Grupa mBanku podała wyniki po czterech kwartałach 2021 r. W całym roku zanotowała 1 178,8 mln zł straty netto, na co największy wpływ miał rezultat ostatniego kwartału (strata netto na poziomie 1 631,1 mln zł). Uwzględnia on koszty ryzyka prawnego związanego z kredytami walutowymi, które w czwartym kwartale przekroczyły 2 mld zł. Składały się na nie koszty potencjalnego programu ugód w wysokości 1 009,8 mln zł oraz inne, związane z toczącymi się sprawami sądowymi. W całym ubiegłym roku koszty ryzyka prawnego osiągnęły wartość 2 758,1 mln zł.
Poziom utworzonych rezerw na ryzyko prawne związane z kredytami we frankach sięga ponad 32 proc. pokrycia tego portfela i zabezpiecza sytuację banku w kontekście sporów frankowych, a także ewentualnych ugód, jeśli spółka podejmie decyzję o ich oferowaniu.
Współczynniki kapitałowe Grupy mBanku na koniec 2021 r. przyjmowały wartości istotnie powyżej wymaganych minimów regulacyjnych. Skonsolidowany współczynnik Tier I wyniósł 14,1 proc. (minimum to 10,64 proc.), a łączny współczynnik kapitałowy 16,6 proc. (dla minimum 13,17 proc.).
Dochody ogółem w czwartym kwartale wzrosły o 7,4 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału i wyniosły 1 620,6 mln zł. Wpływ na nie miał głównie wyższy o 18,5 proc. wynik z tytułu odsetek, wsparty przez podwyżki stóp procentowych, które w sumie od października do końca roku sięgnęły 165 punktów bazowych. Marża odsetkowa netto Grupy mBanku wzrosła w czwartym kwartale do 2,42 proc. Wynik z tytułu opłat i prowizji wyniósł 490 mln zł, co oznacza poprawę o 2,2 proc. w ujęciu kwartalnym i 19,7 proc. r/r.
W całym 2021 r. dochody ogółem osiągnęły rekordowy poziom 6 111,1 mln zł i były wyższe o 4,2 proc. w porównaniu do 2020 r.
Z kolei zysk brutto głównego biznesu (bez segmentu walutowych kredytów hipotecznych) w czwartym kwartale wyniósł 591,8 mln zł i wzrósł o ponad 8 proc. w porównaniu do poprzedniego okresu. W całym 2021 r. osiągnął wartość 2,2 mld zł.
Grupa kontynuowała dyscyplinę kosztową, co pozwoliło znacznie obniżyć wskaźnik kosztów do dochodów w czwartym kwartale ub.r. do poziomu 36,7 proc. (w porównaniu do 40,9 proc. w trzecim kwartale), a w całym roku do poziomu 40,2 proc. (w porównaniu do 41,1 proc. w 2020 r.). Poziom osiągnięty w ub.r. jest zgodny z celem, który spółka zapisała w strategii na lata 2021-2025 „Od Ikony mobilności do ikony możliwości”, przyjętej w październiku.
Nowa strategia przewiduje, że mBank m.in. dzięki aktywnemu finansowaniu zielonej energii i wsparciu w ekotransformacji branż tradycyjnych, stanie się liderem zrównoważonej bankowości i ESG. Bank będzie też dalej upowszechniać cyfrową obsługę i sprzedaż oraz towarzyszyć swoim klientom na różnych etapach życia. Kluczowe będą cyberbezpieczeństwo, a w warstwie biznesowej – efektywność i ostrożne zarządzanie ryzykiem.
mBank w Polsce, Czechach i na Słowacji na koniec 2021 r. obsługiwał 5,5 mln klientów detalicznych o korzystnym profilu demograficznym i 31,3 tys. korporacji z dobrymi perspektywami rozwoju biznesu. Bank miał też prawie 3 mln użytkowników aplikacji mobilnej na trzech rynkach (w tym 2,6 mln w Polsce). W 2021 r. jej udział w sprzedaży kredytów niehipotecznych przekroczył 40 proc. Z kolei dział procesów rozpoczętych przez klientów bankowości detalicznej w kanałach cyfrowych wyniósł 76,3 proc. (67,5 proc. rok wcześniej).
Źródło: mBank