do 2,95 mld zł z 1,1 mld zł na koniec marca ub.r. (wzrost o 168%).
· Wzrost liczby nowo oferowanych kart kredytowych do 126,8 tys. z 49,9 tys. w I kwartale 2005 roku (wzrost o 150%).
· Przyrost akcji kredytowej w segmencie korporacyjnym w I kwartale o 702 mln oraz o 158 mln w porównaniu z I kwartałem 2005.
Analiza wyników finansowych
Na koniec marca br. wartość aktywów Grupy ING Banku Śląskiego wynosiła 43,4 mld zł. W porównaniu do I kwartału 2005 oznacza to wzrost o 17,6%.
Wynik na działalności bankowej uzyskany na koniec marca 2006 r. wyniósł 447,8 mln zł i był wyższy o 18,5 mln zł, tj. o 4,3% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Dochody bankowości detalicznej osiągnięte na koniec marca 2006 r. wyniosły 225,4 mln zł i były wyższe o 28,1 mln zł, tj. o 14,3% w stosunku I kwartału ub.r. W porównaniu do marca 2005 r. znacząco wzrosła wartość depozytów klientów detalicznych. Pomimo spadku wartości portfela kredytów detalicznych wynik na działalności podstawowej był wyższy o 27,1 mln zł niż w porównywalnym okresie roku poprzedniego. W I kwartale br. odnotowano również wzrost dochodów z tytułu udziałów w PTE (dochody z wyceny pomniejszone o koszty finansowania) oraz dochodów ze sprzedaży produktów Rynków Finansowych dla klientów segmentu detalicznego.
Dochody segmentu bankowości korporacyjnej uzyskane na koniec marca 2006 r. wyniosły 141,4 mln zł i były o 9,9 mln zł, tj. o 6,5% niższe w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. W I kwartale br. odnotowano w tym segmencie lekki wzrost dochodów ze sprzedaży produktów rynków finansowych, spadły natomiast dochody z działalności podstawowej oraz dochody z rynków kapitałowych. Kredyty klientów korporacyjnych wzrosły w stosunku do marca 2005 r., spadek wartości odnotowano natomiast w obszarze depozytów. Presja rynkowa wpłynęła na spadek realizowanej marży, co przełożyło się na obniżenie dochodów z działalności podstawowej w obszarze bankowości korporacyjnej.
Dochody w obszarze operacji własnych uzyskane na koniec marca 2006 r. wyniosły 81,1 mln zł i wzrosły o 0,3 mln zł, tj. o 0,3% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Dochody generowane w obszarze rynków finansowych uzyskane na koniec marca 2006 r. wyniosły 41,5 mln zł i były wyższe o 3,5 mln zł, tj. o 9,1% w stosunku do porównywalnego okresu roku ubiegłego. Dochody z rynków finansowych traktowane łącznie ze sprzedażą FM dla segmentu korporacyjnego i segmentu detalicznego na koniec marca 2006 r. wyniosły 79,0 mln zł wobec 74,3 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Dochody generowane w obszarze ALCO (dochód ALCO łącznie z wynikiem na działalności inwestycyjnej)1 na koniec marca 2006 r. wyniosły 39,5 mln zł i były niższe o 3,2 mln zł, tj. o 7,5% od dochodów osiągniętych w analogicznym kwartale ub.r.
Koszty ogółem na koniec I kwartału br. wyniosły 297,7 mln zł i były wyższe o 21,6 mln zł, tj. o 7,8% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Koszty osobowe na koniec marca 2006 r. wyniosły 139,8 mln i były wyższe o 6,2 mln zł, tj. o 4,6% od kosztów poniesionych przed rokiem. Wzrost ten był spowodowany wzrostem płac od II kwartału 2005 r. oraz wyższymi kosztami wynagrodzeń na skutek powiązania systemu motywacyjnego z wynikami Banku.
Efekty przeprowadzonej restrukturyzacji zatrudnienia, którą ogłosiliśmy w zeszłym roku, nie wpłynęły na wynik I kwartału. Wzrost kosztów marketingu z 10,7 mln zł na koniec marca 2005 r. do 11,8 mln zł w I kwartale br. wynikał z intensyfikacji działań marketingowych promujących kluczowe produkty Banku, w tym zwłaszcza kredyty hipoteczne.
Amortyzacja po pierwszym kwartale 2006 r. wyniosła 36,6 mln zł i była wyższa o 5,2 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wzrost ten wynikał z rozpoczęcia amortyzowania nakładów poniesionych na wizualizację oddziałów oraz wyższych kosztów amortyzacji sprzętu komputerowego w związku z jego wymianą w całej sieci placówek.
Pozostałe koszty na koniec marca 2006 r. wyniosły 109,4 mln zł i były wyższe o 9,0 mln zł, tj. o 9,0% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. W związku ze sprzedażą ING Services Sp. z o.o. w listopadzie 2005 r. oraz podpisaniem umowy outsourcingowej w zakresie obsługi gotówki nastąpiło przesunięcie z innych pozycji kosztowych do pozycji pozostałe koszty.
Wynik przed kosztami ryzyka na koniec marca 2006 r. osiągnął poziom 150,1 mln zł i był niższy o 3,1 mln zł, tj. o 2,0% w porównaniu I kwartałem ub.r.
Koszty ryzyka na koniec marca 2006 r. były dodatnie i wyniosły 47,5 mln zł, z czego 47,2 mln zł dotyczy odpisów z tytułu utraty wartości kredytów i pożyczek, 1,8 mln zł – odpisów na rezerwy na zobowiązania pozabilansowe, 0,4 mln zł – odpisów na utratę wartości rzeczowych aktywów trwałych i innych aktywów oraz -1,9 mln zł dotyczy kosztów windykacyjnych.
Wynik finansowy brutto uzyskany na koniec I kwartału 2006 r. wyniósł 197,6 mln zł w porównaniu do 169,9 mln zł w analogicznym okresie ub.r. Oznacza to wzrost o 16,3%.
Wynik finansowy netto na koniec marca br. wzrósł do 162,4 mln zł z 135,7 mln zł przed rokiem, czyli o 19,7%.
Analiza wielkości komercyjnych
Polityka komercyjna ING Banku Śląskiego S.A. w I kwartale 2006 roku koncentrowała się na budowie portfela depozytowego, świadczeniu usług rozliczeniowych oraz umocnieniu pozycji Banku na rynku złotowych kredytów hipotecznych. Wychodząc naprzeciw potrzebom Klientów Bank rozszerzał i modyfikował swoją ofertę produktową, m.in. wprowadzono zmiany w ofercie kredytów hipotecznych (możliwość finansowania do 100% inwestycji) oraz rozszerzono ofertę papierów skarbowych dla klientów korporacyjnych.
Bank uruchomił również System Bankowości Internetowej ING Online dla klientów strategicznych. System ten oferowany jest przez Grupę ING w siedmiu krajach Europy Centralnej i Wschodniej, a w planach jest jego dalsze rozszerzenie.
Zmiany w ofercie produktowej były aktywnie wspierane przez kampanie reklamowe promujące kluczowe dla Banku produkty. ING Bank Śląski prowadził również działania zmierzające do dalszego udoskonalenia procesu kredytowego, optymalizacji struktur sprzedaży oraz rozwoju alternatywnych kanałów dystrybucji. W I kwartale br. wdrożono nowe zasady obsługi transakcji realizowanych w oddziałach Banku. Wypracowany w ramach Projektu Detal 2006 nowy model obsługi transakcji ma na celu optymalizację procesów transakcyjnych oraz poprawę sprawności obsługi klientów.
W ramach rozwoju alternatywnych kanałów dystrybucji Bank prowadził przygotowania do uruchomienia swojej pierwszej placówki partnerskiej działającej na zasadzie franczyzy, która w kwietniu została otworzona w Poznaniu.
Intensywne działania podejmowane na rynku depozytowym przynoszą efekty w postaci dalszego wzrostu bazy depozytowej oraz umocnienia udziału w rynku. W końcu marca 2006 roku ogólna wartość środków zgromadzonych przez Grupę ING Banku Śląskiego S.A. wyniosła 31 499,9 mln zł i była o 2,7% wyższa niż w grudniu 2005 roku.
Struktura depozytów Grupy ING Banku Śląskiego S.A.
31.12.2005 |
31.03.2006 |
|
Gospodarstwa domowe |
19 151,0 |
19 837,7 |
Podmioty gospodarcze |
8 513,1 |
8 286,4 |
Podmioty finansowe (inne niż banki) |
1 624,5 |
1 854,0 |
Podmioty sektora instytucji rządowych |
1 384,5 |
1 521,8 |
Ogółem |
30 673,1 |
31 499,9 |
Główny składnik bazy depozytowej stanowiły środki pozyskane od gospodarstw domowych. Ich wartość na koniec marca 2006 r. wyniosła 19 837,7 mln zł i wzrosła o 686,7 mln zł, tj. o 3,6% w porównaniu do końca 2005 r. W I kwartale br. odnotowano dalszą aktywizację sprzedaży Otwartego Konta Oszczędnościowego. Wartość portfela tego produktu wzrosła z 12 775,3 mln zł na koniec 2005 r. do 13 261,1 mln zł na koniec marca 2006 r.
Udział ING Banku Śląskiego w rynku depozytów i zobowiązań długookresowych osiągnął poziom 8,50% (8,35% na koniec 2005 r.). Odnotowano wzrost udziału w rynku depozytów gospodarstw domowych z 8,52 % na koniec 2005 r. do 8,67% na koniec marca 2006 r. Udział w rynku podmiotów gospodarczych na koniec I kwartału br. wyniósł 8,22% wobec 8,09% na koniec grudnia 2005 r.
Bank jest również dystrybutorem jednostek funduszy inwestycyjnych ING TFI. Na koniec marca 2006 r. saldo pozyskanych jednostek wyniosło 2 947 mln zł wobec 2 238 mln zł na koniec grudnia 2005 r.
W I kwartale br. Bank podejmował działania zmierzające do odbudowy portfela kredytowego. Efektem tych działań był wzrost wolumenu w niektórych segmentach i rodzajach kredytów. Łączna wartość kredytów i innych należności od klientów na koniec marca 2006 r. wyniosła 10 649,7 mln zł wobec 9 902,9 mln zł w grudniu 2005 r. Wartość portfela kredytów hipotecznych na koniec marca 2006 r. wyniosła 1 126,5 mln zł, z czego 738,2 mln zł to kredyty złotowe, natomiast 388,3 mln zł to kredyty walutowe (w segmencie detalicznym dane te wynoszą odpowiednio: 707,3 mln zł to kredyty złotowe i 379,0 mln zł – kredyty walutowe). Według stanu na 31.12.2005 r, kredyty hipoteczne wyniosły 1 102,5 mln zł (683,4 mln zł kredyty złotowe oraz 419,1 mln zł kredyty walutowe).
Struktura kredytów i innych należności od klientów Grupy ING Banku Śląskiego S.A.
31.12.2005 |
31.03.2006 |
|
Gospodarstwa domowe |
3 238,7 |
3 229,5 |
Podmioty gospodarcze |
5 926,1 |
6 231,5 |
Podmioty finansowe (inne niż banki) |
829,2 |
1 283,2 |
Podmioty sektora instytucji rządowych |
426,0 |
392,8 |
Inne należności |
288,0 |
271,0 |
Odpis aktualizacyjny z tytuł utraty wartości |
-805,1 |
-758,3 |
Ogółem |
9 902,9 |
10 649,7 |
Udział Banku w rynku należności kredytowych na koniec marca 2006 r. wyniósł 3,83% (3,73% na koniec grudnia 2005 r.). Udział w rynku kredytów przedsiębiorstw na koniec marca 2006 r. osiągnął poziom 5,40% w porównaniu z 5,09% na koniec grudnia 2005 r. Udział w rynku kredytów gospodarstw domowych na koniec marca 2006 r. wyniósł 2,12% w stosunku do 2,22% na koniec grudnia 2005 r.
Udział Grupy ING Banku Śląskiego w rynku należności kredytowych na koniec marca 2006 r. wzrósł do 3,88% z 3,78% na koniec grudnia 2005 r.
Konta osobiste, karty płatnicze i bankowość elektroniczna
Liczba prowadzonych przez Bank rachunków osobistych na koniec marca 2006 roku wyniosła 999,7 tys. wobec 1 002,1 tys. na dzień 31.12.2005 r. W okresie I kwartału br. zostało otwartych 37,9 tys. nowych rachunków, równocześnie zamknięto 40,3 tys. nieaktywnych rachunków.
ING Bank Śląski należy do grona największych emitentów kart bankowych na rynku polskim. Oferta Banku obejmuje karty debetowe, karty charge, karty kredytowe oraz karty przedpłacone. Karty kredytowe należą do priorytetowych produktów w ofercie detalicznej. Liczba wydanych nowo oferowanych kart kredytowych (Visa Classic, Visa Credit Gold, MasterCard Credit) wzrosła z 117 894 kart na koniec 2005 r. do 126 838 kart na koniec marca 2006 r. Łącznie z kartami VE Credit oraz VE Credit NN-P liczba wydanych kart kredytowych na koniec marca br. wyniosła 136 781.
Dane dotyczące klientów bankowości elektronicznej kształtują się następująco:
System bankowości elektronicznej |
31.03.2006 |
31.12.2005 |
MultiCash |
9 359 |
9 404 |
ING BankOnLine |
406 037 |
361 944 |
SMS |
95 370 |
79 789 |
Miesięczna ilość transakcji realizowanych za pomocą systemów bankowości elektronicznej w marcu 2006 r. osiągnęła poziom 4,0 miliony. Wartość obrotu transakcji realizowanych w miesiącu marcu 2006 r. za pośrednictwem systemów bankowości elektronicznej wyniosła 24,6 mld zł. W analogicznym okresie roku poprzedniego ilość transakcji realizowanych za pomocą systemów bankowości elektronicznej wyniosła 2,9 miliona, a wartość obrotu wyniosła 21,1 mld zł.
Zatrudnienie
Zatrudnienie w Grupie Kapitałowej wynosiło odpowiednio:
31.03.2006 7 562 osoby, co stanowiło 7 379,1 etatów,
31.12.2005 7 446 osób, co stanowiło 7 335,3 etatów,
31.03.2005 7 604 osoby, co stanowiło 7 397,7 etatów.
Zanotowany w minionym kwartale nieznaczny wzrost zatrudnienia wynika z większej liczby osób pracujacych w sieci sprzedaży oraz jednostkach aktywnie wspierających sprzedaż produktów. Równocześnie nie skończył się jeszcze okres wypowiedzeń związany z restrukturyzacją zatrudnienia, o której informowaliśmy w listopadzie 2005 r. Restrukturyzacja jest efektem prowadzonych w Banku projektów mających na celu optymalizację działania obszaru operacyjnego. Centralizacja wybranych czynności, konsolidacja jednostek operacyjnych oraz ograniczenie działań w zakresie windykacji terenowej na skutek podpisania umów outsourcingowych pozwoliły na redukcję zatrudnienia o około 400 osób. W związku z tym realny spadek zatrudnienia jest oczekiwany na przełomie II i III kwartału.
Liczba oddziałów, bankomatów
Według stanu na dzień 31.03.2006 r. Bank prowadził działalność operacyjną poprzez sieć 330 oddziałów, wobec 332 placówek na dzień 31.03.2005 r. Według stanu na koniec marca 2005 r. Bank posiadał sieć 563 bankomatów.
Akcjonariat
Według stanu na dzień przekazania raportu za I kwartał 2006 r. akcjonariuszami posiadającymi 5 i więcej procent głosów na Walnym Zgromadzeniu ING Banku Śląskiego Spółka Akcyjna były następujące podmioty:
Lp. |
Podmiot |
Liczba akcji i głosów |
% ogólnej liczby akcji |
1. |
ING Bank N.V. |
9.757.500 |
75,00 |
2. |
Commercial Union Otwarty Fundusz Emerytalny BPH CU WBK |
850.000 |
6,53 |
Ratingi
W I kwartale br. oceny ratingowe ING Banku Śląskiego S.A. nie uległy zmianie. Aktualnie Bank posiada następujące oceny wiarygodności finansowej wystawione przez największe agencje ratingowe:
Fitch Ratings Ltd.
Zobowiązania długoterminowe A
Perspektywa utrzymania wyżej wymienionej oceny Pozytywna
Zobowiązania krótkoterminowe F1
Ocena indywidualna D
Ocena wsparcia 1
Moody’s Investors Service Ltd.
Depozyty długoterminowe A2
Depozyty krótkoterminowe P-1
Siła finansowa Banku D+
Perspektywa ratingów depozytów Stabilna
długoterminowych i krótkoterminowych