PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćWojciech Bolanowski2012 – rok wykorzystania społeczności internetowych?

2012 – rok wykorzystania społeczności internetowych?

Wojciech Bolanowski 03.01.2012 (07:18)

Jeśli w roku 2012 nie będzie końca świata (a podobno odwołano tę katastrofalną przepowiednię) to możemy swobodnie zgadywać jaki będzie przyszły rok dla sektora bankowego. Może będzie rokiem nacjonalizacji największych banków? A może czasem przełomu płatności zbliżeniowych technologii NFC? Być może będzie to rok social media i społeczności internetowych.

Nie czuję się nawet trochę kompetentny by snuć rozważania o możliwych wydarzeniach nacjonalizacyjnych wielkich banków. Słyszeliśmy o tym wielokrotnie w mijającym roku, usłyszymy pewnie i w kolejnym. Jaka będzie rzeczywistość – czas pokaże.

Bankowość mobilna i jej technologiczno-biznesowe uwarunkowania to pasjonujący temat. Wiele okoliczności uwiarygodnia twierdzenie, że jesteśmy o krok od prawdziwego przełomu w tej dziedzinie. Bankowi innowatorzy traktują obecnie ten temat priorytetowo. Dość wspomnieć, że na korporacyjnym blogu największego banku w Polsce fraza „bankowość_mobilna” jest najczęściej używanym tagiem. Tam też podzieliłem się swoimi przemyśleniami na temat rychłego wykorzystania technologii NFC do komercyjnych modeli płatności z użyciem urządzeń mobilnych.

A co z social media? Spektakularne sukcesy kilku wirtualnych projektów społecznościowych (jak facebook.com czy twitter.com) zachęcają do poszukiwania biznesowego wykorzystania tej dziedziny ludzkiej aktywności. Nie chodzi tu jedynie o nowe pola obecności reklamowej. To rozwiązanie wydaje się oczywiste i już na szeroką skalę wykorzystywane. Przesłanką jest łatwość i stosunkowo niski koszt dotarcia do wielu członków wirtualnych społeczności, które ostatnimi czasy przybrały monstrualne rozmiary, liczone w setkach milionów użytkowników.  Na naszych oczach rolę medium zapełniającego ludziom wolny czas przejmuje od telewizji internet, właśnie z powodu błyskawicznego rozwoju wirtualnych społeczności. Dodajmy do tego wciąż rosnąca penetrację telefonów z dostępem on-line i przewaga, ilościowa, social media nad telewizją jest oczywista.

Jednak oprócz przeniesienia modelu reklamowego z ATL czy „tradycyjnego internetu” świat biznesu oczekuje kolejnych, innowacyjnych pomysłów na komercyjne wykorzystanie społeczności wirtualnych. Pierwszym narzucającym się rozwiązaniem jest marketing szeptany, stojący na pograniczu public relations, reklamy, zaradzania wizerunkiem i czego tam jeszcze. Najlepiej po prostu pogodzić się z faktem, że tzw. „eBuzz” stanowi samodzielny, specyficzny rodzaj promocji i komunikacji.

Biznesy detaliczne próbują także innych sposobów wykorzystania wirtualnych grup społecznościowych. Przecież taka siec kontaktów to potencjalnie bezcenne środowisko do rekomendacji zakupowych. Im bardziej masowy, detaliczny produkt, tym większego znaczenia nabiera liczba osób świadomych jego zalet, przynajmniej świadomych marki, jaką został opatrzony. W przypadku facebooka to w pierwszym przybliżeniu liczba osób lubiących („like it”) stronę danej marki może być wskaźnikiem jak dobrze (lub źle) dany biznes wykorzystuje ten społecznościowy portal. Oczywiście, jesteśmy już po pierwszym okresie bezkrytycznej afirmacji facebooka. Pojawiła się konieczność krytycznej oceny i bardziej precyzyjnych wskaźników. Biznes mierzy więc nie tylko aktualną liczbę swoich społecznościowych fanów, ale także ich aktywność, chęć do udostępniania treści reklamowych, skłonności zakupowe. Mierzy i wnikliwie analizuje, a rezultaty … trzyma w tajemnicy. Nie sposób obecnie dotrzeć do przekonujących, wiarygodnych business case wykorzystania społeczności wirtualnych, które wykraczałyby poza jakościowe opisy akcji wizerunkowych i promocyjnych. Jeśli analiza wsparta jest informacją o wzroście sprzedaży w sieci naziemnej to już mamy do czynienia z przekroczeniem standardu.

Wstrzemięźliwość tę można interpretować dwojako – albo jeszcze nie udało się stworzyć przełomowego modelu wykorzystania social media w biznesie, albo temat jest na tyle świeży i innowacyjny, że należy do pilnie strzeżonych sekretów.

W każdym bądź razie z komunikacyjnego punktu widzenia media społecznościowe są do tej pory mało poznanym obszarem. Jesteśmy w stanie zmierzyć wiele parametrów, obserwować ich ewolucję i aktywnie na nie wpływać. Jednak ich związek z innymi parametrami modelu biznesowego pozostaje jeszcze niejasny. Można nawet postawić tezę, ze jedynym pewnym wpływem działań „społecznościowych” na wskaźniki biznesowe jest ich pozycja po stronie kosztowej. Z tego punktu widzenia blisko im do działań z dziedziny „społecznej odpowiedzialności biznesu”. Nie dziwi więc fakt, że w dużych korporacjach niejednokrotnie działania społeczne i społecznościowe strukturalnie i kompetencyjnie przypisane są do tych samych jednostek organizacyjnych – wg klucza komunikacyjnego.

Blisko też mediom społecznościowym do reklamy i promocji ATL, zwłaszcza do telewizji. Intuicyjnie i jakościowo wiemy, że właściwa obecność w telewizji czy na facebooku wspomaga pozycjonowanie marki i zwiększa jej rozpoznawalność, jednak dokładne, ilościowe modelowanie tych efektów pozostaje postulatem, a nie codziennością analizy biznesowej.

Ze świata realnego znamy także inny sposób biznesowego wykorzystania sieci swoich znajomych. Mam na myśli model sprzedaży bezpośredniej, wykorzystującej rekomendację znajomych będących jednocześnie użytkownikami jak i sprzedawcami produktów danej marki. Na razie z projektów tego typu największy sukces w Internecie osiągnęły zakupy grupowe z groupon.com na czele. Nie zdziwiłbym się jednak, gdyby wokół zakupów grupowych rozwinęły się prężne społeczności. Jest to przecież bardzo dobry powód nawiązania więzi społecznej – równie dobry (o ile nie lepszy) niż chęć poznania obecnych losów koleżanek i kolegów z naszej klasy, który stał się fundamentem powstania jednej z największych polskich społeczności internetowych.

Można tez sobie wyobrazić, ze właściwe rozwiązanie już się pojawiło, brakuje mu jedynie masy krytycznej użytkowników. Być może, jeśli chodzi o sektor finansowy, są to rozwiązania w rodzaju „social lending” czyli internetowych portali pożyczkowych. A może systemy transferowe (np. PayPal) okażą się najbardziej skutecznym katalizatorem tworzenia grup klientowskich? W każdym z tych przypadków byłby to jednak proces odwrotny – to produkt czy usługa jest wykorzystywana do stworzenia wirtualnej społeczności, a nie nowatorski model biznesowy wykorzystujący społeczność do swojego rozwoju.

Temat wykorzystania społeczności w biznesie chociaż skomplikowany jest bardzo kuszący. Po jednej stronie mamy olbrzymią i intensywnie zaangażowaną grupę celową, naszych potencjalnych klientów. Po drugiej – trudności w racjonalnym wykorzystaniu tego potencjału. Biznesy, w  tym sektor bankowy, czekają i poszukują właściwego rozwiązania tej łamigłówki.

Czy wobec tego rok 2012 będzie rokiem wykorzystywania społeczności? Na pewno tak, tak samo jak rok 2011, 2010 i każdy poprzedni, od niepamiętnych czasów. Człowiek stał się istotą społeczną i wykorzystuje społeczne interakcje w każdym wymiarze swojej aktywności, także w biznesie. Oczywiście, rozwój technologii zmienia narzędzia, których można w tym celu użyć. Od dobrych kilkunastu lat proces tworzenia, rozwoju, podtrzymywania związków społecznych przenosi się do systemów komunikacyjnych wykorzystujących Internet. Od kilku co najmniej lat mamy wiec czas społeczności wirtualnych. Coraz więcej ludzi aktywnie uczestniczy w tworzeniu, a zwłaszcza wymianie treści na coraz bardziej popularnych platformach. Pojawiają się kolejne propozycje, wewnątrz i poza najbardziej znanymi portalami. Coraz więcej możliwości interakcji ze znajomymi i nieznajomymi (w sensie znajomości ze świata „realnego”) ludźmi powoduje, że uczestnictwo w wirtualnej grupie staje się coraz bardziej angażujące.

Właściwe pytanie jest więc inne. Czy rok 2012 przyniesie przełomowy pomysł na wykorzystanie społeczności internetowych w celach komercyjnych? Moja intuicyjna odpowiedź jest negatywna. Sądzę, że coraz liczniejsze próby nie przyniosą spektakularnych sukcesów. Że kolejny rok będziemy obserwować rosnącą liczbę „lajków” i próbować powiązać ją z tradycyjnymi wskaźnikami sukcesu biznesowego. Zwłaszcza w sektorze finansowym, z natury nieco bardziej konserwatywnym niż liderzy technologicznych innowacji nie oczekuję pojawienia się przełomowego rozwiązania. O tym czy mam rację można podyskutować już dziś, a jednoznaczną odpowiedź i tak poznamy za roku. W grudniu 2012.

Wojciech Bolanowski, PKO Bank Polski

 

Źródło: PR News

nasz gość prnews.pl wojciech bolanowski 2012-01-03
Redakcja PRNews.pl
Tagi: nasz gość prnews.pl wojciech bolanowski

Sprawdź także:

a 0 Prawie połowa młodych klientów chciałaby, żeby płatności w branży beauty były bardziej nowoczesne
20.11.2025 (17:25)

Prawie połowa młodych klientów chciałaby, żeby płatności w branży beauty były bardziej nowoczesne

Cyfrowe rozwiązania w coraz większym stopniu ułatwiają codzienne czynności – od zamawiania produktów i przejazdów …

a 0 Tysiące pracowników PKO Banku Polskiego korzysta ze sztucznej inteligencji
20.11.2025 (15:08) – informacja prasowa

Tysiące pracowników PKO Banku Polskiego korzysta ze sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja w największym polskim banku wspiera m.in.: 1,4 tys. programistów w pisaniu kodów, 11 tys. …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - październik 2025
20.11.2025 (15:06) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - październik 2025

W październiku 2025 r. klienci instytucji pożyczkowych zaciągnęli 434,3 tys. pożyczek o średniej wartości 4.341 zł …

a 0 ZEN.COM przewiduje rekordowe oszczędności z cashbacku w Black November 2025
20.11.2025 (15:03) – informacja prasowa

ZEN.COM przewiduje rekordowe oszczędności z cashbacku w Black November 2025

ZEN.COM prognozuje, że w tegorocznym Black November Polacy odzyskają dzięki cashbackowi nawet milion złotych. To …

a 0 Raport Antyfraudowy BIK 2025: Rośnie liczba cyberataków na firmy i instytucje
20.11.2025 (15:01) – informacja prasowa

Raport Antyfraudowy BIK 2025: Rośnie liczba cyberataków na firmy i instytucje

Głośny niedawno atak na hakerski na bazę danych klientów firmy pożyczkowej, czy wyciek informacji kadrowych z …

a 0 „mBank jest kobietą” - psychologia sukcesu, sport i relacje w biznesie
20.11.2025 (14:59) – informacja prasowa

„mBank jest kobietą” - psychologia sukcesu, sport i relacje w biznesie

Budowanie relacji w zespole, psychologia sukcesu, chęć ciągłego uczenia się i umiejętność odnajdywania się w …

PRNews.pl

Zobacz również

Booking wdraża Revolut Pay jako nową metodę płatności

Booking wdraża Revolut Pay jako nową metodę płatności

Platforma rezerwacji turystycznych Booking.com i Revolut ogłosiły…

Unicredit robi porządki po Aionie. „Wypowiedzieli mi umowę!”

Unicredit robi porządki po Aionie. „Wypowiedzieli mi umowę!”

Czytelnik skarży się na wypowiedzenie umowy przez…

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior Bank rozpoczął nową promocję kont osobistych…

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Doszło do wycieku danych z platformy sky-shop.pl,…

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

InPost rozpoczyna instalację paczkomatów w placówkach Banku…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców