PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościProblemy branży call center nie tylko na rynku polskim?

Problemy branży call center nie tylko na rynku polskim?

Wiadomości 08.08.2013 (12:28)

Nie tylko w Polsce branża call center odczuwa skutki negatywnego wizerunku stworzonego przez niezadowolonych konsumentów i media. Od kilkudziesięciu lat w całej Europie rynek call center notował nieprzerwany wzrost. Teraz wiele firm walczy o przetrwanie.

Niekończące się kolejki w oczekiwaniu na rozmowę z infolinią, nieproszone telefony, doniesienia o firmach próbujących sprzedawać przez telefon w sposób niezgodny z prawem czy wreszcie niskie wynagrodzenie telemarketerów. To wszystko wpływa na odbiór branży. Również w Niemczech call centers są powszechnie postrzegane przez klientów jako uciążliwe. „Ich wizerunek jest zły” – twierdzi Jens Fuderholz z Niemieckiego Stowarzyszenia Call Center.

Zapominamy, że obecnie bez call center trudno wyobrazić sobie codzienne życie. Zamawianie pizzy, taksówki, wizyty u lekarza, transakcje bankowe, zakupy, zamawianie usług telekomunikacyjnych – to tylko nieliczne z przykładów, kiedy dzwonimy do call center.

Jak na ironię, druga co wielkości tego typu firma w Niemczech z 6 tysiącami pracowników w samych Niemczech i obrotami na poziomie 173 mln euro, teraz walczy z niewypłacalnością. Walter Services z Ettlingen na razie zostało uratowane dzięki postępowaniu ochronnemu, stosunkowo nowemu wariantowi w prawie upadłościowym, wskutek którego można zabezpieczyć się przed roszczeniami wierzycieli nie pozostawiając tego w rękach likwidatora.

Ranking największych usługowych call center w Niemczech (2011 sprzedaż)

Źródło: callcenterprofi.de

  1. Arvato Customer Services 752,7 mln Euro

  2. Walter Services 190,4 mln Euro

  3. Sitel 121,9 mln Euro

  4. SNT Deutschland 120 mln Euro

  5. Avocis Deutschland 109 mln Euro

  6. Buw Holding 106,1 mln Euro

Walter Services nie jest odosobnionym przypadkiem. Nieco ponad pół roku temu, w Nadrenii Północnej-Westfalii Grupa Tectum wystąpiła z wnioskiem o program ochronny. Eksperci przewidują następne przypadki upadłości firm. Przyczyną jest malejąca liczba połączeń telefonicznych z call center. Przyczyniają się do tego social media i inne nie-telefoniczne kanały. Konsumenci szukają informacji i rekomendacji właśnie w Internecie.

Ale nawet bez tego branża ta znajduje się pod presją cięcia kosztów. Na rynku niemieckim jest zbyt wiele firm call center (razem z wewnętrznymi call centers wielkich firm (około 6.900 firm, a „na słuchawkach” pracuje ponad pól miliona ludzi i liczba ta systematycznie wzrasta), dodatkowo zleceniodawcy chcą ciągle obniżać stawki. Największe firmy z branży notują straty. Ale nie tylko dlatego Walter ma takie kłopoty. Po prostu jest mniejsze zapotrzebowanie na tego typu usługi. Procesy automatyzacyjne (samoobsługowe) źle wpływają na rynek call center Walter Service ma 3 miesiące, aby przedstawić koncepcje naprawy. W najlepszym wypadku uda się uzdrowić przedsiębiorstwo a w najgorszym uruchomione zostanie postepowanie upadłościowe.

Komentarz ekspertów polskiej branży call center

– „Jeśli przyjąć, ze polski biznes telemarketingowy rozwija się w ślad za rynkami zachodniej Europy, a jak niektórzy uważają – w ślad za rynkiem niemieckim to procesy tam zachodzące mogą być dla nas ważną wskazówką – mówi Jacek Barankiewicz, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB – Ewentualna upadłość firmy Walter Services zatrudniającej 6000 pracowników może mieć znaczący wpływ na rozwój całej branży. Czy jednak jest to oznaka głębszego załamania, czy też efekt złego zarządzania i błędnej strategii firmy, z perspektywy polskiej trudno to oceniać, ale warto sobie uświadomić, że podobne zdarzenia mieliśmy już na polskim rynku. Wypadnięcie z gry Polskiego Centrum Marketingowego czy też znane powszechnie problemy Call Center Poland nie świadczą o załamaniu rynku, ale o tym, że zarządy tych firm nie znalazły sposobu na skuteczne działania, albo że źle zdefiniowały strategie rozwoju. Bardziej istotne dla naszego rynku jest określenie, czy przyczyny problemów symptomatyczne dla rynku niemieckiego /presja cenowa i konkurencja mediów społecznościach/ mogą odbić się na rozwoju rynku polskiego.

Odpowiem przewrotnie – one już są bardzo odczuwalne. Rynek polski jest tak samo konkurencyjny jak niemiecki albo nawet bardziej. Presja cenowa jest silniejsza, a marże niższe. Akceptacja dla kosztów związanych z jakością – niższa. Udział projektów wynagradzanych za sukces – większy. Wniosek – na naszym rynku już jest trudniej. Natomiast, co do mediów społecznościach to zgoda tylko częściowa. Myślę, że w najbliższych 10 latach skutkiem mediów społecznościowych będzie nie spadek znaczenia Contact Center ale przesunięcie komunikacji z kanałów głosowych do nie głosowych. Czyli Contact Center będzie w mniejszym stopniu Call Center a w większym e-mail, chat czy center”.

-„Można powiedzieć, że sytuacja jest podobna. Na rynku polskim od lat notujemy dużą rotację firm – powiedziała Katarzyna Swatowska z grupy Call Center Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB – przeciętnie w ciągu 2 letniego okresu znika około 30% firm z rynku, mimo że nie jest on tak duży jak niemiecki. Wg naszych badań mamy około 150 usługowych call centers. Przyczyna tkwi z złym zarządzaniu kosztami działalności, w zgodzie na przyjmowanie do realizacji projektów na granicy opłacalności lub nawet poniżej tej granicy. Nie uważam natomiast, by na naszym etapie rozwoju proces automatyzacji miał szczególny wpływ na kryzys w branży. Przesunięcie ciężaru kontaktu w kierunku kanałów nie głosowych jeszcze przed nami”.

Przedstawiciel arvato, lidera rynku usług call center w Niemczech i w Polsce, dyrektor call center ds. Obslugi projektów obcojęzycznych Piotr Pieślak – uważa, że „wszechobecny kryzys z jednej strony sprzyja rozwojowi branży – wszak outsourcing to świetny sposób na obniżenie kosztów obsługi klienta w przedsiębiorstwach – z drugiej jednak strony, i nowi i dotychczasowi klienci firm z branży call center wywierają coraz większy nacisk na obniżanie cen świadczonych usług przy niezmiennych wymogach dotyczących jakości tychże usług.

Duża liczba firm z branży na rynku dodatkowo wzmaga ich gotowość do nieuzasadnionego ekonomicznie obniżania stawek, co w sposób nieuchronny prowadzi do niebezpiecznego obniżenia rentowności biznesu. I tu znowu powracamy do braku renomy pracodawców z branży call center na rynku – niskie stawki muszą się odbić na zarobkach w branży – koszty osobowe to główny faktor kosztowy w naszej branży i tu najłatwiej obniżyć koszty działalności.

W przypadku usług wykonywanych przez polskie call center w językach obcych dla klientów zagranicznych dodatkowym utrudnieniem jest coraz mniejszy rezerwuar pracobiorców władających biegle językami obcymi i naturalna przy małej podaży tendencja do windowania płac, która ma się niestety nijak do oczekiwań zleceniodawców w kwestii obniżania cen.

Realizowanie coraz bardziej wyspecjalizowanych usług, oferowanie klientom nowatorskich rozwiązań oraz wiązanie się z klientami o zasięgu globalnym, posiadającymi długoterminowe plany rozwoju i mocną pozycje w swojej branży może stanowić remedium na trudności dziś i w przyszłości” – powiedział Piotr Pieślak.

„- W przypadku Grupy DataContact większość przychodów notujemy ze sprzedaży produktów i usług – komentuje Cezary Hermanowski, prezes Zarządu Grupa DataContact – Najważniejszymi składnikami osiągnięcia sukcesu są otwartość w komunikacji i dobre relacje z naszymi partnerami, zmotywowani i dobrze wyszkolenie konsultanci oraz jak największy udział kosztów zmiennych. Zagrożenia, jakie widzę na przyszłość to negowanie zasadności wykorzystywania umów zlecenia, które są podstawowym elementem szybkiego i odpowiedniego reagowania na warunki rynkowe i zlecenia od naszych parterów. Każdy projekt sprzedażowy charakteryzuje się większą lub mniejszą sezonowością, dlatego też musimy być organizacją, która działa tak, żeby zapewnić odpowiedni poziom wsparcia dla partnera, a jednocześnie w czasie zmniejszenia liczby zamówień – nie ponosić dużych kosztów stałych. Ewentualne zmiany regulacji prawnych w odniesieniu do umów zlecenia postrzegam jako największe zagrożenie dla branży. Konsekwencją mogą być upadłości słabszych graczy lub masowa ucieczka do szarej strefy.”

Na bazie artykulu Handelsblatt „Call-Center stöhnen über Kostendruck und Social Media”

Katarzyna Swatowska

Szef grupy Call Center Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB

2013-08-08
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców