W 2012 roku Grupa Allianz Polska zebrała łącznie 3,5 mld zł składek, odnotowując wzrost w ubezpieczeniach życiowych. Dzięki ograniczaniu szkodowości i utrzymaniu dyscypliny kosztowej, wszystkie spółki Grupy Allianz Polska wypracowały w minionym roku zyski. Łączny wynik Grupy za 2012 rok wyniósł 167,9 mln, a wartość aktywów zarządzanych przez Grupę wyniosła blisko 15 mld zł. Liczba klientów przekroczyła 2 mln 100 tys.
– W minionym roku udało nam się ponownie po ostatnich dwóch latach przywrócić i ustabilizować rentowność we wszystkich naszych spółkach, w większości linii biznesowych Obecna stabilna sytuacja finansowa grupy pozwala nam planować na 2013 rok dalszy rozwój biznesu, poprzez dopasowanie oferty produktowej i jakości obsługi do potrzeb klientów oraz dalsze rozwijanie współpracy z dotychczasowymi i nowymi partnerami – podsumowuje Paweł Dangel, prezes zarządu Allianz Polska.
Ubezpieczenia życiowe
Spółka życiowa w 2012 roku zwiększyła sprzedaż względem poprzedniego roku o 12,8% do poziomu 1,73 mld zł.
Głównym motorem wzrostu była wysoka sprzedaż polisolokat w pierwszej połowie roku. Dobrze sprzedawały się również ubezpieczenia grupowe, tradycyjne ubezpieczenia życiowe, w szczególności nowy produkt Allianz Opiekun – ubezpieczenie na życie przeznaczone dla klientów, którzy nie chce się wiązać długookresową umową, które można zawrzeć szybko, bez badań lekarskich i większych formalności, oraz ubezpieczenia kredytobiorców oferowane za pośrednictwem banków. Spadek sprzedaży nastąpił z kolei w ubezpieczeniach inwestycyjnych typu unit-linked. Spowodowane to było obawą klientów przed ryzykiem inwestycyjnym i przesuwaniem środków do bezpiecznych form oszczędzania takich jak depozyty bankowe.
– W Allianz ubezpieczenia życiowe znalazły się w grupie produktów strategicznych. Niestety wciąż musimy przekonywać klientów do sensu posiadania takiego ubezpieczenia, które jest długoterminową formą zabezpieczenia finansowego i nawet w czasie kryzysu nie powinno się z niego rezygnować. Jestem przekonany, że dzięki strategii multikanałowości dystrybucji będziemy mieli szansę dotarcia do większej liczby potencjalnych klientów, którzy zechcą zabezpieczyć – swoją i swoich rodzin – przyszłość – dodaje Paweł Dangel.
TU Allianz Życie wypłaciło w 2012 roku 1,28 mld zł w formie świadczeń, w porównaniu do 1,48 mld zł w poprzednim roku, co oznacza spadek o 13,5%. Zysk netto wyniósł 62,4 mln zł i był o 0,5 mln zł wyższy niż wynik na koniec 2011 r.
Ubezpieczenia majątkowe
W ubezpieczeniach majątkowych zebrana składka spadła w porównaniu do poprzedniego roku o 4,7% i wyniosła 1,77 mld zł. Spadek ten, widoczny szczególnie z drugim półroczu, był spowodowany głównie mniejszą sprzedażą ubezpieczeń komunikacyjnych, a w szczególności tych oferowanych za pośrednictwem dealerów, co ma bezpośredni związek z mniejszą sprzedażą nowych pojazdów.
Z kolei dla ubezpieczeń korporacyjnych 2012 był udanym rokiem – spółka w tym segmencie zanotowała wzrosty składek – o 7,4% w ubezpieczeniach mienia i 10,8% w ubezpieczeniach transportowych – jak również znaczącą poprawę wyniku finansowego. Z uwagi na sytuację w branży budowlanej nie był to rok rozwoju dla ubezpieczeń technicznych oraz gwarancji ubezpieczeniowych. Pomimo zmniejszenia wartości składki przypisanej o 10% w ubezpieczeniach technicznych, udało się utrzymać dodatni wynik ubezpieczeniowy na poziomie zbliżonym do 2011 roku. Planowane na 2013 rok inwestycje w infrastrukturze kolejowej oraz w energetyce, a także kolejne kontrakty hydrotechniczne, przy jednoczesnej poprawie kondycji finansowej przedsiębiorstw budowlanych powinny ustabilizować zapotrzebowanie na ubezpieczenia.
W 2012 roku spółka majątkowa podjęła też wiele inicjatyw w celu udoskonalenia obsługi klienta, takich jak wprowadzenie możliwości zgłoszenia i podglądu statusu szkody przez internet, czy uruchomienie mobilnej aplikacji do rejestracji szkód. Na koniec roku już 7% szkód komunikacyjnych zgłaszanych było właśnie przez internet.
Na wynik finansowy spółki majątkowej największy wpływ miały niska szkodowość w ubezpieczeniach komunikacyjnych, dobra rentowność ubezpieczeń mieszkaniowych, ubezpieczeń dla małych i średnich firm, inżynieryjnych i przemysłowych oraz efektywna kontrola kosztów.
Spółka wypłaciła w ciągu roku 1,18 mld zł odszkodowań, o 5,7% więcej niż w poprzednim roku. Wynik finansowy powiększyły też dobre wyniki z inwestycji – przychody z lokat w 2012 roku były o 23% wyższe niż w roku 2011. W sumie spółka majątkowa zamknęła 2012 rok z zyskiem w wysokości 72,5 mln zł, co oznacza znaczny wzrost w stosunku do 29,7 mln zł straty zanotowanej w 2011 roku.
Fundusze inwestycyjne
Na koniec 2012 roku TFI Allianz obsługiwało 26 tysięcy klientów. Zysk netto towarzystwa na koniec 2012 roku wyniósł 8,4 mln zł, a wartość zarządzanych aktywów 2,7 mld zł.
W 2012 roku dobre wyniki inwestycyjne na tle konkurencji wypracował Allianz Pieniężny, którego 12-miesięczna stopa zwrotu na 31.12.2012 wyniosła +5,6%.
W 2012 roku przeprowadzonych zostało 11 subskrypcji Allianz Absolute Return FIZ. Od początku roku fundusz przyniósł inwestorom zysk +9,43%, co jest jednym z lepszych wyników w tej kategorii funduszy na rynku. Wartość aktywów funduszu, pozyskanych od początku działalności wyniosła 137,8 mln zł. W lipcu został z kolei zarejestrowany Allianz Obligacji Korporacyjnych FIZ – jeden z pierwszych funduszy obligacji korporacyjnych w Polsce oferowanych w formie funduszu zamkniętego. Fundusz od początku działalności wypracowuje dla uczestników ponadprzeciętne zyski – stopa zwrotu funduszu od dnia rejestracji do końca roku wyniosła 4,64%. Aktywa funduszu na koniec 2012 roku wyniosły 18,9 mln zł.
Fundusz emerytalny
Allianz Polska OFE w 2012 roku zyskał najwyższą stopę zwrotu (18%) spośród 14 obecnych na polskim rynku funduszy emerytalnych . Dzięki bardzo dobrym wynikom inwestycyjnym osiąganym w publikowanych przez KNF rankingach trzyletnich stóp zwrotu Allianz Polska OFE został uprawniony w styczniu 2012 r. do wzięcia udziału w losowaniu dla osób, które nie dokonały w przewidzianym terminie wyboru OFE, zdobywając 44 275 nowych członków.
Dynamika wzrostu portfela klientów wyniosła 8,28% w porównaniu do 1,65% wzrostu rynku i na koniec 2012 r. liczba klientów Allianz OFE wyniosła 576 tysięcy. Natomiast dynamika wzrostu aktywów netto wyniosła 22,2% w porównaniu do 20% dynamiki wzrostu rynku, a wartość aktywów na koniec 2012 roku przekroczyła 8 220 mln zł.
Allianz Polska OFE w 2012 roku był liderem rankingów dziennika „Rzeczpospolita” w takich kategoriach jak bezpieczeństwo inwestycji oraz stan hipotetycznego konta. W opublikowanym w styczniu 2013 roku przez Dziennik „Rzeczpospolita” rankingu OFE, Allianz Polska OFE zajął 1 miejsce w rankingu ogólnym. Allianz Polska OFE uzyskał również najwyższą notę 5 w rankingu Analiz Online za okresy 1 roku oraz 3 lat.
Allianz Polska
