Decyzję o połączeniu oddziałów podjęto po przeanalizowaniu skutków dostosowania struktury organizacyjnej firmy do podziału administracyjnego kraju, w szczególności przyporządkowania obszarów działania oddziałów do określonych województw. W wyniku tych działań nastąpiła znacząca zmiana zasięgu działania wielu oddziałów, a w rezultacie zmniejszenie liczby jednostek operacyjnych w łączonych oddziałach. Utrzymywanie pełnych struktur zarządczych w oddziałach nadzorujących kilka inspektoratów uznano za nieefektywne.
W miastach będących dotychczas siedzibą Oddziałów Okręgowych, czyli w Białymstoku, Bydgoszczy, Opolu i Rzeszowie, struktury związane bezpośrednio z obsługą klienta zostaną zachowane Połączone zostaną głównie funkcje administracyjne, finansowe i sprawozdawcze. Oznacza to, że nasi klienci nie napotkają na jakiekolwiek utrudnienia w kontaktach z PZU SA.
We wszystkich oddziałach proces łączenia rozpocznie się 1 czerwca 2005 roku, a zakończy – w przypadku oddziałów w: Białymstoku, Bydgoszczy i Rzeszowie – 31 grudnia 2005 roku. W Opolu pełna realizacja tego przedsięwzięcia, w związku z pilotażowym wdrożeniem Centrum Finansowo – Księgowego, potrwa do
1 czerwca 2006 roku.
PZU SA prowadzi obecnie szereg procesów modernizacyjnych. Ich celem jest przede wszystkim lepsze dopasowanie produktów i usług do potrzeb i oczekiwań klienta, a także zwiększenie efektywności. Procesy te dotyczą także struktury organizacyjnej spółki. Decyzja o połączeniu oddziałów wyprzedza ogólnopolskie wdrożenie nowej organizacji sprzedaży i likwidacji szkód. Pracownicy łączonych jednostek będą dzięki temu mogli uczestniczyć w procesie rekrutacji do nowych struktur. Jednocześnie, w bieżącym roku, nie przewiduje się zwolnień grupowych w PZU SA.