W ubiegłym roku w Polsce doszło do ponad 44 tysięcy wypadków drogowych. Jak poradzić sobie w takiej sytuacji? Jak odholować rozbite auto? Co zrobić by bez problemów otrzymać należne odszkodowanie?
Czy to mała stłuczka, czy poważny wypadek, zdarzenia drogowe są zawsze stresującym doświadczeniem. W takiej sytuacji łatwo popełnić błąd, który może nas sporo kosztować, często uniemożliwiając nam uzyskanie pełnego odszkodowania za powstałe szkody. W dość komfortowej sytuacji są uczestnicy ruchu drogowego posiadający wykupioną usługę assistance w zakresie gwarantującym pomoc w procesie likwidacji szkody komunikacyjnej. Mogą oni uzyskać wsparcie po wykonaniu jednego telefonu. Pozostali kierowcy muszą sami radzić sobie ze stresem i utrudnieniami, jakie wiążą się z wypadkiem drogowym.
„W razie wypadku zawsze najlepiej jest wezwać policję.” – podkreśla Jerzy Bieda, Doradca Prezesa Zarządu Inter Partner Assistance Polska SA. – „Pozwoli to nam uniknąć częstych sytuacji, gdy sprawca zdarzenia wycofuje się z deklarowanych okoliczności lub neguje później zakres uszkodzeń naszego pojazdu. Niestety bardzo często na przyjazd policji trzeba czekać nawet kilka godzin. W związku z tym wielu kierowców spisuje własnoręczne oświadczenia powypadkowe, szczególnie w przypadku mniejszych szkód. Dokument ten powinien dokładnie opisywać przebieg zdarzenia, łącznie ze wskazaniem winnego, zawierać szkic, datę oraz miejsce tego zdarzenia. Oświadczenie powinno obejmować również dane osobowe uczestników kolizji i numery ich polis ubezpieczeniowych. Warto zapisać też dane ewentualnych świadków. Uczestnicy nie powinni odkładać spisania oświadczenia na później, wymieniając się wizytówkami lub numerami telefonów.”
Oświadczenie należy spisać nawet gdy sprawca deklaruje, że pokryje wszystkie straty, szczególnie, gdy chce to zrobić na miejscu kolizji. Dlaczego?
„Wielu uszkodzeń po prostu nie widać podczas pierwszych oględzin na miejscu zdarzenia.” – mówi Jerzy Bieda. – „Dokładane oszacowanie strat wymaga często rozebrania pojazdu. Może się okazać, że wartość naszej szkody jest wielokrotnie wyższa, niż wynikało to ze wstępnej, niefachowej oceny. Przy sporządzaniu dokumentacji wypadku na własną rękę warto również postarać się o zrobienie zdjęć z miejsca zdarzenia. Ułatwią nam one dochodzenie swoich praw i uzyskanie pełnego odszkodowania. Choć rzadko który kierowca wozi ze sobą aparat fotograficzny, to z pomocą przychodzi nam rozwój technologii. Część telefonów komórkowych umożliwia wykonywanie zdjęć wysokiej jakości, które mogą być wartościowym dowodem z miejsca wypadku.”
Holowanie – za ile i dokąd?
Po uporaniu się z formalnościami na miejscu zdarzenia, w razie unieruchomienia pojazdu, kierowca jest zmuszony do odholowania swojego auta. Osoby, które organizują sobie tę usługę na własną rękę, muszą zdawać sobie sprawę z zagrożeń, jakie się z tym wiążą.
„Przede wszystkim należy uważać na tzw. „niezależnych holowników.” – ostrzega Jerzy Bieda – „Ich ceny bywają bardzo często zawyżone. Może się okazać również, że chętnie zabiorą nasz samochód do swojego „zaprzyjaźnionego” warsztatu, w którym stawki także będą dużo wyższe od tych, które oferują renomowani usługodawcy, współpracujący z dużymi firmami assistance. W takich miejscach również metody naprawcze mogą znacznie odbiegać od technologii przyjętych przez producentów samochodów.”
Profesjonaliści na wyciągnięcie ręki
Likwidacja szkody komunikacyjnej to skomplikowany proces, który dzięki wsparciu firmy assistance może przebiec bez dodatkowych utrudnień i w znacznie krótszym czasie.
„Pierwszą korzyścią posiadacza assistance jest krótki czas oczekiwania na pomoc drogową.” – stwierdza Jerzy Bieda – „Na przykład średni czas dojazdu usługodawców firmy Inter Partner Assistance na miejsce zdarzenia w 2009 roku wynosił poniżej 30 minut od momentu otrzymania zgłoszenia.”
Czym zajmują się specjaliści assistance po przyjeździe na miejsce wypadku?
„Przedstawiciel firmy assistance sporządza pisemny raport z miejsca zdarzenia, opisując jego okoliczności, zakres uszkodzeń pojazdów i zbierając dane uczestników oraz świadków kolizji.” – wymienia Jerzy Bieda – „Przygotowuje również dokumentację zdjęciową z miejsca zdarzenia przedstawiającą ustawienie pojazdów po kolizji, ich uszkodzenia i zniszczenia przewożonego bagażu. Dzięki temu uczestnicy wypadku nie muszą spisywać własnoręcznych oświadczeń, czy oczekiwać na przyjazd policji.”
Najbardziej rozbudowane usługi assistance umożliwiają, przy okazji wezwania pomocy, również zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela.
„W ramach wstępnej likwidacji szkody przedstawiciel firmy assistance przesyła niezwłocznie drogą elektroniczną całą dokumentację zdarzenia do zakładu ubezpieczeń.” – mówi Jerzy Bieda – „We wszystkich przypadkach skraca to czas oczekiwania na wypłatę odszkodowania, a w razie mniejszych kolizji jest wystarczające, by ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie i zakończył proces likwidacji szkody. Co najważniejsze, uczestnik wypadku może być pewien, że wszystkie formalności realizowane są przez profesjonalistów. Nie musi martwić się, że zapomni o czymś ważnym, czy że będzie narażony na ewentualne wyłudzenia.”
Oprócz tego posiadacze assistance mogą liczyć na bezgotówkowe odholowanie uszkodzonego pojazdu bezpośrednio do zakładu naprawczego współpracującego z firmą ubezpieczeniową lub w inne wskazane miejsce. Pakiety assistance coraz częściej zapewniają również samochód zastępczy na czas naprawy naszego pojazdu. Klienci o rozbudowanych polisach mogą też skorzystać z bezpłatnego transportu z miejsca zdarzenia do celu podróży lub powrotu do domu. Polisy assistance komunikacyjnego często obejmują również opiekę medyczną.
Źródło: Inter Partner Assistance