Podobnie jak w okresie letnich wakacji, najpopularniejszym celem podróży osób deklarujących wyjazd są kraje europejskie – chęć spędzenia urlopu na Starym Kontynencie wskazało 48,7 proc. spośród internautów planujących wyjazd zimowy, przy czym ponad połowa osób wybierających się w najbliższym czasie na urlop poza granice kraju wybierze Włochy (56,2 proc.). Drugim w kolejności najpopularniejszym wśród respondentów krajem jest Austria – 28,5 proc. wskazań. Słowacja i Czechy – nasi najbliżsi sąsiedzi – zostały wskazane przez odpowiednio 14,5 i 2,5 proc. internautów planujących wyjazd w sezonie zimowym.
Dochód Polaków jest nadal mniejszy niż mieszkańców Europy Zachodniej i w konsekwencji na rekreację oraz wyjazdy wakacyjne planujemy przeznaczać rocznie mniej pieniędzy. Pieniądz zdaje się jednak tracić znaczenie, jeżeli w grę wchodzi gwarancja doskonałych warunków pogodowych do uprawiania zimowych dyscyplin sportowych. Gdy przychodzi do zakupu wycieczki, okazuje się, że Polacy skłonni są wydać jednorazowo większą kwotę pieniędzy na wyjazd, za cel podróży obierając Włochy, Austrię czy Szwajcarię. Mniejszą popularność krajów takich jak Słowacja czy Czechy możnaby też tłumaczyć coraz mniej konkurencyjną cenowo ofertą w stosunku do proponowanych warunków i infrastruktury narciarskiej. Ponadto tak w Polsce, jak u naszych najbliższych sąsiadów, nie możemy mieć pewności, że pokrywa śnieżna umożliwi zimowe szaleństwa.
Na ile i za ile
Jak czytamy w raporcie Gemius, tej zimy internauci planujący wyjazd poza domem spędzą najczęściej do 7 dni. Taką odpowiedź wskazało 40,2 proc. respondentów. Ponad jedna trzecia badanych ma zamiar spędzić na urlopie dwa tygodnie.
Im dłuższy wyjazd, tym większe wiążą się z nim obciążenia domowego budżetu. Na pytanie o kwoty, jakie internauci zamierzają przeznaczyć na zimowe wyjazdy, najczęściej wskazywano sumę nie przekraczającą 2 000 pln w przeliczeniu na jedną osobę. Na najdroższe wycieczki (powyżej 8 000 pln na osobę) wybiera się w tym okresie 21,2 proc. ankietowanych.
Decydując się na zimowe wyjazdy wypoczynkowe, najwięcej internautów (47,2 proc.) planujących urlop zimowy wybierze wycieczkę stacjonarną, nieco ponad 9 proc. z nich zdecyduje się na wycieczkę objazdową, a połączenie obu form wypoczynku wybierze 26,6 proc. respondentów. W porównaniu z okresem letnim zdecydowanie mniejszą popularnością cieszą się wycieczki objazdowe, które ze względu na swój charakter mogą być kłopotliwe. W porównaniu z wakacjami letnimi mniejsza jest też popularność samolotu jako środka transportu. Prawdopodobnie jest to spowodowane faktem, że zimą turyści częściej jako cel podróży wybierają górskie kurorty, do których łatwiej, taniej i wygodniej jest dotrzeć autokarem lub samochodem.
Sposób wyboru oferty wyjazdowej
W procesie podejmowania decyzji o miejscu planowanego urlopu lub o wyborze biura podróży największy odsetek internautów planujących wyjazd (63,4 proc.) wykorzystuje internet, jako podstawowe źródło informacji. Kolejnymi miejscami poszukiwania informacji dla internautów są rodzina i znajomi (38,3 proc.), pracownicy biur podróży (26,5proc.) oraz foldery informacyjne (26,3 proc.). Powyższe dane sugerują, że internet oraz rodzina/znajomi są wyjątkowo istotne przy planowaniu urlopu przez użytkowników sieci, stąd też ważne z punktu widzenia biur podróży powinno być udostępnianie i częste aktualizowanie swojej oferty on-line, jak też umożliwianie kontaktu, w tym też zadawania pytań konsultantom biura, drogą elektroniczną. Raport wskazał wyraźnie, że dopiero po szczegóły i bardziej konkretne wiadomości internauci zwracają się do pracowników biur podróży.
Większość użytkowników sieci zdecydowała już o tym, w jaki sposób spędzi tegoroczną zimę. Ci, którzy nie podjęli jeszcze ostatecznej decyzji, będą mogli skorzystać z licznych promocji i ofert last minute. Dla biur podróży i portali turystycznych powinien to być zatem czas wzmożonej pracy i prześcigania się w atrakcyjności ofert urlopowych. Oby wszyscy urlopowicze wrócili zadowoleni z wymarzonego wypoczynku, a pracownicy sektora turystycznego z radością zamknęli sezon zimowy imponującą liczbą sprzedanych wycieczek – sprzedanych przez internet!