PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościPoradnikiZakupy online – krok po kroku

Zakupy online – krok po kroku

Poradniki 22.06.2011 (09:22)

Zakupy w internecie to niemal codzienność. W ubiegłym roku skorzystało z nich aż 74% internautów.

Poza tym, że okazje i przeceny trwają tutaj 24h na dobę, jest to także spora oszczędność czasu, co przy obecnym tempie życia nabiera kluczowego znaczenia. Handel w sieci niesie jednak wiele zagrożeń i pułapek, które często niepotrzebnie bagatelizujemy. O czym warto pamiętać?

Najlepiej oczywiście kupować od znanych nam producentów, czytać dokładnie opisy sprawdzonych marek i sklepów internetowych, gdyż wtedy łatwiej unikniemy rozczarowania. Jednak, często to właśnie nowo powstałe firmy na rynku e-commerce, kuszą korzystnymi cenami i rabatami w swojej szeroko rozwiniętej ofercie. Aby zminimalizować ryzyko, że staniemy się kolejną ofiarą oszustwa internetowego, wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad.

By formalności stało się zadość

Zanim zdecydujemy się na zakupy w konkretnym sklepie online, warto sprawdzić jego wiarygodność. Na stronie powinny znajdować się pełne informacje – nazwa i adres, numer KRS oraz organ, który zarejestrował działalność, telefon kontaktowy (prawdziwy!) i co ważne – regulamin serwisu. Choć zazwyczaj jego długość przeraża potencjalnego klienta, warto wgłębić się w jego treść, głównie po to, by poznać swoje prawa w razie problemów z odbiorem, czy jakością nabytego produktu. Każdy regulamin, powinien opisywać jak działa procedura reklamacyjna, oraz w jaki sposób możemy zwrócić towar.

Według UOKiK, na podstawie umowy zawartej na odległość, kupując w sklepie internetowym, posiadamy takie same prawa jak w stacjonarnym sklepie, a wręcz są one silniejsze z racji braku bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą i produktem. – Prawo konsumenckie mówi, że zakupiony towar, możemy zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 10 dni, od zawarcia umowy (nie podlegają temu prawu towary kupione w drodze licytacji). Sklepy internetowe mają obowiązek przestrzegać regulaminu, więc wystarczy poinformować sprzedawcę pisemnie, o chęci zwrotu, a ten ma obowiązek do 14 dni zwrócić nam pieniądze wraz z ustawowymi odsetkami – podkreśla ekspert Kamil Urbaś, właściciel sklepu internetowego TwojaBateria.pl. W przypadku, gdy na stronie sklepu nie podano informacji o możliwości zwrotu, termin ten wydłuża się do 3 miesięcy.

Przezorny, zawsze ubezpieczony

W każdym przypadku pamiętajmy, aby chronić swoje dane. Logując się w sieci, czy płacąc za usługi przelewem bankowym online, pozostawiamy po sobie ślad w postaci danych osobowych. Dlatego ważne jest poprawne wylogowanie ze strony transakcyjnej, oraz nie korzystanie z opcji auto-uzupełniania danych. Ponadto, połączenie na stronie logowania powinno być szyfrowane – świadczy o tym symbol zamkniętej kłódki w prawym dolnym rogu okna przeglądarki.

Robiąc zakupy w sklepie, co do którego nie mamy większej pewności, powinniśmy wybierać opcję zapłaty przy odbiorze (przesyłki pobraniowej) o ile jest to możliwe. Nie mamy bowiem gwarancji na to, że po zaksięgowaniu kwoty na koncie odbiorcy towar zostanie do nas wysłany.
W takim przypadku, warto też przez jakiś czas zachowywać wszelką korespondencję ze sprzedającym, a także wszelkiego rodzaju dokumenty i rachunki będące dowodem zakupu.

Zanim przystąpimy do zakończenia transakcji, a więc płatności, koniecznie powinniśmy sprawdzić, czy oferent jest wiarygodny. Warto zacząć od przeczytania wszelkich możliwych opinii i komentarzy na temat sprzedawcy, a jeśli zakupy dotyczą większej kwoty, warto pofatygować się nawet o dyskusję na łamach forum internetowego, czy wśród znajomych. Czasem, warto też pokusić się o przesłanie maila, z zapytaniem o produkt, który nas interesuje, tym samym sprawdzając kontakt ze sprzedawcą. Jeśli w dłuższym czasie nie dostaniemy na niego odpowiedzi, może to być pewien sygnał ostrzegawczy.

Dziecko w sieci

Badania przeprowadzone przez PAYBACK Consumer Monitor, podają, że najczęstszymi gośćmi i klientami sklepów online czy aukcji internetowych, są osoby w wieku 18-45 lat (najbardziej aktywni są internauci między 26 a 35 rokiem życia). Z sieci jednak coraz częściej korzystają także najmłodsi internauci. – Bądźmy uważni, gdyż często zdarza się, że niepełnoletnia osoba, sama dokona zakupów internetowych, często także związanych z treściami dla niego zakazanymi – wówczas, odpowiedzialność prawną za zawartą umowę kupna-sprzedaży ponosi prawny opiekun – radzi ekspert Kamil Urbaś. Nawiązując do tej kwestii, warto wiedzieć, iż istnieją specjalne programy filtrujące, które chronią dzieci przed dostępem do zakazanych obszarów wirtualnego świata.

Pamiętajmy, aby w przypadku zakupów w sieci, zawsze kierować się zasadą ograniczonego zaufania, a w razie potrzeby niezwłocznie zawiadomić policję. Ponadto, warto też zabezpieczyć swój komputer, przed niechcianymi wirusami, które celowo czyhają na nas na wielu fałszywych, niesprawdzonych stronach. Posiadanie programu antywirusowego, to ważny szczegół wiążący się z zakupami internetowymi, gdyż w przeciwnym razie, ktoś niepożądany może uzyskać dostęp do naszych prywatnych kont internetowych – bankowych czy też pocztowych. 

Źródło: pointb public relations

e-zakupy 2011-06-22
Redakcja PRNews.pl
Tagi: e-zakupy

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Katarzyna Ewert-Gandzel

Katarzyna Ewert-Gandzel

Starszy specjalista ds. PR, PKO Bank Polski…

Magdalena Załubska-Król

Magdalena Załubska-Król

Financial Services Lead, Hill and Knowlton Strategies…

Piotr Rutkowski

Piotr Rutkowski

Zastępca rzecznika prasowego, mBank Piotr Rutkowski jest…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców