Pzejęcie 25 proc. akcji Alior Banku za kwotę 1,6 miliarda złotych przez Grupę PZU pozwala na stworzenie wspólnej platformy zakupowej oraz wykorzystanie banku do realizacji fuzji i przejęć. Mimo że ubezpieczyciel w praktyce przejął kontrolę nad Alior Bankiem, to dla klientów nie powinno być to w ogóle zauważalne.
W opinii Wojciech Sobieraja, prezesa zarządu Alior Banku, transakcja nie powinna w krótkim okresie w żaden sposób wpłynąć na sytuację na polskim rynku bankowym.
– Po prostu zmieni się właściciel 25-proc. akcji Aliora. Na bieżącą działalność banku na pewno w żaden sposób to w krótkim okresie nie wpłynie – mówi agencji informacyjnej prezes Sobieraj.
Umowa kupna zawarta pomiędzy Grupą PZU a spółkami Alior Lux S oraz Alior Polska Sp. z o.o dotyczy pakietu ponad 25 proc. akcji banku. Strony transakcji ustaliły, że ubezpieczyciel nabędzie w sumie ponad 18,3 mln udziałów, płacąc za nie łącznie 1,6 miliarda złotych (89,25 zł za jedną akcję). Transakcja oznacza, że w praktyce Grupa PZU przejmie kontrolę nad bankiem.
Prezes Alior Banku wskazuje jednak na istotne czynniki, które w wyniku transakcji mogą się pojawić w dłuższej perspektywie czasowej.
– Pierwszy to współpraca między nami a PZU, bo nie wyobrażam sobie, żebyśmy nie stworzyli wspólnej grupy zakupowej – deklaruje. – Możliwa jest też potencjalna kontynuacja tego, o czym opowiadał prezes Klesyk, mowa tu o– używaniu Aliora do kupna, przejęcia i łączenia się z innymi bankami.
Alior Bank w tej sytuacji będzie występował w roli podmiotu realizującego operacje fuzji i przejęć. Plany największego polskiego ubezpieczyciela mówią o przejęciu jeszcze 3-4 banków, a możliwa kwota akwizycji może wynieść 5-6 mld zł.
– Cały czas myślimy, że jedną z podstawowych trampolin rozwoju jest nasza innowacja, nasza współpraca z T-Mobile i stworzenie nowego labu innowacyjnego, gdzie będziemy mogli wprowadzać usługi, koncentrując się na kanałach elektronicznych – mówi prezes Sobieraj, pytany o kierunki rozwoju Alior Banku.
Utworzony w 2008 roku Alior Bank jest najszybciej rozwijającym się bankiem w Polsce. Obecnie obsługuje ponad 2,6 miliona klientów. W pierwszym kwartale bieżącego roku bank odnotował zysk netto na poziomie 91,2 mln zł. Jest to wzrost aż o 33 proc. w stosunku to tego samego okresu rok wcześniej.