PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościKiedy banki zrozumieją social media?

Kiedy banki zrozumieją social media?

Wiadomości 02.01.2013 (12:18)

Osoby, które są twarzą danej firmy, tworzą ją, powinny być bardziej aktywne w social mediach. Aktywność w mediach społecznościowych osób z najwyższego managementu może pozytywnie wpłynąć na wizerunek banku, gdyż pokaże jego ludzką twarz. Prezes wrzucający zdjęcie na Instagram? Czemu nie? – mówi Irena Mrozek, szefowa Artegence Social Bar.

Liczba ROR, kart kredytowych, produktów w zestawieniu z liczbą fanów banków na profilach społecznościowych pokazuje ogromną różnicę. Nie lubimy swoich banków?

Banki, nie tylko w Polsce, ale w ogóle mają trudną sytuację. Nie są „love brandem” czyli markami, które możemy kochać. Mało kto kocha swój bank. Za to zawsze na coś możemy narzekać, a jeżeli nawet nie narzekamy, to jesteśmy na tyle neutralni, że nic nie powiemy w social media. Nikt nie pisze: „tak, jestem zadowolona ze swojego banku”., za to podzieli się opiniami, gdy „coś nawalili” „coś naliczyli” „coś się zepsuło” „nie działa karta” „nie doszedł przelew”. Fanpage i Twitter to naturalne miejsca, gdzie można wylać ten potop zażaleń.

Jak ktoś lubi, to tego nie okazuje, ale jak nie lubi, to potrafi uprzykrzyć życie. Ostatnio Paweł Lipiec na swoim zerozerosiedem.pl miał konflikt z Idea bankiem. Idea bank ma 15 tys. fanów, a wpis Lipca w kilka dni zaliczył ponad 7 tysięcy wejść i setki podań dalej na serwisach. Banki szybko reagują na takie wpisy?

Niezależnie czy bank ma profil czy nie, to i tak ktoś wyleje gdzieś swój żal. Jeżeli to będzie Paweł Lipiec czy Artur Kurasiński, czy ktoś, kto ma dużo followersów, to sam fanpage nie ma znaczenia. Oni po prostu to napiszą, ludzie to polubią, będą tekst sharować. I to jest jeszcze gorsza sytuacja dla banków, bo znacznie później zauważą, że coś się dzieje. Jeżeli bank ma fanpage, to ktoś w tym wpisie bank oznaczy żeby wszyscy widzieli, co bloger ma do powiedzenia. O ile moderator nie zagląda raz na tydzień na profil, to bank taką krytykę zauważy i może szybko zadziałać.

Niejeden raport pokazał, że więcej znajdziemy komentarzy negatywnych niż pozytywnych. Robi się z profili banków okienko skarg i zażaleń. Po co w takim razie dawać klientom kolejne miejsce do wyżalania się?

Social media zupełnie niczym nie różnią się od standardowej obsługi klienta. Wiadomo, że zadowolony klient nie zadzwoni i nie powie „dziękuję”. Zadzwoni i napisze tylko niezadowolony klient. Dokładnie tak samo jest w social mediach. I podkreślę jeszcze raz – zakładając profil nie dajemy klientom kolejnego miejsca do wyżalenia się – jeśli mają z nami problem, to to miejsce już mają – swój wall. To co dajemy, to sobie szansę na szybsze zauważenie problemu, bo „pokaże” się on na naszym podwórku.

Taki mBank ma na swoim koncie chociażby „nabitych”. Mieli swoje blogi, fora, grupy. Ciężko się tego pozbyć jak już raz sprawa stanie się głośna?

Ludzie są skłonni wybaczać. Firmy mają potknięcia, ale nadal istnieją. Przez dobry PR, utrzymywanie wysokiej jakości usług w długim okresie, banki są w stanie zmienić opinię o sobie. Czasem jest to kwestia dobrego kryzysowego PRu. Media społecznościowe są idealne do tego żeby monitorować to, co się dzieje. Jest już naprawdę dużo narzędzi, które wyłapują, co kto o tobie mówi.

Ok. Ale social media to nie tylko facebook. Wydaje mi się, że banki tego jeszcze do końca nie rozumieją.

Bardzo mało firm rozumie, że social media to nie tylko facebook.

No to co jest oprócz facebooka w Polsce?

Google+ jest właściwie, na polskiej scenie społecznościowej martwy. Na Twitterze niektóre firmy starają się zaistnieć, ale w bardzo ograniczonej formie, co wg mnie jest błędem – nawet jeśli uznamy, że na tym portalu siedzą tylko politycy, media, geecy i PR-owcy, to to jest całkiem niezła grupa do dotarcia, szczególnie w przypadku mediów i geeków, którzy są grupą innowatorów i to od nich zaczyna się szum o marce i jej nowych produktach. Pinterest się coraz bardziej rozkręca, ale jest typowo kobiecym portalem – stanowią one 97% zarejestrowanych. Jest też bardziej sprzedażowy od Facebooka i generuje więcej ruchu na strony firmowe niż Google+, LinkedIn i YouTube razem wzięte. Ale firmy nadal mówią: „Pinterest? A nie, nie ma co się w to angażować, nikt tam nie siedzi”. To standard w przypadku nowości, musi być ktoś odważny i tyle.

Dlaczego? Boimy się nowości?

W Polsce mamy bardzo mało badań dotyczących ilości użytkowników i korzystania z serwisów. Jest w czym wybierać, jeśli spojrzymy na USA czy Europę, a w Polsce kondycja badań użytkowników, i korzystania z Internetu, jest tragiczna. Mogę znaleźć prognozy dotyczące wydatków na reklamę interaktywną do 2015 roku w USA, ale w Polsce jest o tym kilka zdań i zero badań. A liczby przekonują wszystkich.

I koło się zamyka?

Zazwyczaj boimy się coś robić, póki ktoś tego nie zrobi pierwszy. Nikt nie robił kampanii w Pinterest, dopóki świetnej kampanii nie zrobiła tam Coca-Cola. Wtedy wszyscy wracają z pretensjami: „Czemu myśmy tego nie zrobili??” Nie chcieliście wejść, bo nie było danych, nie było przykładów udanych kampanii. Zawsze musi być ta pierwsza duża kampania, która się uda.

Nowością byli blogerzy jako ambasadorzy marek i w kilku przypadkach to rozwiązanie przyjęło się. Bloger może być ambasadorem banku?

Z bankiem będzie ciężko. Bloger, który opisuje swoje przeżycia, co lubi, czego nie lubi, co mu się podoba, co mu się nie podoba Jeżeli bloger mówi, że uwielbia ciastka Oreo, albo buty Conversy to Czytelnicy mogą uwierzyć w wiarygodność takiego ambasadorstwa. Bloger uwielbia Conversy: są świetne, wytrzymałe, super wyglądają, pokaże się w nich w każdej knajpie. To jest miłość do produktu i bloger jest wtedy wiarygodny. On kocha te Conversy, biega w nich, a jeszcze jak jest videoblogerem to biega i nagrywa po całym mieście i te Coversy przez kilka lat mu się nie rozwaliły. Ambasador idealny. Z kolei jak się jest ambasadorem banku, to pojawia się pytanie „a po co on to robi?” „co on z tego ma?”. No i jak można kochać bank? No chyba, że weźmiemy pod uwagę super spersonalizowane i prestiżowe oferty, z concierge, własnym konsultantem.

Widzi Pani przyszłość w finansach z użyciem social media? Banki nowej generacji oferujące przelewy przez Facebooka?

Na pewno przelewy drobne do przyjaciół, np. wydarzenie „zbiórka na prezent” i możliwość przelania błyskawicznie pieniędzy przyjmie się bardzo szybko. Bo to nie jest sytuacja zagrożenia. Przy przelewach społecznościowych będziemy mieli dwie opcje: przyjaciele i drobne kwoty oraz sklepy, które będą na facebooku. Będzie można zapłacić przelewem z poziomu facebooka. To jest idealne rozwiązanie dla firm. Nie wyrzuca się procesu poza fanpage, wszystko robimy w jednym miejscu. Jeśli trzeba gdzieś przekierować, zalogować, założyć konto, to jest większe prawdopodobieństwo rozmyślenia się w trakcie trwania procesu.

Na świecie działa to już sprawnie?

Jest nawet taka aplikacja, Soldsie, którą można wykorzystać w procesie sprzedaży na Facebooku. Fan strony firmy ma krótki proces logowania, podaje swoje dane do wysyłki i przelewu. Firma wrzuca zdjęcia swoich produktów z opisem i z ceną, i ktoś kto napisze pod zdjęciem „sold” – od razu to kupił, automatycznie. To świetne wykorzystanie naturalnych zachowań fanów oraz skłonności do zakupów impulsywnych.

Ostatnio byłem w Amsterdamie i na plakacie jednego z banków była twarz jego prezesa. Zobaczymy żywych ludzi jako twarze instytucji? Prezesi w social media?

Moim zdaniem jak najbardziej, w tym kierunku będziemy szli. Osoby, które są twarzą danej firmy, tworzą ją, będą bardziej aktywne w social mediach. To jest przykład Obamy. On może pokazać, że jest profesjonalny, prowadzi kampanię, ale ma też rodzinę i swoje zainteresowania. Ludzka twarz, który stoi za wielka korporacją – w tym kierunku będziemy szli.

Zobaczymy większą aktywność ludzi, którzy stoją za firmami, a po drugie większe zaangażowanie i zrozumienie zasad social mediów. Wrzucamy zdjęcia, pokazujemy nie tylko suche komunikaty, ale też firmę od kuchni. Niedługo polskie firmy zaczną w to więcej inwestować.

Czyli np. prezes Jagiełło z PKO BP korzystający z Instagramu?

A czemu nie? Nie mówimy tu pewnie o zdjęciu z kończącą się rolką papieru toaletowego, ale zdjęcia współpracowników, czy z podróży. Jestem za.

Zobaczymy też nowe banki na rynku. Jak w takim razie zacząć komunikację? Budujemy społeczność od podstaw.

Najpierw dostosować do społeczności i dać im narzędzia i rzeczy, które się im przydadzą. Narzędzia to aplikacje, ale też podejście w ogóle do tego, co się dzieje w social mediach. Moim zdaniem bardzo łatwo jest przekonać do siebie użytkowników mediów społecznościowych nawet, jeśli jest się bankiem. O ile się nie ma opinii Amber Gold, to firma, która dla swoich fanów i klientów zrobi więcej, lepiej, szybciej, inaczej, już ma plusa na dzień dobry. I powinna to pielęgnować i rozwijać. Wystarczy dać ludziom narzędzia i to, czego potrzebują, a nie tylko promować swoje produkty i na dzień dobry sprzedawać, sprzedawać, sprzedawać. To po prostu nie działa.

Rozmawiał Tomasz Jaroszek

Obserwuj @TomaszJaroszek

banki social media 2013-01-02
Redakcja PRNews.pl
Tagi: banki social media

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Joanna Kornaga

Joanna Kornaga

Ekspert ds. komunikacji społecznej, PKO Bank Polski…

Piotr Rutkowski

Piotr Rutkowski

Zastępca rzecznika prasowego, mBank Piotr Rutkowski jest…

Aleksandra Leszczyńska

Aleksandra Leszczyńska

Dyrektor komunikacji korporacyjnej i rzecznik prasowy Grupy…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców