Płatności bezgotówkowe to korzyści dla konsumentów, przedsiębiorców i całej gospodarki. Aby o tym przypomnieć 16 października w całej Polsce obchodzony jest Dzień Płatności Bezgotówkowych. To zwieńczenie kampanii społeczno-edukacyjnej Warto Bezgotówkowo, do której przyłączyły się m. In. największe organizacje kartowe, banki, Poczta Polska oraz szereg przedsiębiorców. Płatności kartą lub telefonem są coraz bardziej popularne. Tylko w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2018 r. Polacy zrealizowali w ten sposób ponad 1 mld transakcji.
Wygoda, bezpieczeństwo, szybkość – na te zalety płatności bezgotówkowych wskazują ich użytkownicy. Eksperci podkreślają, że redukcja obrotu gotówkowego może wygenerować korzyści dla gospodarki nawet rzędu równowartości 1 proc. PKB w skali roku. Płatności bezgotówkowe przyczyniają się także do zwiększania przejrzystości życia gospodarczego i są istotnym narzędziem w walce z szarą strefą.
Aby uświadamiać konsumentom oraz przedsiębiorcom, jak ważną rolę odgrywają elektroniczne formy płatności, Koalicja na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności, która od 2007 r. działa przy Związku Banków Polskich jako platforma współpracy banków i firm technologicznych z partnerami reprezentującymi związki samorządowe, koordynowana przez Warszawski Instytut Bankowości, zainicjowała drugą edycję kampanii społecznej Warto Bezgotówkowo. W jej ramach trwa właśnie Tydzień Płatności Bezgotówkowych, którego głównym punktem jest Dzień bez Gotówki, obchodzony w Polsce 16 października. Celem inicjatywy jest zachęcenie Polaków do aktywnego korzystania z elektronicznych płatności poprzez pokazanie im ich zalet. W tym czasie osoby płacące kartą lub telefonem skorzystają z wielu promocji.
– Polski system bankowy i płatniczy należy do najnowocześniejszych w Europie. Oferuje bezpieczne, innowacyjne, szybkie i wygodne rozwiązania, które konsumenci chętnie wykorzystują na co dzień. Aż 91 proc. Polaków uważa, że korzystanie z bankowości elektronicznej i mobilnej jest bezpieczne. To potencjał, w który chcemy inwestować. Nasz cel to edukacja i zachęcanie szerokiej grupy konsumentów do wybierania płatności cyfrowych również przy okazji codziennych, drobnych zakupów – mówi Włodzimierz Kiciński, Wiceprezes Związku Banków Polskich, Przewodniczący Koalicji na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności.
Grono zwolenników płatności bezgotówkowych stale się poszerza. Z najnowszych danych NBP wynika, że tylko w I kwartale 2018 r. Polacy zrealizowali za pomocą kart 1,04 mld transakcji bezgotówkowych. Jesteśmy też w europejskiej czołówce pod względem popularności technologii zbliżeniowej. Raport „Portfel Polaka” pokazuje, że dominującym narzędziem płatności w Polsce jest karta płatnicza – w ten sposób za swoje zakupy najchętniej płaci 28 proc. badanych. Tuż za nią plasuje się jednak gotówka – po którą sięga 27 proc. badanych.
Płatności bezgotówkowe do rozliczania wydatków służbowych wybiera również zdecydowana większość polskich mikro, małych i średnich firm – wynika z najnowszego badania Diners Club Polska, wydawcy kart kredytowych dla firm i podróżników. Przedsiębiorcy najczęściej wykorzystują przelew (61 proc.), 15 proc. firm sięga po karty kredytowe, a 12 proc. po karty debetowe. Gotówka w polskich MŚP wciąż jednak trzyma się mocno – wydatki z jej pomocą zdarza się regulować aż co drugiemu przedsiębiorcy z sektora.
Gotówka jest nadal dominującą metodą płatności w małych sklepach stacjonarnych, gdzie robi się mniejsze zakupy. Choć zdaniem zdecydowanej większości Polaków każdy punkt handlowo-usługowy powinien oferować wybór różnych form zapłaty, w Polsce wciąż nie brakuje miejsc, które nie akceptują płatności bezgotówkowych z powodu braku terminali. Tzw. POS-ów przybywa jednak w szybkim tempie. Na koniec czerwca 2018 r. na rynku funkcjonowało 704 877 terminali płatniczych – o niemal 49,5 tys. więcej niż kwartał wcześniej. Płatności zbliżeniowych nie akceptowało już tylko 7 tys. urządzeń.
– Patrząc na dysproporcję między liczbą kas fiskalnych i terminali, widzimy, że na rynku brakuje kilkuset tysięcy terminali POS. Mamy ambicję tę lukę wypełnić. Zależy nam, aby każdy Polak miał możliwość wyboru sposobu zapłaty, a przedsiębiorcy, dzięki płatnościom elektronicznym, mogli poszerzać grono swoich klientów i tym samym zwiększać skalę działalności – wyjaśnia Paweł Widawski, wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Rozszerzenie sieci akceptacji płatności bezgotówkowych obejmuje również polskie urzędy. Jeszcze na początku 2017 r. płatność kartą lub telefonem akceptowała jedynie co dziesiąta placówka tego typu. Dziś, dzięki współpracy Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii oraz KIR, Polacy mogą płacić w taki sposób już w 60 proc. urzędów. Dalsze wsparcie instytucji państwowych w tym zakresie prowadzi Fundacja Polska Bezgotówkowa.
Stopniowe i konsekwentne odchodzenie od gotówki wspiera także rozwój bankowości mobilnej. Polacy należą do jednych z największych jej entuzjastów w skali europejskiej. W I kwartale tego roku zapłaciliśmy smartfonami 50 mln razy a BLIK z kwartału na kwartał ustanawia nowe rekordy popularności. Zmieniające się przyzwyczajenia Polaków i globalne trendy w zakresie płatności będą coraz silniej wpływały na wzrost popularności transakcji bezgotówkowych.
Źródło: Warto Bezgotówkowo