Mieszkanie bez balkonu jest przeciętnie o 6% tańsze. Chętnie wybierają je więc inwestorzy i osoby o ograniczonym budżecie. Przeważnie jednak 19 na 20 nabywców odrzuca oferty mieszkań bez balkonów. Kupując więc dziś takie mieszkanie można spodziewać się trudności z jego odsprzedażą po latach.
Nabywcy mieszkań definiując swoje preferencje odnośnie poszukiwanego lokum precyzują zazwyczaj wymaganą liczbę pokoi, cenę i lokalizację. W dalszej kolejności podają także wymagania odnośnie technologii budowy, wysokości bloku i obecności balkonu. Zgodnie z doświadczeniami doradców Home Broker aż dla 95% kupujących balkon jest czynnikiem niezbędnym, aby podjęta została pozytywna decyzja o wyborze danego „M”. – Przestrzeń taka pełni bardzo wiele funkcji, a przede wszystkim może być namiastką ogrodu – miejscem wypoczynku po intensywnym dniu pracy – tłumaczy Małgorzata Ostrowska, dyrektor ds. sprzedaży J.W. Construction Holding.
Idealny balkon u dewelopera
Ma to odzwierciedlenie w ofercie deweloperów. W przebadanych przez Home Broker inwestycjach średnio 95% z budowanych lokali ma balkon, loggię lub taras. Z tej ogólnej reguły mogą wymykać się projekty położone na obszarach o bardzo zwartej zabudowie – Brak balkonu jest dopuszczalny w budynkach w centrum miast – mówi Wojciech Popowski, wiceprezes zarządu Investment Development Association. Pod względem obecności balkonów preferencje popytu znajdują jednak idealne odzwierciedlenie w ofercie deweloperskiej. Warto też zauważyć, że w mieszkaniach bez balkonów często zastosowanie znajdują portfenetry, czyli okna balkonowe. – Przeważnie nie rekompensuje to jednak braku balkonu i na takie lokale trudniej znaleźć nabywcę – tłumaczy Bartosz Kowalczyk, doradca Home Broker z Lublina. Potwierdza to obserwacja procesu sprzedaży mieszkań w inwestycjach deweloperskich. – Zazwyczaj lokale bez balkonów zostają w ofercie deweloperów aż do końca – zauważa Monika Kieller – Borkowska, doradca Home Broker z Warszawy.
Inwestor bez balkonu
Nie oznacza to jednak, że lokal bez balkonu nie znajdzie nabywcy. Tego typu mieszkań szukają dwie główne grupy kupujących. Po pierwsze są to osoby, którym przede wszystkim zależy na cenie nieruchomości. – Szczególnie dotyczy to osób młodych traktujących pierwsze „M” jako rozwiązanie przejściowe – tłumaczy Adam Kwiatkowski, doradca Home Broker z Koszalina. Doradcy Home Broker szacują, że przeciętny lokal bez balkonu jest o 6% tańszy niż ten z balkonem. W przypadku nieruchomości wartej 300 tys. zł różnica wynosi więc około 18 tys. zł.
Kolejną grupą są nabywcy lokali na wynajem. – Dla osób zainteresowanych kupnem mieszkania w celach inwestycyjnych obecność balkonu jest kwestią drugorzędną. Większe znaczenie ma dla nich niższa cena i uniwersalne atuty lokalu takie jak atrakcyjna lokalizacja czy maksymalne wykorzystanie powierzchni – zauważa Katarzyna Rauber, dyrektor sprzedaży i marketingu w Bouygues Immobilier Polska. Powód jest prosty – brak balkonu w znacznie mniejszym stopniu wpływa na atrakcyjność i cenę mieszkania przeznaczonego na wynajem niż na sprzedaż. Dzięki temu rentowność inwestycji może być wyższa. Potwierdza to Dawid Płociński, doradca Home Broker z Bydgoszczy, który przestrzega, że mieszkanie bez balkonu trudniej sprzedać potem na rynku wtórnym.
Taras obiektem pożądanym
Spośród balkonu, loggii i tarasu wybór potencjalnego nabywcy najczęściej padłby na ten ostatni. Problem w tym, że tarasy najczęściej dostępne są w przypadku relatywnie drogich mieszkań położonych na najwyższych piętrach budynku. W przypadku tarasów na parterach pojawia się inny problem – nieatrakcyjne położenie na najniższej kondygnacji budynku. Deweloperzy stawiają więc najczęściej na balkony i loggie, co w ramach możliwości finansowych nabywców w dużym stopniu spotyka się z ich preferencjami.
Źródło: Home Broker