PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeWywiad i szpiegostwo gospodarcze narzędziami walki konkurencyjnej

Wywiad i szpiegostwo gospodarcze narzędziami walki konkurencyjnej

Informacje 11.05.2007 (07:42)

Zdobywanie, przetwarzanie i wymiana informacji jest od zarania dziejów ludzkości podstawowym czynnikiem produktywności i władzy, a ich podstępne zdobywanie i wymiana od zawsze towarzyszyły działalności człowieka.

Pojęcie „informacja” w powszechnym odczuciu jest rozumiane jako doniesienie lub wiadomość o faktach i zdarzeniach. W rozumieniu nauki o zarządzaniu – informacja oznacza wiedzę potrzebną do osiągania celów organizacji. W tym rozumieniu, informacja jest takim odzwierciedleniem rzeczywistości, które wywołuje zmianę zachowania odbiorcy.

Uczynienie jednakże z informacji towaru, będącego przedmiotem pożądania, zdobywania i obracania nim w coraz bardziej globalnym wymiarze – to już osobliwość i wymóg współczesnych nam czasów. Informacje jako towar podlegają więc tym samym prawom, co inne „tradycyjne” towary i usługi, czyli przede wszystkim prawu popytu i podaży, regułom kształtowania cen oraz wszystkim innym prawom ekonomicznym i zasadom konkurencji rynkowej.

Współcześnie przeżywamy „trzecią falę” – falę informatyczną w rozwoju naszej cywilizacji. „Druga fala” historii, która się właśnie przewaliła, to fala industrialna. „Pierwsza fala”, która poprzedziła gospodarkę industrialną, to fala gospodarki rolnej.

Początek XXI wieku wchodzi też do podręczników ekonomii i zarządzania jako okres „nowej ekonomii”, rozumianej jako nowy ład organizacyjny, oparty na informacji i informatyce. Cechy charakterystyczne nowej gospodarki to:

– globalny, ogólnoświatowy charakter;

– preferencja usług i bytów niematerialnych (idee, informacje, wiedza );

– silne wzajemne współzależności i połączenia oparte na rozwoju technologii informatycznych i telekomunikacyjnych.

Według noblisty w dziedzinie ekonomii z 2001 r, amerykańskiego profesora Josepha Stiglitza, autora znanej u nas książki „Globalizacja”: zjawisko globalizacji, będące jednocześnie przedmiotem złorzeczeń i pochwał, to „w istocie ściślejsza integracja państw oraz ludzi na świecie, spowodowana ogromną redukcją kosztów transportu i telekomunikacji oraz zniesieniem sztucznych barier w przepływie dóbr, usług, kapitału, wiedzy i (w mniejszym stopniu) ludzi – z kraju do kraju(…). Globalizaję wydatnie stymulują międzynarodowe korporacje, przemieszczające przez granice nie tylko kapitał i towary, lecz również technologie”.

Informacje i oparta na nich wiedza to w coraz większym stopniu czwarty – obok ziemi, pracy i kapitału – czynnik wszelkiej wytwórczości, którego posiadanie stanowi strategiczny zasób firmy, będący często głównym źródłem budowy jej przewagi konkurencyjnej czy też szansy przetrwania na rynku w ogóle. W wyścigu konkurencyjnym na czoło wysuwają się firmy inteligentne, zdolne do nowatorskich i szybkich przystosowań, które sukces rynkowy zawdzięczają często niewidzialnemu zasobowi: informacji i wiedzy.

Konkurencyjność rozumiana jest jako właściwość, która określa zdolność przedsiębiorstwa do ciągłego kreowania tendencji rozwojowej rynków zbytu, w warunkach oferowania przez konkurentów towarów lub/i usług nowych, lepszych i tańszych.

O wartości rynkowej organizacji decyduje w coraz większym stopniu nie kapitał rzeczowy, lecz kapitał intelektualny, wiedza pracowników i ich umiejętności, a przez to zasadniczego znaczenia nabiera kwestia tworzenia warunków rozwoju potencjału tkwiącego w każdym człowieku, rozwój oraz uczenie się sposobów wykorzystania intelektu. Kapitał rzeczowy i finansowy staje się w coraz większym stopniu tylko narzędziem kapitału ludzkiego.

Sytuacja, w której informacje stały się jednym z najważniejszych narzędzi w powszechnej rywalizacji i walce konkurencyjnej, prowadzi nieuchronnie do walki informacyjnej, która nabiera totalnego charakteru, a prowadzona jest praktycznie w każdej dziedzinie, zarówno w obszarze społecznym, politycznym, ekonomiczno-gospodarczym, naukowo-technicznym, jak i w coraz większym stopniu ekologicznym, etnicznym, kulturowym, językowym, wyznaniowym, psychologicznym militarnym. W walce tej zarówno informacja, jak i dezinformacja, manipulacja i propaganda – są bronią, ale też narzędziem ataku.

Według specjalistów Wydziału Walki Informacyjnej i Strategii Amerykańskiego Uniwersytetu Obrony Narodowej: walka informacyjna oznacza wszelkie działania mające na celu uzyskanie przewagi informacyjnej poprzez wpływanie na informacje, procesy informacyjne, systemy informatyczne oraz sieci komputerowe przeciwnika, przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony własnym zasobom informacyjnym.

Wywiad a szpiegostwo gospodarcze

Działalność wywiadowcza towarzyszy człowiekowi od zarania wieków. Kojarzony z nią zawód szpiega zaliczany jest często, obok profesji „cór Koryntu”, do najstarszych zawodów świata. Sam termin „wywiad gospodarczy” pojawił się w teorii i praktyce zarządzania stosunkowo niedawno. Rozwinął się na początku lat 80. XX w. w Stanach Zjednoczonych, gdzie zaczęto wykładać ten przedmiot na uczelniach pod różnymi nazwami: m.in. jako Organizational Intelligence (wywiad organizacyjny), a także Competitor Intelligence (wywiad konkurencyjny), który w amerykańskiej literaturze został zastąpiony pojęciami Marketing Intelligence (wywiad marketingowy), Economic Intelligence (wywiad ekonomiczny) i Competitive Intelligence (wywiad ekonomiczno-konkurencyjny).

Podstawowym kanonem działalności wywiadowczej jest – uznawana przez naukę organizacji i zarządzania jako podstawowa dla rywalizacji i przetrwania na rynku – zasada „Podglądaj jak to robią inni”.

(…)

Fragmenty artykułu ogłoszonego w „Przeglądzie Corporate Governance” 1/2007

2007-05-11
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

a 0 PKO BP podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company
23.12.2025 (06:38) – informacja prasowa

PKO BP podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company

PKO Bank Polski Oddział w Rumunii podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company, jednym z …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Agnieszka Gorzkowicz

Agnieszka Gorzkowicz

Zastępca rzecznika prasowego, Credit Agricole Bank Polska…

Grzegorz Kondek

Grzegorz Kondek

Grzegorz Kondek Dyrektor ds. Marketingu i PR…

Artur Newecki

Artur Newecki

PR Manager, Getin Noble Bank Artur Newecki…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców