PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyZbliżeniówek przybywa, a obawy klientów nie maleją

Zbliżeniówek przybywa, a obawy klientów nie maleją

Analizy 20.07.2012 (13:42)
Karty

W drugim kwartale br. przybyło ponad milion nośników do płatności bezdotykowych. Więcej niż co trzecia karta płatnicza na rynku pozwala dokonywać transakcji zbliżeniowych.

Na koniec półrocza liczba kart zbliżeniowych w portfelach polskich konsumentów wyniosła blisko 11,36 mln – wynika z danych Open Finance pochodzących z 21 banków komercyjnych na 24, które wydają tego typu nośniki (liczby wydanych kart nie podały: Credit Agricole, Invest Bank oraz Polbank).

Pod względem udziałów zdecydowanie dominują karty debetowe, których na koniec czerwca było ponad 9,5 mln – to prawie 84 proc. wszystkich wydanych nośników zbliżeniowych. Na drugim miejscu znajdują się karty kredytowe, których jest nieco ponad 1,1 mln (ok. 9,7 proc.). Kart przedpłaconych banki wydały 631 tys. Są to nośniki, których liczba rośnie zwykle przy okazji dużych imprez masowych (ostatni przyrost jest zasługą turnieju UEFA Euro 2012, gdzie karty pre-paid były masowo wydawane w strefach kibica). Gadżetów pod postacią naklejek, breloków i zegarków instytucje finansowe wydały 85,7 tys. W zależności od banku mogą one pełnić rolę karty debetowej lub kredytowej. Pozostałe zbliżeniówki (470 szt.) to karty obciążeniowe (charge).

 

Liczba nośników zbliżeniowych na koniec czerwca 2012 r. i ich podział

Rodzaj karty

Liczba

Udział

Debetowe

9 535 534

83,97%

Kredytowe

1 103 454

9,72%

Przedpłacone

631 015

5,56%

Inne nośniki

85 728

0,75%

Charge

470

0,00%

SUMA

11 356 201

100%

Źródło: Open Finance na podst. danych z 21 banków

 

Odnosząc te dane do informacji Narodowego Banku Polskiego o liczbie kart płatniczych na koniec pierwszego kwartału br. okazuje się, że banki najchętniej wydają bezstykowe debetówki. Ich udział we wszystkich wydanych kartach debetowych przekracza 38 proc. Natomiast wśród kredytowych plastików niewiele ponad 16 proc. wyposażono dotychczas w funkcję płatności zbliżeniowych. Dzieje się tak, ponieważ rynek kart kredytowych cały czas się kurczy.

 

Wśród banków wydających nośniki do płatności bezstykowych trzy instytucje mogą pochwalić się liczbą kart przekraczającą milion. Natomiast klienci pięciu największych banków pod względem liczby wydanych zbliżeniówek trzymają w portfelach blisko 79 proc. wszystkich kart zbliżeniowych na polskim rynku.

 

Na ponad 6,29 mln kart (55,4 proc.) widnieje logo organizacji Visa i jej systemu płatności zbliżeniowych payWave. Pozostałe 5,06 mln nośników (44,6 proc.) na koniec czerwca br. należało do MasterCarda, który rozpowszechnia bezstykówki pod nazwą PayPass. System drugiej organizacji wydaje się być nieco bardziej elastyczny, bowiem powyżej 50 zł wciąż pozwala dokonywać transakcji bezstykowo – wymagane jest wtedy potwierdzenie kodem PIN. Natomiast karty organizacji Visa nie pozwalają na płatności zbliżeniowe powyżej 50 zł – konieczne jest wtedy dokonanie transakcji w tradycyjny sposób (trzeba umieścić kartę w terminalu). Różnica ta spowodowała, że nośniki bezstykowe z logo MasterCard nie muszą posiadać kształtu typowej karty płatniczej – stąd na rynku 85,7 tys. wspomnianych wcześniej naklejek, breloków i zegarków którymi można płacić zbliżeniowo.

 

Wraz z systematycznym przyrostem liczby kart służących do płatności bezdotykowych nie ustają obawy klientów o bezpieczeństwo. Jedni konsumenci obawiają się o możliwość wykorzystania technologii zbliżeniowej do sklonowania danych z ich karty, inni zaś wyrażają zaniepokojenie związane z ewentualną utratą karty. Pierwszą grupę uspakajają przedstawiciele organizacji płatniczych, którzy twierdzą, że o ile da się skopiować na odległość pewne dane z karty zbliżeniowej, to nie wystarczą one do zrealizowania transakcji oszukańczej (np. przez internet). Rozwianiem obaw drugiej grupy powinny zająć się natomiast banki, które stosują zwykle limity dla płatności zbliżeniowych. Dlatego „szczęśliwy znalazca” karty bezstykowej nie może liczyć na wiele – zwykle przy czwartej-piątej transakcji (a czasem i wcześniej) zostanie poproszony o podanie kodu PIN. Instytucje finansowe jednak niechętnie przyznają się do takich zabezpieczeń. Raczej niesłusznie, bo uspokoiłoby to wielu klientów, a być może i zachęciło kolejnych do korzystania z tej formy płatności. Natomiast trudno się dziwić, że w internecie pojawiają się „złote rady” jak uszkodzić na karcie płatniczej układ odpowiedzialny za transakcje zbliżeniowe, a pozabankowe firmy oferują ochronne etui, które jakoby miały chronić przed sklonowaniem danych z karty na odległość.

Źródło: Open Finance

analizy karty płatnicze karty zbliżeniowe open finance 2012-07-20
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy karty płatnicze karty zbliżeniowe open finance

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców