Liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce w ciągu ostatnich 3 lat
spadła aż o 1,3%.
Jak wynika z badania „Women at the top”1 zaprezentowanego podczas konferencji inauguracyjnej Fundacji Liderek Biznesu Polska znajduje się na końcu listy europejskich krajów, jeśli chodzi o kobiety na wysokich stanowiskach kierowniczych. Niewiele więcej jest ich też we Włoszech. Najwięcej jest w Norwegii – 42% i w Szwecji – 23%. Badanie zrobione przez firmę SpencerStuart pokazuje, że tylko 4% Polek pełni funkcję prezesa, 6,8% zajmuje wysokie stanowiska zarządcze, a 10,3% ma wysokie stanowiska kierownicze, ale nie zarządza firmami, w których pracuje.
Średnia europejska kobiet – prezesów spółek to około 16%, w zarządach zasiada 11%, a wysokie stanowiska pełni 17,6%. W ciągu ostatnich 3 lat, poza Polską, liczba ta zmniejszyła się jedynie w Rosji, na Słowacji i Węgrzech.
Tymczasem badania pokazują, że kobiety na wysokich stanowiskach zarządczych nie różnią się tak bardzo od mężczyzn. Firma Hudson przeprowadziła wywiady z ponad 65 000 osób na całym świecie. Prawie 600 to prezesowie zarządów, a wśród nich 150 to kobiety.
Dla większości umiejętność szybkiego podejmowania decyzji, strategicznego myślenia oraz osiąganie rezultatów to najważniejsze elementy życia zawodowego. Jednocześnie kobiety na wysokich stanowiskach, w przeciwieństwie do mężczyzn, są lepsze w motywowaniu, myśleniu koncepcyjnym, komunikacji z innymi, są też bardziej otwarte na różne idee.
Według firmy Hudson kobiety patrzą perspektywicznie i nie zwracają tak dużej uwagi jak mężczyźni na krótkoterminowe efekty działań. Mają też bardziej demokratyczny styl zarządzania.
Wśród kobiet na wysokich stanowiskach widać różnicę pokoleniową. Młodsze są bardziej otwarte, altruistyczne, ale i mniej decyzyjne. Starsze koncentrują się na myśleniu koncepcyjnym i strategicznym. Kobiety młodsze chcą być powszechnie lubiane, podczas gdy starszym tak bardzo na tym nie zależy.
Podstawowym problemem kobiet, które robią karierę w biznesie, są stereotypy. Te, które przewodzą swoim firmom, są przez inne kobiety postrzegane jako „męskie”, ponieważ kariera zawodowa i osiąganie celów są dla nich wyjątkowo ważne. Tymczasem według mężczyzn są zbyt kobiece, gdyż zwracają uwagę na komunikację z innymi, współpracę oraz dobro podwładnych.
Gwałtownie zmieniający się świat i biznes, problemy demograficzne, rozwój technologii – to elementy, które wymuszą zwiększenie liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych. Firmy będą musiały przestawić się na inne sposoby zarządzania, bardziej demokratyczne i otwarte na zmiany.
Wprowadzenie parytetów mogłoby przyspieszyć ten proces, ale zdecydowana większość Polek, które osiągnęły sukces zawodowy, uważa, że nie są potrzebne. Popiera je tylko 20%, a 26% sądzi, że w niektórych kulturach mogą być pomocne, ale nie są potrzebne w Polsce.
Dlatego powstała Fundacja Liderek Biznesu. Tworzą ją kobiety, które osiągnęły sukces zawodowy, między innymi: Iwona Kozera, Dyrektor Grupy Rynków Finansowych EY w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej, Katarzyna Twarowska, Dyrektor w Dziale Audytu EY, Magdalena Hajduk-Naklicka, współwłaścicielka firmy Aromeda oraz Beata Osiecka, Prezes Zarządu firmy Kinnarps Polska.
Każda z nas ma zarówno dobre, jak trudne doświadczenia za sobą, powiedziała Iwona Kozera. I teraz – dodała – chcemy się nimi podzielić. Fundacja ma służyć kobietom, które chcą wejść do zarządów firm, kobietom menedżerkom oraz tym, które prowadzą własne przedsiębiorstwa, a także młodym, utalentowanym, dopiero zaczynającym drogę zawodową. Wokół nas jest coraz mniej kobiet na wysokich stanowiskach, twierdzi Kozera, dlatego chcemy poprzez coaching i warsztaty pomóc innym w drodze na szczyt. Kobietom menedżerkom zaproponujemy szkolenia z umiejętności zarządczych oraz prowadzenia biznesu, w tym na przykład tworzenia biznesplanów. Natomiast dla kobiet zaczynających pracę zawodową stworzymy eProgram, dodaje Kozera, który ułatwi im wybór zawodu oraz ścieżki kariery.
Fundacja Liderek Biznesu to grupa aktywnych, doświadczonych zawodowo kobiet, reprezentujących różne branże i organizacje, które poprzez swoje działania, chcą wpływać na wzrost udziału kobiet na wyższych stanowiskach zarządczych oraz promować ich przedsiębiorczość.
Liderki Biznesu
